• My 2

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator)

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det.

Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!

/Moderator

• Svar på tråden Moderatortråden
  • Roisin Dubh

Björkeli,

Ja precis så brukar vi göra när det ligger på gränsen. Ibland skickar vi ett privat mess men för det mesta går vi in i tråden och påminner om regler och ton. Allt för att förebygga onödiga urspårningar, rapporter och borttagna inlägg. Det är ju ett känt fenomen att små små bråk växer sig stora snabbt och en liten oansenlig provokation kan framkalla grövre.

Så i trådar där vi har ögonen öppna kan vi på så sätt styra upp innan något händer.

En del tycker det är tröttsamt med moderatorernas inblandning men de flesta är positiva till det och märker förbättringen av forumets stämning.

• Zmoothie

En idé jag kom att tänka på nu, apropå det här med att det tydligen är väldigt viktigt vilken moderator som tagit hand om ärendet, är att moderatorerna på något sätt kunde gå in under någon "offentlig mantel" (jaja, dåligt ordval, jag vet), när de modererar. Typ att det fanns någon funktion hos moderatormedlemmar där de kunde kryssa i en "moderatorruta" och då när de gör jobbet - går in i trådar, fixar med anmälningar eller så - helt enkelt medlemmens nick och bild byts ut mot "moderator".

Förstår om det blir besvärligt att ha en speciell "moderatorinloggning", men att ändå ha så det blir en tydlig skillnad mellan "civil" medlem och moderator... För många andra forum gäller ju att man öht inte vet vem som modererar.

Eh.. Ja, jag kanske ska lägga det här under "synpunkter..." i stället?

• My 2

Zmoothie: Vi har diskuterat det med Patrik men han tycker det är bättre när det är så här.
    /Moderator

• Roisin Dubh

Zmoothie,

Tja, förslaget har uppkommit förut och då valde jag att rata det eftersom jag i min enfald trodde att vi skulle klara av att vara öppna med vårt moderatorskap och nick. Jag känner ju själv att det vore trevligast så. Förut så valde de flesta av oss också att signera meddelanden med vårt nick men det fick vi ta ett gemensamt beslut om att upphöra med då vi fick stora problem. En del medlemmar har väldigt svårt att smälta att ett enkelt litet inlägg tagits bort och känner ett behov av att älta saken i all oändlighet trots att man gett dem ett tydligt svar. Vissa tycks tro att vi inte har något liv utan har all tid i världen att snacka om just deras inlägg hela dagen.

Så nu känner jag faktiskt att idéen med ett helt strikt anonymt moderatorskap inte är så dumt trots allt.

*stänger ner datorn för några timmar*

• Zmoothie

Som medlem är det nog lättare att ta en varning/borttaget meddelande/borttagen anonymitet som något personligt när man vet att det är någon som vet vem man är som modererat, s a s. Och så tror jag ni skulle slippa skriva en hel del "det är inte jag som haft just ditt ärende...". Om modererandet var mer anonymt skulle nog många ha lättare att gå direkt till Patrik med frågor...

• My 2

Är du anonym ser inte vi heller vem du är och är du inte anonym har ju alla redan sett vad du skrivit

• Roisin Dubh

Jaha, precis när man äntligen slitit sig och tänkt överlämna datorn till maken för installation av hårddiskar så har han tröttnat på att vänta och bestämt sig för att göra annat.

Så jag blir kvar en stund till!

Zmoothie,

En del reagerar som du nämner men det finns också en stor del som reagerar tvärtemot och blir känner sig grymt förorättade av att inte veta vem moderatorn är. Det märks ju på diskussionen kring detta. SÅ hur man än väljer att ha det så kommer alltid någon att känna sig ikläm.

Därför är det lika bra att välja den form som vi moderatorer anser bäst att verka genom. Det är ju trots allt vår arbetsmiljö och vi som får ta konsekvenserna.

• Zmoothie

Ja, det är klart. Det var bara en tanke. Men, som du säger Roisin, det är omöjligt att tillfredsställa alla...

Ni gör ett bra jobb, i alla fall!

• Björkeli

Har en till fråga om det är ok?!

När får man en varning? För ibland ser man att det "bara" delas ut tillsägelser...

Är alla brott utan "misstaget anonym" = varning?
    Eller är det bara de riktigt grova brotten som begås som får varning?

Tack tack...igen!

• My 2

Det vanligaste är att man får en lätt "dask på handen", alltså ingen tillsägelse/varning. Det ska vara ganska grova övertramp för att det hårdare straffet ska tillämpas. Vanliga anonym blir inget mer straff än den indragna anonymiteten.
    /my

Svar på tråden Moderatortråden