• My 2

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator)

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det.

Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!

/Moderator

• Svar på tråden Moderatortråden
  • Roisin Dubh

Eliza 999,

Problemet med det är att vi inte kan ändra inläggen i efterhand och göra ett anonymt till icke anonymt. Annars vore det toppen.

Det meddelande som sänds ut är förformaterad text komponerad av redaktionen. Vi kan gå in och redigera i den texten efter behov men i såna här rutinfall så gör vi sällan det. Jag tycker ibland att Patriks formuleringar kan vara lite omständiga och att det i vissa ärenden skulle funnits en del tillägg. Jag skulle t.ex. vilja ha med det tips som MuminMy skrev här ovan om att man faktiskt kan skriva ett nytt icke anonymt inlägg. Vi får se över detta och be Patrik slipa till meddelandetexterna. Tills vidare kan vi i mån av tid själva lägga till det manuellt.

/Moderator

• My 2

Eliza999: Jag vet att Patrik har svarat mig på detta tidigare och då sa han att det fanns vissa etiska och lagliga aspekter på att göra anonyma inlägg icke-anonyma. Antar att han har full koll. Men annars är detta ytterligare en sådan där sak som är "förbättringspotential" som ni bör maila redaktionen om.
    /Moderator

• My 2

Kanske någon som har en fråga idag?

• Labolinaa

Jag har en fråga!

Hur hittar ni Moderatorer inlägg som är "felaktiga" egntligen? Ni kan ju omöjligt sitta o läsa igenom alla trådar o alla "felaktiga" inlägg anmäls väl inte heller av FLs medlemmar? Eller?

*nyfiken*

• Roisin Dubh

Labolinaa,

Stämmer! Det är till ca 90 % FLs medlemmars förtjänst att ordningen hålls här. Vi moderatorer har som sagt inte tid att sitta och läsa i varje tråd utan tar först och främst itu med de rapporter som kommer in från andra medlemmar.

Så ansvaret för sajtens nivå ligger alla. Dels att man förstås ser till att själv hålla fingrarna i styr, dels att man ser till att rapportera när man ser inlägg som bryter reglerna.

Naturligtvis fälls inte alla rapporter som kommer in. Finns det ingen grund för anmälan så nekas den.

/Moderator

• Labolinaa

Ni måste ju alltså drunka i anmälningar! Med tanke på att det raderas rätt friskt menar jag....

• JsN

Tyvärr ser man ju som medlem tydligt att det är en liten grupp som inte vill ta till sig reglerna.

• Labolinaa

JsN

Fast det där får vi väl inte snacka om heller? Inte i denna tråden iaf....

• Du är för liten

Hur kommer det sig att man kan få ett inlägg raderat utan anledning, vilken regel den skulle bryta mot eller gränsa till att bryta mot och utan att moderatorn namnger sig själv?

Borde det inte vara "vi har tagit bort det här FÖR ATT blah balh blah"
    underskrivet moderatorn...
    Jag menar om det är så att man skall kunna säga att man är missnöjd med en moderators beslut till Patrik kan det ju underlätta att veta vem det är också..

• Roisin Dubh

Du är för liten,

Det behöver du inte veta. Patrik ser vilken moderator som tagit hand om ärendet och det räcker utmärkt.

/moderator

Svar på tråden Moderatortråden