• camilla la

Min man har inga spermier

Hej! Jag har aldrig upplevt panikångest, har aldrig riktigt kunnat först vad folk pratar om! Nu vet jag! Jag och min man har vart ihop i 10 år, och nu kände vi att det var rätt att skaffa barn, något som alltid har varit självklart att vi vill ha, och ska skaffa!

Vi fick ganska fort en känsla av att något va fel, och det visade sig i det första vanliga sperma provet att min man inte hade några spermier, inga alls! Panik!! Vi kom till Sahlgrenska ganska fort, och i tisdag gjorde han en tesa ( tror det hette så, dom gick in i pungen med nålar för att leta)

Igår fick vi besked att dom inte hade hittat några!!

Finns det nån som är i samma situvation som, nån som vet mer om vad man mer kan göra, är det helt kört? Är det bättre och vända sig till en privat mottagning? Finns det nån som vet om det har hänt att dom har ha missat några på sjkhuset?

• Svar på tråden Min man har inga spermier
  • Mirakel händer
    La Miette skrev 2007-06-14 13:51:46 följande:
    Ja, nu är det dags för oss också att ansluta till denna tråden. Vi fick beskedet idag efter att ha varit på ÄP och biopsi igår och det visade sig nu att min man inte hade några spermier alls... De hittade ingenting alls! Just nu vet jag inte vad jag ska tänka. Allt är bara tomt. Vi har misstänkt att så var fallet men det är ändå skrämmande nu när vi har det svart på vitt och det lilla, lilla hopp vi hade tidigare har övergett oss... Hur går man vidare?
    Hur man går vidare. Allt rasade ihop när vi fick det slutgiltiga svaret sommaren 2004. Men är sommaren hade gått och vi fick träffa våra läkare så hade vi redan bestämt oss för att ta emot donations spermier. Vi ser framåt, ej bakåt. Visa dagar är tyngre än andra. Men vi har varandra + att jag har en en son sedan tidigare. Han får oss att gå vidare.
    ♥♥♥Det närmar sig ♥♥♥
  • CuteLilleMyGirl

Det är tyvärr inte så ovanligt som man kanske tror/hoppas. Min sambo har inte heller spermier i utlösningen, men han vill inte göra en TESA, då chanserna för att hitta några där är jättesmå.
    Vi kommer att använda oss av donor, och tror vi kommer göra det i Danmark, då det här i Norge, precis som i Sverige nu bara är känd donorsäd som används.

Vi är bara färdiga med alla utredningar av oss, har inte kommit vidare än. Men om du undrar om ngt så är det bara att fråga, jag svarar så gott jag kan.

Kram

• fia4

Hej! Ansluter mig till denna skara. Min sambo har en kromosom för mycket vilket gör att han inte producerar några spermier. Vi vet nu att vi inet kommer få några biologiska barn tillsammans. Men vägen har varit lång o fruktansväert jobbig, har fortfarande svackor till o från.. Vi bestämde oss rätt snabbt att använda oss donatorspermier. Det känns som ett bra alternativ för oss. Har gjort två st försök utan resultat och får nu vänta till aug innan nästa försök..
    Du vet var vi finns ifall du behöver prata el om det är nåt du undrar..

• annika11

hej hoppar också in här fick besked föra veckan att min sambo inte har några spermier alls han ska få träfffa en urolog efter sommaren så vi hoppas att dom hittar några då annars så ska vi adoptera. troligtvis så beror det på att han fick operera ner stenarna när han var liten så chansen är vädigt liten att dom hittar några.

• Cesselina

Hej!

Vi har också samma problem fast jag och min man har redan gjort en rad behandlingar. Min man är steril pga cellgifter. Vi har provat med donator men ej lyckast och vi har inga försök kvar här i Sverige var av vi ska till DK i sommar. Har precis skickat iväg mina pappaer till Trianglen i DK för att göra donatorinsemination. Mina förhoppningar är i för sig inte så stora då vi har gjort 4 st IVF här hemma i Sverige utan graviditet fast allting ser så bra ut och att det ej finns ngr fel på mig.

Det är tuuft att leva med men vi har levt med detta i ngr år nu och man vänjer sig förhoppningsvis med tanken.

• Metal God

Hej!

Jag och min fru hade nästan samma problem.
    Dock så hade jag några, fast dom såg lite lustiga ut.
    Vi fick kontakt med carlanderska där dom kunde plocka ut några som funkade och göra en provrörsbefruktning.
    Så bara ni hitta några så är det faktiskt inte helt kört.

Snacka med Carlanderska i Göteborg dom är väldigt duktiga!

Lycka till och fortsätt leta!

• KaStBa

Vill bara titta in och säga att det kan gå bra efter ett sådant chockbesked.

På min make hittade man 0 färdiga spermier vid PESA däremot könsceller vid TESA - har nu gjort en första IVF/ICSI på CA i Gbg och jag har precis passerat v12.

Lycka till med fortsatta utredningar och försök!

• björneochsnigel

Hej!
    Jag vet precis hur ni har det. Vi är i samma sits. För 3 år sen fick vi reda på att min man inte hade några spermier. Ett fruktansvärt jobbig besked. Kändes som man skulle gå under, men man reser sig, man klarar mer än vad man tror. Den första tiden är jätte jobbig innan man vet säkert. Vi gick igenom två provrörsbefruktningar där man gjorde testikelbiopsi på min man. Ingen av gångerna hittade man något. Innan dess trodde och hoppades man att det skulle finnas några enstaka rackare där. Så besvikelsen var dubbelt så stor när ínga hittades. Men man kommer igenom det, vissa dagar känns allt skit och de andra dagarna rullar livet på som vanligt.
    Vi bestämde oss för donatorinseminering, har gått igenom 5 stycken, men det har tyvärr inte blivit något. Ska efter sommaren påbörja ivf med donatorsperma. Vi kämpar vidare och hoppas att det någon gång ska bli vår tur! Ge inte upp, och framför allt prata med varandra. Man hanterar sorg på olika sätt, jobba ihop och inte isär! Ger er en styrkekram på vägen!!

• Mirakel händer
    björneochsnigel skrev 2007-06-27 22:48:04 följande:
    Hej!Jag vet precis hur ni har det. Vi är i samma sits. För 3 år sen fick vi reda på att min man inte hade några spermier. Ett fruktansvärt jobbig besked. Kändes som man skulle gå under, men man reser sig, man klarar mer än vad man tror. Den första tiden är jätte jobbig innan man vet säkert. Vi gick igenom två provrörsbefruktningar där man gjorde testikelbiopsi på min man. Ingen av gångerna hittade man något. Innan dess trodde och hoppades man att det skulle finnas några enstaka rackare där. Så besvikelsen var dubbelt så stor när ínga hittades. Men man kommer igenom det, vissa dagar känns allt skit och de andra dagarna rullar livet på som vanligt. Vi bestämde oss för donatorinseminering, har gått igenom 5 stycken, men det har tyvärr inte blivit något. Ska efter sommaren påbörja ivf med donatorsperma. Vi kämpar vidare och hoppas att det någon gång ska bli vår tur! Ge inte upp, och framför allt prata med varandra. Man hanterar sorg på olika sätt, jobba ihop och inte isär! Ger er en styrkekram på vägen!!
    Lycka till!
    ♥♥♥Är snart på g igen♥♥♥
  • esperando

Hej. Vi har samma situation vi, men vi valde att gå adoptionsvägen istället. Önskar er lycka till med vad ni än väljer att göra!

Svar på tråden Min man har inga spermier