• camilla la

Min man har inga spermier

Hej! Jag har aldrig upplevt panikångest, har aldrig riktigt kunnat först vad folk pratar om! Nu vet jag! Jag och min man har vart ihop i 10 år, och nu kände vi att det var rätt att skaffa barn, något som alltid har varit självklart att vi vill ha, och ska skaffa!

Vi fick ganska fort en känsla av att något va fel, och det visade sig i det första vanliga sperma provet att min man inte hade några spermier, inga alls! Panik!! Vi kom till Sahlgrenska ganska fort, och i tisdag gjorde han en tesa ( tror det hette så, dom gick in i pungen med nålar för att leta)

Igår fick vi besked att dom inte hade hittat några!!

Finns det nån som är i samma situvation som, nån som vet mer om vad man mer kan göra, är det helt kört? Är det bättre och vända sig till en privat mottagning? Finns det nån som vet om det har hänt att dom har ha missat några på sjkhuset?

• Svar på tråden Min man har inga spermier
  • esperando

Ringde fertilitetskliniken och frågade ang detta och har nu fått en tid...hm...VARFÖR sa dom inget innan??!!

Hallonsnöre skrev 2007-07-04 10:04:54 följande:
    Min man har behandlats med hormoner som ska få igång den egna spermie produktionen. Han har tagit Gonal- F och Pregnyl, hormoner som annars används vid IVF behandling av kvinnor. Han har fått igång spermie produktionen och vi har gjort två IVF/ICSI behandlingar, dock utan resultat. Men hans spermier är dugliga att göra mikroinjektion med. Dom är inte snabba nog att själva hitta till ägget, måste ha hjälp. (dom är få och inte så snabba, men dom finns iallafall ! ) Det tar tre månader att få upp spermieproduktionen med hjälp av dessa hormoner. Jag vet inte om det är något som skulle hjälpa er. Men hör gärna med er läkare ! Lycka till !
  • AMH80
    esperando skrev 2007-08-15 10:09:46 följande:
    Ringde fertilitetskliniken och frågade ang detta och har nu fått en tid...hm...VARFÖR sa dom inget innan??!!
    Ja det är konstigt. Först hittade dem inga hos min sambo sen ett halvår senare hittades några stycken, då frågade vi om dem kunde behandla med hormoner. Hos vissa kan dem det men det beror på mannens egna hormonvärden. På min sambo kun de dem inte behandla med hormoner.

Hoppas att det är bättre för er och att det går behandla.
  • Nunnefjäril

Vad skönt att man inte är ensam...
    Vi fick veta en vecka före jul att sambon har azoospermia. Alltså några celler som måste finnas för att spermierna ska bildas fattas.
    Vi tycks vara många i samma situation här!
    Vi var ok med donatorinsemination som första alternativ ganska snabbt. Efter att chocken lagt sig.
    Man accepterar otroligt snabbt sin situation. Eller vi gjorde det.

Första försöket slutade i Ma. Blev grundlurad...:(

Nytt DI försök sker om ca en vecka.
    Snälla ge oss ett barn!!!

• AMH80

Nunnefjäril: Usch det var inget trevligt att du fick missfall. Ska hålla mina tummar och tår så att jag blir alldeles blå för att ni ska få lyckas denna gång.

• Maja K

om modern till mannen rökte under graviditeten kan det ge få spermier, men det förklarar inte dem som saknar spermier helt.

• Svart ros

män som saknar sperma, kommer det då ingenting ur snoppen eller är det bara som en vätska typ?

• EmiliaJ

Hejsan!

Nu vet ju inte jag om det är vanligt att mannen inte ha några spermier alls?
    Men i ett friskt spermaprov är 8-10% helt ok, det har en frisk man. När vi gjorde utredning fick vi besked om att min man hade 1% i första provet och 0% i andra.
    Vi hamnade i kö för IVF men plötsligt så var jag gravid ändå! Underbart och omtumlande så klart.

Nu har vi försökt i två år igen med syskon åt vår son, dock utan resultat. Men det händer mirakel!

Kram Emilia

• Nunnefjäril

Sperma kommer det ju, men rackarna som borde simma omkring i det fatts!

• Mikael Häggström

Jag hoppas verkligen att det går bra för er alla, oavsett vilken väg ni väljer. Det är oftast svårt att som utomstående föreställa sig vilket lidande och vilken frustration det är att vara i den sitsen. Jag önskar att det var fler som märker hur vanligt det faktiskt är i vårat land. I så fall skulle det kunna bli fler möjligheter att få hjälp som drabbad.

/Mikael Häggström
    ordförande i Ägg- och Spermiedonatorernas Förening (www.aspef.org)

• mrs coon

vi fick idag veta efter att även ha sökt privat att maken har "avvikelse på styrhormoner för spermieproduktionen". Efter att ha ringt till vår landstingsläkare o försökt få ut kopior på våra journaler där verkar det inte som att de gjort dessa enkla tester.. (har ju inte själv läst journalen än men det lät så på barnmorskan jag pratade med)..

Så kanske finns det ett litet hopp att detta går att avhjälpa med medicin.. Är det inte konstigt att man själv ska behöva veta vilka prover de ska ta för att ev. hitta något?

• Snö80

En fråga. Om en man är steriliserad kan han ha spermier kvar i testiklarna som kan tas ut på annat vis eller måste man försöka återställa det? Och finns det ngn gräns för att göra det, alltså år efter sterilisering. Knasig fråga hoppas ngn förstod den

• wioliv

Hej!

Samma för oss! Vi fick besked om att min sambo inte har några spermier för 3 månader sen och är fortfarande helt i chock. Ingen av oss visste eller hade hört talas om detta förut. Vi tror att spermiedonation kommer att vara ett alternativ för oss, men allt måste kännas ok innan man ger sig i kast med något sådant.

Min sambo är i stort behov av att fråga och höra med andra som deta är på samma sätt för. Finns det någon vänligt själ som vill svara på lite frågor (går jättebra via mail) så får ni gärna skicka ett meddelande.

Stor kram till er som kämpar!!      

Svar på tråden Min man har inga spermier