• Lindeli

Någon som bor i Schweiz

hej
    någon som har lust att byta lite erfarenheter om att bo i Schweiz....
    Ser fram emot lite svar....
    Kram

• Svar på tråden Någon som bor i Schweiz
  • Tuntalisa

Jaaaa! Jag bor i Schweiz. Just nu bor ja i Lugano sedan, hm vad blir det, 2 ar. Innan det bodde jag 4 ar i Lausanne.

Och vad bor du?

• Sawalee

Hej

bor inte längre i Schweiz men har bott i Zürich i fyra år... så jag kanske kan vara till hjälp ändå om du har frågor.

• plingan71

Hej! bor ocksa i schweiz sen nio ar tillbaka.Bor en bit utanför Zürich med min man o vara tva barn.Sa det är bara o skriva.Ha det bra.

• barbafin

Hej! Här är en till som bor i Schweiz, bor ungefär mellan Zürich, Bern och Basel, med make och två barn på 3 och 1 år.

• Lindeli

hej, vad kul! Man blir liksom lite "extra" svensk när man bor utomlands....hur trivs ni allihopa? Barbafin, vad kul, i Solothurn har jag varit mycket och det är en jättefin stad. Jobbar ni någonting? Jag ska ha min lilla tjej i krippe några timmar på eftermiddagen from nästa vecka..har ni några erfarenheter med det? Hon är ganska liten, så jag är nyfiken på att se hur det går...
    Kram

• Tuntalisa

hej igen! Jag aker till stockholm med jobbet idag och är tillbaka pa torsdag, da ska jag ha tid att skriva lite mera. Krippe, är det som dagis eller (jag kan bara franska och italienska av de schweiziska spraken )? Jag hade min dotter (född sep.06) pa dagis när jag började jobba. Hon var da 4.5 manader. Hon blev sa sjuk hela tiden (fick även RS virus) sa det fungerade inte sa bra. Nu har vi en barnflicka istället. Fungerar helbra! Fast det var ju vinter när hon började...

• Ellan03

Hej,

Här är en som flyttar till Basel i slutet av sommaren. Är gift och har två barn 4 och 7 år. Jag kommer att vara hemma tills barnen kommit i ordning på skola och dagis. Hoppas på tips och råd inför flytt, skolstart och allt och lite till.

• barbafin

Lindeli,

ja, vi trivs verkligen jättebra här i Solothurn. Jag tycker förvisso att alperna är något helt magiskt, det är en helt fantastisk syn de dagar det är så klart så vi ser dem härifrån, snöklädda och magiska, men Solothurn är också fantastiskt vackert.

Hör gärna av dig nästa gång ni far hitåt, vore trevligt med en kaffe eller så.

Du frågade om krippe; har själva inga erfarenheter av det, däremot går min äldsta i Spielgruppe 4 timmar per vecka, och hon älskar det. Däremot tycket jag att det var jobbig att lämna henne första gången, eftersom hon inte kan språket alls. Men det har aldrig varit några problem. Och hon snappar redan upp massor av språket. Riktig fasinerande!

• Tuntalisa

Jag trivs bra i Lugano! I Lausanne hade jag svarare att integrera mig, vet inte varför. Kanske beror pa spraket. Italienska tycker jag är mycket lättare än franska.

Jag har varit i Solothurn, om jag minns rätt sa har jag även varit där pa bröllop. Det är fint!

Jag jobbar 80%. Onsdagarna är jag hemma med min dotter.
    IKEA här i Lugano ger presenter om man kommer klädd i blatt och gult den 6 juni Jag hade tänkt ga dit, för det är ju en onsdag, men nu tror jag att jag byter onsdagen till fredagen. Jag far ju langhelg da eftersom torsdagen är ledig. Hm, hade varit kul att kanske träffa andra svenskar...

Har ni kontakt med andra svenskar här i schweiz?

• Lindeli

hej allihopa, vilken värme det har varit här idag...helt otroligt! Tuntalisa, vad gör du i Lugano, alltså vad jobbar du med?

Det hade varit jättekul att ta sej till Solothurn, får se när det blir, min kära mamma kommer nu och stannar i två veckor och sedan ska vi till Sverige nästan hela juli. Längtar!
    Jag har ganska mycket kontakt med svenskar här i krokarna. Vi firar till exempel jul med julfest och så midsommarfest förstås-min man tycker att vi svenskar är roliga som äter ägg, sill, potatis, och snaps på alla "högtider", tja nästan detsamma alla helgdagar liksom! Hm, ja ja..
    För en vecka sedan hade vi liten tjejfest för oss i 30-40 års åldern i Interlaken och det var supermysigt. Käkade lite gott och blev många skratt, kändes skönt.
    Jag var med lillan på krippen för första gången igår och det gick väl sådär hyfsat. Stannade bara en timme och hon var själv i en kvart-ska prova mer på mån-tis-och onsdag och på torsdag ska jag försöka ha henne där i ca tre timmar....
    Hur ser er helg ut!
    Bamsekram

Svar på tråden Någon som bor i Schweiz