Någon som bor i Schweiz
hej
någon som har lust att byta lite erfarenheter om att bo i Schweiz....
Ser fram emot lite svar....
Kram
hej
någon som har lust att byta lite erfarenheter om att bo i Schweiz....
Ser fram emot lite svar....
Kram
Jag vet egentligen ingenting om min framtid.. Min m2b jobbar i Zurich nu, jag har 2 år kvar av min utb, så jag tror inte att jag kommer flytta dit innan sommaren 09. Men då e d ju inte ens helt säkert att han e kvar & jobbar där heller. Men jag gillar staden, så jag skulle gärna bo där!
D e ju d, jag e livrädd för att öppna munnen & säga ord på ett främmande språk! Jag vill aldrig göra fel! Har läst franska i många många år, men pratar d ändå inte. Engelska har jag ju blivit tvingad till att prata & d känner jag att jag har hyfsad koll på, men andra språk skrämmer mig rejält!
Kikar in här.
I dag åker min man till Zurich för en arbetsintervju och om det går bra så flyttar vi dit hela familjen i höst (sept).
Berätta lite om staden, hur det är att ha barn där osv!
Finns det fler som bor i just Zurich?
Hej Mamba!
Zürich är jättevackert, framför allt på sommaren! din man har prickat in rätt helg! stannar han över helgen får han uppleva ZüriFäscht som är en jättestor fest i Zürich med tivoli o marknad o öltält etc. Fredag o lördag kväll klockan 23 kommer det att vara fyrverkerier över Zürichsjön med musik till (klassiskt o rock). det räknas med ca 2 miljoner besökare o vackert väder!
vilken firma är han på intervju hos?
jag bor lite utanför zürich (ca 40 minuter) o trivs jättebra. sen jag fick barn (dec 2004) har jag varit hemma, för dagis är inte så bra uppbyggt som i sverige med få platser o ganska dyrt. svenska kyrkan har verksamhet för barn, sånggrupper o även miniorer o barntimmar. Hur gamla är dina barn?
zürich har ett stort fint zoo o även in-door-lekhallar när vädret är dåligt. 2 IKEA med allt man kan längta efter när man har varit borta länge ifrån Sverige.
om du vill kan du titta in på hemsidan svenskamammor.com. det är en hemsida för oss mammor som bor utomlands o jag håller precis på att få igång schweiz sidan för det är rätt så lugnt där tyvärr. vill du veta mer kan du skriva till min inbox oxå.
kram
kaj04 - vet du om svenska kyrkan där har en hemsida?
Minialp: Jepp, svenska kyrkan har en hemsida. mypage.bluewin.ch/a-z/Svenska_kyrkan/
Jag bor som sagt var i Geneve, och jobbar sedan lite mer än ett ar pa ett hmm... stort softwareföretag, utan att nämna nagra namn. Fast jag har bott här i 5 ar nu, eller är det 6? I början gick jag kurser i franska eftersom jag haft tyska i skolan, och sedan sa sysselsatte jag mig själv, bla genom att ta en distanskurs i Statsvetenskap.
Du kommer säkert att lära dig tyska. Om du inte kan tyska sedan innan kommer du säkert automatiskt att prata dialekten. Den är inte sa svar som man kan tro. bara man vänjer sig vid alla konstiga Ch ljud
Ain - hur kommer det sig att du hamnade Schweiz? Franska e ju språket jag läst innan, kan inte ett ord tyska!!
Nu har min make varit på intervjun och det gick bra. Han filmade staden och det var visst massa folk (som du sa kaj04)
Det är ju kul att höra att det finns fler svenska barn som är hemma i närområdet.
Mina barn är 2,5 år och 6 månader. Båda är pojkar
Kul med sånggruppen i kyrkan, det är verkligen perfekt!
Vi hoppas på att det blir det jobbet, får veta nu i veckan!
Jag har läst tyska och kan nog förstå en hel del. Men engelska är ju så klart lättast, pratar folk engelska i vanliga affärer?
Mamba - kul att intervjun gick bra för din man! Själv ha rjag ju min älskling där nere & själv sitter jag än så länge i Gbg, plugg som håller mig kvar här... Men min J trivs jättebra i Zurich & gillar sitt jobb, så jag hoppas att jag kommer kunna flytta dit sen jag med!
kaj04: Jag bor i Lugano! Ja vi hade fint väder här med, nästan för varmt! Idag lite molnigt men det är bara skönt