• Lindeli

Någon som bor i Schweiz

hej
    någon som har lust att byta lite erfarenheter om att bo i Schweiz....
    Ser fram emot lite svar....
    Kram

• Svar på tråden Någon som bor i Schweiz
  • Albu

Hejsan

Jag bor med i Schweiz i Zurich, tillsammans med min man..Har bott här i snart 3 år.

hade bra

• barbafin

Varför inte en svenskträff för oss på FL i Solothurn ...

Tuntalisa; jag har fått många kontakter med svenskar här i området. I familjerna är en av föräldrarna, antingen mamman eller pappan, svensk. Endast en av familjerna är "helsvensk". Det har varit mig jättevärdefullt att ha knutit dessa kontakter. Men innan vi flyttade så tänkte jag att jag skulle minsann inte bli en sådan som bara värnar som Sverige och som till varje pris skall umgås med svenskar, utan jag ville lära mig språket och träffa schweizare. Efter tre veckor här hade jag redan knutit kontakt med 3 svenska mammor och 1 svensk pappa... På något sätt kommer de kontakterna så lätt, man lär känna en svensk, som leder till ytterligare bekantskaper. Eftersom vi flyttade några månader innan jul så blev det rätt naturligt att vi träffade mycket svenskfamiljer på julfester och glöggfester. Låter ju som jag bara träffar svenskar, men så är ju givetvis inte fallet, men svaret på din fråga är absolut jakande.

Lindeli; vad roligt med besök från mamma. Min mamma har varit här i en vecka så tog avsked från henne i dag på flygplatsen *snyft* Hemlängtan till Sverige är alltid som starkast när någon från Sverige hälsat på och sedan åker hem igen. Vi har däremot bestämt oss för att stanna här hela sommaren, men så är vi ju i och för sig rätt så nyhitflyttade. När vi varit här längre längtar vi säkert efter Sverige med, men i sommar skall vi fortsätta att upptäcka Schweiz tänkte vi.

Är imponerad över dig som lämnade tjejen på krippen redan första dagen, det tog mig några gånger innan jag vågade lämna äldsta tjejen på spielgruppe. Min nervositet var dock helt obefogad; tjejen stormtrivs på sin Pingu (som hennes grupp heter).

Hade tänkt att åka till Kandersteg och vandra i morgon. Men vädret verkar inte bli så bra, verkade vara bättre hos oss. Både jag och maken inhandlade nya vandrarkängor idag och är jättesugna på att prova dem. Får väl kolla väderkartan och åka dit vädret verkar bäst. Eller också så slutar det med att vädret trots allt är bäst på hemma plan så det blir vandring i Jurabergen i stället.

Ha en fortsatt trevlig pingsthelg allihop!

Kram

Kram

• Tuntalisa

Jag skulle gärna hänga pa en träff i Solothurn eller nagon annan stans, om det är möjligt att komma iväg just da förstas!

Lindeli: Jag jobbar pa ett grafit-företag i norra Ticino. Jag är kemist

Jag har haft lite svarare att träffa svenskor Det finns tydligen en Förening "Luganosvenskarna" men jag har mailat och inte fatt svar...

• Lindeli

hej och go kväll
    här har det snöat hela dagen, mer än vad det gjorde under hela vintern...helt tokigt! Dessutom var vi utan ström från 12 till 19 men det gick det med. Det låter jättetrevligt med en liten träff i Solothurn, men när passar det alla. Juni blir svårt, juli är jag hemma i Sverige (jippi) och vad säger ni om kanske augusti eller så?

Tuntalisa, jag har en kompis som bott i Lugano jättelänge (nu i Australien) och jag tror att hon kommer hit snart, jag kan fråga henne om hon vet något om svenskklubben där nere om du vill?

Barbafin: Hur gick det på vandringen? Hur var pingsten?

Jag var på krippen med lillan idag igen (typ inskolning) och det gick ganska bra..hon är ju lite knepig med nya människor, samtidigt tycker hon det är jättekul med barnen där, liksom full rulle och säkert bra mycket mer spännande än med Mutti hemma hela dagarna

Ha en härlig kväll.
    Kramar

• Tuntalisa

Ja, det har ju blivit riktigt kallt igen. Fast idag har vi en varm vind. Vi hade 16 grader i morse. Inte illa. Brukar tydligen bli sa när det är daligt väder i norr. Har ni daligt väder idag?

Lindeli: om din vän vet nagot om en svensk förening eller liknande i Ticino sa är jag jätteintresserad Tack!

Visst, augusti blir bra! Inte första veckan bara för da är min mamma och bror här. Vi ska ha barndop den 4 augusti.

Talar ni tyska?

• barbafin

Ja, träff i Solothurn skulle vara jättekul. Augusti skulle fungera för mig med, dock helst typ i mitten. Första två veckorna kommer svärföräldrarna och sista veckan är vi i Italien. Men i övrigt skall nog inte vara några problem.

För det finns inte utrymme i juni...? Är ju evigheter till augusti och det vore ju så kul att träffas nu när vi fått lite kontakt.

Lindeli; oj vad festligt med massa snö. Vi kommer från småländska höglandet i Sverige där vi normalt sett har snö på vintrarna, men här i Solothurn hade vi snö totalt 2 dagar på HELA vintern, så jag skulle gärna ta en sväng till alperna i helgen för att njuta lite av snön.

Hörde förresten av grannen att Jungfraubahn stängdes i går? pga snöovädret och att 400 personer "satt fast" uppe på Jungfraujoch! Har du hört något hur de gick för dem, när de kom ner? Det är ju liksom inte jätteenkelt att övernatta där uppe!

Det blev inte så mycket av vandring. Kollade kameran från Weissenstein och man såg inte ens marken nedanför, däremot massa regndroppar på kameran. Det klarnade förvisso upp på eftermiddagen, men då hade vi redan bestämt att vi skulle gå en bit i skogkanten på Jura till en av oss ännu oupptäckt lekplats i skogen. Så det blev en promenad dit, lek och tillbaka. Lilltjejen i bärstolen och stortjejen knatade på i rask takt. Så även den eftermiddagen blev räddad.

Tuntalisa; talar tyska... hmmm, ja, försöker i alla fall. Försöker återuppta min skoltyska, men det är inte jättelätt i detta land, med tanke på den schweizertyska dialekten... Varje gång jag ringer ett samtal, frågar någon i affären något eller på något annat sätt har kontakt med någon person jag inte kännerså svarar personen i fråga i princip ALLTID på schwyzerdütch. Och jag kan inte förstå varför, och förstår inte vad de säger utan måste alltid ursäkta mig och be att de tar det igen, fast på hochdeutch. Jaja, så småningom kanske jag lär mig förstå språket, även om jag själv inte kommer kunna tala det.

Maken jobbar sent i kväll och barnen är i säng så nu skall jag passa på att bara sätta mig med en god bok och njuta av stundens tystnad.

Ha det så gott tills nästa gång.

Kram

• Ain

Hejsan

Jag bor nästan i Schweiz. Bor 5 minuter fran gränsen till Geneve, och jobbar inne i Geneve. Tidigare bodde jag i Bern. Har bott 1.5 ar i Bern och nästan 6 ar i Geneve. Vad tiden gar!

Jag och min man (som kommer fran Vorarlberg), väntar vart första barn i November. Sa det är ju lite spännande

Hemma pratar vi för tillfället tyska, men när bebisen kommit ska jag försöka prata svenska och sa far min man prata tyska. Det är tur att vi bada tva pratar varandras sprak. Och sa far väl franskan komma genom skolan. Hur gör ni med spraken?

• Tuntalisa

Jag skulle nog ta mig till Solothurn även i juli.

Jag och min man talar engelska med varandra. Det började sa för vi träffades i USA och jag kunde ju inte italienska da. Nu kan jag italienska men det är svart att bara skifta sprak.

ain: Kul att ni snart far en liten Min dotter Natalie föddes i september, förra aret. Hon är alltsa 9 manader nu.

Vet ni! När jag säger "var är pappa" sa tittar hon pa sin pappa!!! Sa kul!

• Ellan03

Hej på er,
    Jag och familjen kommer att flytta till Basel i Augusti, och har nu varit nere och fixat bostad och skola. Det känns verkligen spännande att snart vara på väg, men jag skulle behöva lite hjälp vad gäller sjukförsäkringar. Vad är det som gäller och vad kostar det?

Svar på tråden Någon som bor i Schweiz