• Lindeli

Någon som bor i Schweiz

hej
    någon som har lust att byta lite erfarenheter om att bo i Schweiz....
    Ser fram emot lite svar....
    Kram

• Svar på tråden Någon som bor i Schweiz
  • La lune

Ellan03: Det är så väldigt olika med vilken typ av försäkring man väljer, hur hög självrisk ni vill ha, vad ni vill ha inkluderat osv. Tex. ibland så betalar företaget en del. Vi har en av de billigaste försäkringarna och med hög självrisk och vi betalar ca 200CHF per månad/person, vilket är ungefär 1200 kr, kanske lite mindre. Vet inte om någon annan här, har något annat exempel.
    Det är dyrt, men sjukvården är verkligen toppen. Känner mig väldigt nöjd o trygg.

Hm..vet inte om du är nöjd med svaret... Men som sagt, det är olika från fall till fall.

• Ellan03

La lune, Tack för svaret, då har jag iallafall något att utgå ifrån.

• La lune

Bra! Tänkte bara tillägga att så fort man vill ha lägre självrisk så stiger månadsbeloppet betydligt! En kompis till mig de betalar 500 CHF/månad, vilket jag tycker är på tok för dyrt!!

• Tuntalisa

Kul att du ska flytta till Schweiz! Angaende försäkring sa haller jag med La lune. Det är bra sjukvard här, inga langa köer som i sverige... Läkarna tjänar ju mer desto fler kontroller de gör...

Man kan kolla upp försökringskostnader pa comparis.ch. Basförsäkringen (den som obligatorisk) ska teoretiskt inkludera samma för alla (och det finns beskrivet pa comparis-sidan pa engelska) men kan kosta ganska olika beroende pa försäkringsbolag. Om man sedan vill ha tilläggsförsäkringar sa skiljer de sig ganska mycket. Man kan välja om man vill ha semi-privat eller helprivat rum om man hamnar pa sjukhus.

Jag tex har försäkringsbolaget Sanitas, semi-privat och tilläggsförsäkring som ger mig rätt att välja vilket sjukhus jag vill i hela världen och lite "preventiv" sjukvard. Jag betalar ca 300 chf per manad. Jag har högsta självrisken man kan ha: 2500 chf. Ju lägre självrisk desto högre manadskostnad. Jag har räknat ut att det inte lönar sig för mig att sänka självrisken för da betalar man ju med säkerhet mer per ar. Om jag inte gar till läkaren under aret sa har jag da förlorat. Men det där beror ju pa lite hur ofta man "tror sig" behöva uppsöka sjukvard.

Barnförsäkring är billigare. Min dotter har exact samma som jag och betalar 140 chf per manad.

Obs, jag har inte det billigaste försäkringsbolaget man kan ha, men valde detta ända ty min man hade det. Jag är dock ganska besviken pa aterbetalningarna under min graviditet och tänker byta i slutet av aret. Troligtvis till Helsana som jag hört är mycket bra under graviditet och för barn...

Nog om detta Hoppas det hjälpte lite i alla fall.

Holloj ni andra!!! är ni kvar?

• barbafin

Hej hej

Jodå, är kvar, men knappt med huvudet över ytan . Nej, riktigt så illa är det inte men det har varit en vecka av konstanta sjukdomar.

Började förra onsdagsnatten när stortjejen fick jättehemska hostattacker. Hon har sedan 6 månaders ålder astma så både hon och vi är vana vid hosta, men detta var något helt annat. Sökte läkare på morgonen och det visade sig vara pseudokrupp. Fick medicin och trodde allt var väl. Tills nästa natt; hon hostade än värre och kräktes 7!! gånger. Nytt läkarbesök, med bättre mediciner som rådde bot på kruppen. Men samtidigt slog förkylningen till och därmed astman som gör att hon hostar pga av det. Samtidigt blir också lilltjejen förskyld.

Vi hade planerat att åka till Wallis över helgen. Barnen var på morgonen pigga så vi tänkte att vi åker (givetvis med dotterns astmamedicin i beredskap...), tyckte inte att en förkylning var orsak nog att ställa in en planerad resa. När vi kommer till Bern börjar lilltjejen hosta, och hosta, och hosta. Och helt plötsligt kaskadkräks hon, 3 gånger kommer det hur mycket som helst. Svänger av vid närmaste avfart och får ut tjejen. Överallt är det spy, tröjan, byxor, bilbarnstol, inne i bilbarnstolens alla springor, i bilen - överallt. Vad gör man? Ja, vi måste ju köra hem, vilket inte är världens mest angenäma resa, med allt som hänt och 30 minuter bilresa hem. Antagligen var hon slemmig i halsen av förkylningen och framkallade själv kräkreflex när hon hostade. Och på kvällen fick hon 40 graders feber, somnade kl. 17 i sängen och vakande först på morgonen därpå.

Så dagarna efter detta har varit rätt intensiva med två mer eller mindre sjuka och gnälliga barn... Verkar dock vara på bättringsvägen, men det tar på allas krafter.

Har en stor tjej som nu pockar på mammas uppmärksamhet och vill att vi skall leka bara vi medan lillasyster sover sin välbehövliga middagslur.

Återkommer när allt stabiliserat sig ytterligare...

Kram

• barbafin

Hej hej

Jättetyst i tråden. Vart är alla? Här är läget ungefär oförändrat. Barnen har åkt på en jättelångdragen förkylning som fortfarande sitter i, inte bara lite grann utan riktigt ordentligt. Och idag, ca 1 ½ vecka efter utbrottet får lilltjejen feber. Hade i och för sig bara 37,7 men var jättehängig och sover sedan drygt 2 timmar tillbaka. Hon brukar nöja sig med 30 minuter per dag annars, så uppenbarligen är hon inte pigg.

Hur blir det med träff i sommar? Skulle det vara kul att träffas både juli och augusti? Eller blir det för mycket? Jag är här hela sommaren och skulle tycka det vore jättekul med en träff, gärna i juli också.
    Vad tycker ni andra?

Kram

• Tuntalisa

Jag är här men det är väldigt tyst här i traden

Barbafin: Oh, trakigt med förkylningar.

Ja, jag skulle nog kunna komma över pa andra sidan Gottard även i juli...

• barbafin

Hej Tuntalisa,

kul att höra från dig. Ja, lite långdraget med förkylningen... Men tjejen har vaknat nu och verkar vara lite piggare, så sömnen gjorde nog gott.

Ja, du har ju en bra bit att åka, men det vore som sagt jättekul med en träff. Skall vi ta oss friheten att fundera lite på datum? Vad passar dig?

Kram

• Tuntalisa

Maste höra med mannen men vi har nog inget bestämmt ännu i juli. Bara den allra första helgen (30 juni-1 juli) är jag upptagen.

Vi var i Bremgarden i helgen och hälsade pa vänner. Det tog ca 2.5 timmar med bil. Solothurn är lite längre va? Kanske kan vi träffas en aning närmare?

Svar på tråden Någon som bor i Schweiz