• Tuntalisa

Någon som bor i Schweiz

Jaaaa! Jag bor i Schweiz. Just nu bor ja i Lugano sedan, hm vad blir det, 2 ar. Innan det bodde jag 4 ar i Lausanne.

Och vad bor du?

• Tuntalisa

hej igen! Jag aker till stockholm med jobbet idag och är tillbaka pa torsdag, da ska jag ha tid att skriva lite mera. Krippe, är det som dagis eller (jag kan bara franska och italienska av de schweiziska spraken )? Jag hade min dotter (född sep.06) pa dagis när jag började jobba. Hon var da 4.5 manader. Hon blev sa sjuk hela tiden (fick även RS virus) sa det fungerade inte sa bra. Nu har vi en barnflicka istället. Fungerar helbra! Fast det var ju vinter när hon började...

• Tuntalisa

Jag trivs bra i Lugano! I Lausanne hade jag svarare att integrera mig, vet inte varför. Kanske beror pa spraket. Italienska tycker jag är mycket lättare än franska.

Jag har varit i Solothurn, om jag minns rätt sa har jag även varit där pa bröllop. Det är fint!

Jag jobbar 80%. Onsdagarna är jag hemma med min dotter.
    IKEA här i Lugano ger presenter om man kommer klädd i blatt och gult den 6 juni Jag hade tänkt ga dit, för det är ju en onsdag, men nu tror jag att jag byter onsdagen till fredagen. Jag far ju langhelg da eftersom torsdagen är ledig. Hm, hade varit kul att kanske träffa andra svenskar...

Har ni kontakt med andra svenskar här i schweiz?

• Tuntalisa

Jag skulle gärna hänga pa en träff i Solothurn eller nagon annan stans, om det är möjligt att komma iväg just da förstas!

Lindeli: Jag jobbar pa ett grafit-företag i norra Ticino. Jag är kemist

Jag har haft lite svarare att träffa svenskor Det finns tydligen en Förening "Luganosvenskarna" men jag har mailat och inte fatt svar...

• Tuntalisa

Ja, det har ju blivit riktigt kallt igen. Fast idag har vi en varm vind. Vi hade 16 grader i morse. Inte illa. Brukar tydligen bli sa när det är daligt väder i norr. Har ni daligt väder idag?

Lindeli: om din vän vet nagot om en svensk förening eller liknande i Ticino sa är jag jätteintresserad Tack!

Visst, augusti blir bra! Inte första veckan bara för da är min mamma och bror här. Vi ska ha barndop den 4 augusti.

Talar ni tyska?

• Tuntalisa

Jag skulle nog ta mig till Solothurn även i juli.

Jag och min man talar engelska med varandra. Det började sa för vi träffades i USA och jag kunde ju inte italienska da. Nu kan jag italienska men det är svart att bara skifta sprak.

ain: Kul att ni snart far en liten Min dotter Natalie föddes i september, förra aret. Hon är alltsa 9 manader nu.

Vet ni! När jag säger "var är pappa" sa tittar hon pa sin pappa!!! Sa kul!

• Tuntalisa

Kul att du ska flytta till Schweiz! Angaende försäkring sa haller jag med La lune. Det är bra sjukvard här, inga langa köer som i sverige... Läkarna tjänar ju mer desto fler kontroller de gör...

Man kan kolla upp försökringskostnader pa comparis.ch. Basförsäkringen (den som obligatorisk) ska teoretiskt inkludera samma för alla (och det finns beskrivet pa comparis-sidan pa engelska) men kan kosta ganska olika beroende pa försäkringsbolag. Om man sedan vill ha tilläggsförsäkringar sa skiljer de sig ganska mycket. Man kan välja om man vill ha semi-privat eller helprivat rum om man hamnar pa sjukhus.

Jag tex har försäkringsbolaget Sanitas, semi-privat och tilläggsförsäkring som ger mig rätt att välja vilket sjukhus jag vill i hela världen och lite "preventiv" sjukvard. Jag betalar ca 300 chf per manad. Jag har högsta självrisken man kan ha: 2500 chf. Ju lägre självrisk desto högre manadskostnad. Jag har räknat ut att det inte lönar sig för mig att sänka självrisken för da betalar man ju med säkerhet mer per ar. Om jag inte gar till läkaren under aret sa har jag da förlorat. Men det där beror ju pa lite hur ofta man "tror sig" behöva uppsöka sjukvard.

Barnförsäkring är billigare. Min dotter har exact samma som jag och betalar 140 chf per manad.

Obs, jag har inte det billigaste försäkringsbolaget man kan ha, men valde detta ända ty min man hade det. Jag är dock ganska besviken pa aterbetalningarna under min graviditet och tänker byta i slutet av aret. Troligtvis till Helsana som jag hört är mycket bra under graviditet och för barn...

Nog om detta Hoppas det hjälpte lite i alla fall.

Holloj ni andra!!! är ni kvar?

• Tuntalisa

Jag är här men det är väldigt tyst här i traden

Barbafin: Oh, trakigt med förkylningar.

Ja, jag skulle nog kunna komma över pa andra sidan Gottard även i juli...

Svar på tråden Någon som bor i Schweiz