Inlägg från: Rataxes |Visa alla inlägg
  • Rataxes

ni som är så antimuslimer!!

Ja, jämfört med i många andra länder så...
    Om vi håller oss i Sverige för enkelhetens skull så får muslimer:
    Välja om de vill bekänna sig till islam eller någon annan religion, eller till och med vara ateist.
    Samlas till religiösa sammankomster.
    Bygga moskéer.
    Klä sig som man önskar.
    Till och med omskära sina barn (pojkar).
    Vad mer önskas?

• Rataxes

Nu kan jag bara tala för mig själv,

Jag accepterar att det finns människor som tror på högre makter och anser att de har rätt att utöva sin tro så länge de inte skadar någon annan.

Skolan skall vara neutral i fråga om livsåskådningar. Information om religioner skall ges i samhällsorienterade ämnen.
    Om man som förälder vill ge sina barn undervisning i sin religion är det fritt fram att göra det efter skoltid, på egen bekostnad.

Sjukvård tillhandahålls genom samhällets försorg, anser man att den inte uppfyller kraven på religiösa grunder är det fritt fram att vända sig till privat sjukvård som kan ge den vård som efterfrågas, på egen bekostnad.

• Rataxes

Hur gick det egentligen med min fråga i #1001 ?

Lever muslimer i väst (läs Sverige, eftersom det är lättast att jämföra för de flesta) friare än i de flesta muslimska länder?
    Det blev mest en skoldebatt av det hela, iofs intressant.

• Rataxes

Yaran
    "Jag svarar på din fråga. Muslimer utövar sin religion lite friare än i muslimska länder."
    ☻Det var ju bra iallafall, då är det inte bara hemskheter i västvärlden?
    "I de flesta muslimska länderna slängs man i fängelset om man odlar skägg, kvinnan bär niqab och även besök av moskéer."
    ☻Ändå hävdar så många muslimer att det finns religionsfrihet i dessa länder? Jag får det inte att gå ihop.
    Är det några speciella muslimska länder du tänker på?

• Rataxes

cicek

"och en fråga vem är svensk?? hur ser svenskar ut? är man svensk om man föds i sverige? eller svenskt medborgarskap? eller om man är blond (vilket är en myt)? eller när man pratar svenska?

vilka är invandrare och när slutar man vara invandrare?"

Bra fråga!

Själv räknas jag som en andra generationens invandrare rent statistiskt, fast jag är född här i landet. Är inte heller blond, när jag gick i grundskolan blev vi tillfrågade om jag skulle ha hemspråksundervisning (!)

• Rataxes

"men herre min ve vad skadar det dig eller sverige om elever äter icke gris eller halal-kött. vad är ni så rädda för? vad är det som försvinner om vi tar in nya saker??"

Det är fritt fram för eleverna att äta av den vegetariska mat som severas. Dessutom finns alternativet att ta med egen matsäck.
    De föräldrar som absolut vill att deras barn skall äta halal-mat i skolan borde kunna bidra till merkostnaden för detta.

• Rataxes

Jag finkar in några snabba rader bara -

De muslimer jag känner (troende men ganska sekulariserade, om ni förstår hur jag menar) upplever att det är lättare att leva som sekulariserad muslim i mindre städer, där det inte finns särskilt många "traditionella" (så fick jag det förklarat) muslimer med strikt klädsel som lägger sig i att de lever mer eller mindre som "vi svenskar".

• Rataxes

Halal -

Att kvinnorna inte bär hijab, arbetar bland män och att en dotter har svensk pojkvän.

Svar på tråden ni som är så antimuslimer!!