• LilleSkutt

Koagulationsproblem

Har påbörjat utredning efter tre missfall och jag känner mig lite förvirrad över mina provresultat. Alla blodproverna var bra, förutom det som hade med blodets koagulering att göra. Min läkare menade att det trots allt var osannolikt att det hade med missfallen att göra, men nu har jag lämnat prover igen som man normalt inte tar som har med blodets koagulering att göra. Är det inte vanligt att missfall kan bero på det, tex om man blodet koagulerar för snabbt? Varför skulle de utreda det i en missfallsutredning om det inte hade någon betydelse? Vore så skönt att hitta något fel som man kan åtgärda.

• Svar på tråden Koagulationsproblem
  • Kängu

Jag tror att det kan ha med problemet att göra. Ibland får man ju blodförtunnande, trombyl eller starkare, för att man har upprepade missfall och koagulationsproblem.

Kan ju också vara så att han tycker det är viktigt att utreda det för din egen hälsas skull, alltså oavsett barnplaner....

• Kängu

Vad är det för läkare du går hos? En gynekolog? Är han van vid fertilitetsutredningar?

• LilleSkutt

Jag går hos en gynekolog och det verkar som om hon är van vid utredningar, men hon har varit väldigt tyst kring det mesta, nästan bett om ursäkt för att jag ska göra utredning för det är så vanligt med missfall. Jag vet inte om hon är osäker på proverna för att jag haft missfall i så olika veckor, först en ofostrig, sedan i vecka fem och senast ett ma v 17 (fostret hade dött v 12 ungefär). Så kanske är det slumpen.

• Finessan

Hej, jag beklagar dina missfall. Kika gärna in till oss i denna tråd. Här finns vi som ska göra, gör eller har gjort en missfallsutredning.

www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html

Självklart spelar det roll, knepigt att din läkare säger så. Min historia ser likvärdig ut som din, med ofostrig, ma och tidigt mf. Det min läkare sa nu senast är att det ser mer hoppfullt när det är spritt och inte alla mf är samlade runt samma vecka. Antar, som du skriver, att det är större chans att det beror på slumpen då.

Vet du vad du har för Hb-värde?

Imorgon ska till min läkare igen och påbörja min utredning. Nervöst...

• Fru hopplös

Hej,
    Har också fått flera missfall o gjort utredning. Jag fick precis som du också utslag på det provet, och min läkare säger att det Kan ha med missfallen att göra men att man inte vet säkert. Nu har jag fått ta om provet en gång till och ska till läkaren nu på fredag, hoppas jag får mera info då.

Har du fått någon mer info om vad det kan innebära, nåt du ska tänka på, medicin eller dyl?

Vill också gärna ha mer info kring detta, så jag puffar på lite här.. Kram/H

• Rowanda

Hej! En viss form av koagulationsrubbning, APC-resistens, kan leda till proppbildning i moderkakan och därmed missfall. Om det orsakar sena och/eller tidiga missfall vet jag inte. Det finns massor av prover som har med koagulation att göra och jag tror man måste ta flera prover på dig för att kunna säga säkert vad du har för fel. Om du har något fel får du säkert blodförtunnande under graviditeten. Lycka till!

• LilleSkutt

Tack för era svar!
    Jag har ännu inte fått någon information vad jag ska tänka på nästa gång, men jag har i alla fall förstått att de inte är villiga att ge medicin "för säkerhets skull" där jag går. Sen var det lite konstigt med mina prover, för ett resultat var för högt och ett var för lågt... Antar att de gör fler prover för att kolla vad orsaken kunde vara, och det är fastställt att det inte har med k-vitaminbrist att göra i alla fall.

Om jag nu blir gravid innan jag fått svar på proverna denna gången, och om de inte ger mig blodförtunnande medicin, så har jag en egen liten lösning jag tänkte prova. Läste i en I Form tidning att en viss mängd mörk choklad varje dag hade samma effekt som Trombyl... Kanske värt att prova (och choklad är ju aldrig fel :))

Vad gäller mitt hb-värde så har det nog varit lite lågt, så jag äter järntabletter för fullt. Antar att det inte påverkar missfallsrisken, men det skadar ju inte i alla fall.

kramar!

• Fru hopplös

Hej igen, samma här - de gör ingenting i förebyggande syfte. Det är väl bara att lita på läkarens ord. Dock tycker jag det verkar lite märkligt (ur mitt amatörperspektiv) att många andra verkar få Trombyl el dyl i förebyggande syfte. Många verkar ju också ta ju också barnalbyl el dyl - på eget initiativ(?)

Nåväl, jag ska inte gissa nåt själv (försöka låta bli ) Jag väntar på min tid som jag har nu på fredag, jag kan höra av mig till dig o berätta vad som sas. Hur länge har ni försökt få barn?

Jag följs gärna åt! Kram/H

• LilleSkutt

Fru hopplös: Vi verkar vara i samma sits, så det vore kul att följas åt och se vad vi får för provsvar. Antar att jag får vänta ett antal veckor nu igen tills nästa provsvar kommer. Tråkigt att det är så tidskrävande! Å andra sidan ska man ju bli gravid också och det brukar inte gå så jättefort för mig.

Jag och min sambo har försökt få barn i två år nu. Vi började försöka innan våra kompisar ens börjat prata om det och nu har flera hunnit få barn under tiden, så man känner verkligen hur tiden går... Hur länge har ni försökt?

Kramar

• Fru hopplös

Hej igen!
    Vi har inga barn sedan tidigare, har inte haft preventivmedel sedan 2002/2003 men försökte inte aktivt då. Började "försöka" i slutet av 2004 och fick då tre missfall - under ca ett års tid. Sedan dess händer INGENTING och det är väldigt frustrerande. Har verkligen gjort allt i min kraft för att göra allt "rätt" men inget händer Det är ju en del man forskat en hel del i varför jag inte blir gravid :-/ Så... man lär ju inte vara Uberfertilitetsgudinnan själv direkt :-/

Känner igen det där du säger om kompisarna, själv har jag dessutom kompisar som INTE ens var tillsammans då vi började försöka - som nu naturligtvis hipp som happ väntar barn! ALLA väntar verkligen barn nu Värsta smällen var nog när lillsyrran blev gravid av "misstag" - det var inte ngn munter period i början, kändes väldigt jobbigt eftersom alla "väntat på oss" o sett fram emot en bebis i familjen... o sen kommer helt plötsligt hon o "levererar" familjens babylycka... Men nu är jag såklart glad för hennes skull, men det var otroligt tungt i början. Som du säger, man känner att tiden går.

Hur är det med er - har ni barn sedan tidigare? Har ni fler faktorer som spökar eller är det just koaguleringsprovet som gett utslag? Själv verkar jag dessutom ha något ojämn ägglossning, jag ägglossar inte ordentligt - så det gör väl inte det hela bättre!

Hör gärna av dig snart igen!

Kramkram/H

Svar på tråden Koagulationsproblem