Inlägg från: grådis |Visa alla inlägg
  • grådis

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Ett utdrag om rektoskopi saxat från följande sida: www.vardguiden.se/Article.asp
    Om man går in där finns en länk så man kan se en film om hur undersökningen går till

Rektoskopi är en enkel metod för att undersöka ändtarmen. Det görs för att se om det finns några sjukliga förändringar där. Du får ibland ta ett lavemang innan undersökningen. En undersökning med rektoskop tar bara några minuter och gör inte ont.

Rektoskopiundersökning används för att se om det finns polyper, tumörer, hemorrojder, inflammationer eller andra förändringar i ändtarmen som du kan ha besvär av.

Förberedelse
    Tarmen måste ibland göras ren före undersökningen. I vissa fall ska du ta ett lavemang ett par timmar före undersökningen. Det kan också räcka med ett mindre lavemang precis före undersökningen.

Du kan äta och dricka som vanligt före och efter undersökningen.

Så går det till
    Rektoskopet är ett cirka 20 centimeter långt plaströr som är försett med en lampa. Du kan uppleva en tryckkänsla men eftersom det inte finns några känselnerver i tarmen medför undersökningen ingen smärta.

Undersökningen tar cirka fem minuter. I samband med undersökningen kan läkaren ta prov från synliga förändringar.

Provsvar och resultat
    Du får information om provsvar och resultat av din läkare som också berättar om du behöver göra fler undersökningar eller behandlingar.

• grådis

www.ilco.nu finns ett forum för tarmisar också

saxat från deras forum:
    Inlägget skrevs 2007-02-08 kl 22:09:26 av Mimmi
    Tips till alla med Ulcerös colit
    Min mamma har haft denna sjukdom i 30 år och jag såg att det är många här som har samma sjukdom så jag frågade henne hur hon klarat av att hålla den i schack. Hon sa att när hon får besvär (blod etc, smärtor) så äter hon endast havregrynsgröt och mannagrynsgröt med blåbärsoppa i en hel vecka och tar nutrilett för att få i sig vitaminer. Hon dricker ju självklart men hon dricker över huvudtaget ingen mjölk alls. Kanske var detta inte mycket till hjälp men jag ville dela med mig.

Svar från: Mimmi 2007-02-08 kl 22:14:04

Glömde säga...
    ...att detta hindrar då henne från att behöva äta en massa mediciner medan hon har besvär.

• grådis

katastrofkatt, får du ögoninflammationer eller vad händer med dina ögon?

• grådis

Fru U, vad jobbigt att få ont av värme, så du är en av dem som inte blir ledsen om det är 13 grader hela sommaren
    Oj, fem katter...jag är kattvakt åt två kissemissar, de är så keliga och är som plåster när de kommer in, men det är mysigt, de spinner och ligger o sover nära en
    IVF alltså, hur gammal är du? har ni provat länge innan? Lite nyfiken, förlåt, men vi skulle skaffa barn men det ligger lite på is för tillfället, jag har problem med äl och sen krånglar den lille crohns o tja jag vet inte...det hela gick i stå ett tag, man får änna ladda om men det tar ett tag att repa mod o kraft o energi. Men klockan tickar...tick tack..

katastrofkatt, ok. ähmmm mina ögonvitor är ju inte direkt vit heller utan lite röda "blod"fläckar ibland..hmmm och förr fick jag ofta gula slemmiga infektioner...kanske också har crohnsögon?
    Känner igen ledvärken o tröttheten också...Vad ska du göra för kul i helgen då? Jag ska jobba natt...jättekul fast bara inatt.

• grådis

Oops, skrev förut men trillade ur på nåt vis...teknikens under...

Katastrofkatt; Aha du har uc. Men det är kanske symptom som delas mellan uc o crohns...ögonbesvär, leder och hud samt lite annat smått o gott Vad skönt att vara ledig. Jag jobbar som tekniker/operatör på ett ställe som förser en femtedel av Sverige med el Jobbar skift. Ska inte klaga på det för ibland blir man ledig väldigt länge..iofs har det inte blivit så på ett tag pga kurser, simulatorkörningar, möten och annat, men nu ska jag bara stå ut med dagtid måndag - fredag nästa vecka samt tre dagar i veckan därefter...sen ska jag vara ledig i tre veckor...yippieeee

Fru U, oj, man ska inte klaga på lite förträngningar och lite deppighet pga kortisonknaprande mao...stackare, måste vara jobbigt att de varit inne o rotat i dig så mycket. Endometrios ska ju vara väldigt smärtsamt säger de, huvva. Jo IVF känns väl drastiskt eller som du skriver "ta i med storsläggan". Tyvärr är gränsen för IVF via landstinget 37 år i vårt län....så det brinner rejält i knutarna... beslutsvånda.
    Här har du en till med getingfobi...de andra är ok (nuförtiden)..men getingar är det mest värdelösa och onyttigaste djuret på jorden...förutom människor och fästingar... ... Räcker att höra ljudet så ryser jag...
    Det här med abcesser är en vit fläck på kartan för mig...har förträngt både sjukdom och eventuella biverkningar...dränerar man den eller medicinerar eller finns den bara där?

Lällas, kram tillbaks du är en frisk fläkt härinne.

• grådis

Fru u, det låter inget vidare
    Det är en av orsakerna till att jag alltid vägrat operation...med crohns har du ingen garanti att det blir bra/bättre, tvärtom känns det som...de flesta crohnsare som opereras blir opade igen massa ggr....
    Jag känner att jag ännu ej har uttömt alla möjligheter att försöka bli bra ändå... tex med kost och livsstilsförändringar, givetvis måste det man stoppar i sig ha betydelse och jag tror på det lite mer alternativa till viss del...har inte prövat så mycket dock...jobbar på det...men det tar tid att byta spår...min läkare är dock orolig eftersom jag struntat i det mesta under så många år och gått och aldrig riktigt läkt ut, i perioder har jag inte haft så mycket förlamande besvär som hållt mig hemma utan jag har rusat på...och det ökar ju risken för komplikationer och att sjukdomen ska engagera anus/ändtarm med alla besvär det drar med sig...jag fick diagnos våren -85 så det är ju några år nu...
    Vad äter du för mediciner? Orkar du jobba eller är du sjukpensionär eller nåt? Låter tufft för dig. kram

• grådis

fru U, ja det är ju det där med livsstil...förra året var jag in o ut på sjukhus flera ggr, sjukskriven från mars - jun på heltid o jul-aug på halvtid...är också en sån som engagerar mig, har varit föreningsmänniska i styrelser osv men nu hoppat allt sånt, men på jobbet fortsätter det... samt typ alltid varit den i bekantsskapskretsen som fixat o donat o föreslagit o fixat de stora festerna eller resor osv..har också alltid slarvat med maten, varit värsta partyprinsessan, flyttat runt ganska mycket, varit rastlös, rest, haft lite trubbel med relationer, osv osv....men nu har verkligheten kommit ikapp på nåt sätt...har halkat ner i det svarta hålet flera ggr...går nu hos en kurator, försöker jobba med mig själv, mina vanor, min kost...men när man har brist på tålamod, vill att saker gärna hände igår...så är det ju inte så lätt gjort... ...försöker andas med magen o stryka saker i almanackan osv...men det är tufft. Man vill så mycket. Men som min doktor säger...du kan inte leva i 190 när du har en kropp som går i 70....

Lällas, nä jag känner väl inte direkt nåt operationsbehov men min läkare menar på att eftersom jag har inflammation på djupet i tarmväggen som aldrig helt går ner till 0 samt att jag haft crohns i mer än 20år så vill man kanske operera mig när jag är i ett lugnt läge i förebyggande syfte hellre än i ett akut...och hellre än innan man får några elakartade förändringar... de första tio åren var jag mycket sämre med större allmänpåverkan, feber, viktras och diarre´r och många korta sjukskrivningar osv och inlagd för tarmvila osv...de sista åren har det ändrats lite...har mer besvär av förträngningar o stopp o kramper o ont...t o m förstoppning...
    Vi får la se vad det blir av det hela...

• grådis

Fru U, ang cystan o morfinet o sköterskan...jaa vet inte
    frågat nån annan ? pratat med läkaren sen o frågat om de kunde skriva in nåt i pappren? Är lite dålig på just sånt i det läget, har bråkat mycket med folk på ortopeden efter felbehandling men när jag varit ynklig med tarmkramper o stopp har jag legat och ynkat mig på soffor på akuten...snällt väntat
    Men nu efter att ha läst här o fattat att man kan få nåt som hjälper mot smärtan när man har så jäkla ont så kommer det nog bli annorlunda nästa gång
    Nä måste gå ut på station och ronda, kram så länge din lilla nattuggla

• grådis

Fru U, jag gillar inte heller att bli stucken, men flippar inte, men visst är det jobbigt...i somras skulle jag göra en sån där dataröntgen när de sprutar in kontrast...det duger ju liksom inte med vilket skitkärl som helst...jag har tunna ådror...de stack 7 eller 8 gånger i armvecken, på handleder och händer men nähädå..det gick inte...fick en nål på ovansidan foten till slut...suck
    Vet att jag är svårstucken så när det kommer elever är det ju liksom bara att säga; sorry, skaffa en annan försökskanin här är ingen ide...

Nu börjar det ljusna ute. Snart dags att koka gröt och ägg! Havregrynsgröt med russin och linfrön och blåbärssylt, smaskens för magen Kram kram

• grådis

Välkomna hit jajjaB och campovejo

Willow, hur gick det idag? Kollade du in insidan av dig själv på skärmen?

Nalla, tack tack. verkar ju vara många som är "nya" med sjukdomarna samt en del stackare som harvar på vc, ibland kan det ju vara svårt att veta vart man ska hitta info. Men internet funkar fint, jag har snappat upp ett och annat genom att hänga här och få den biten av det hela genom att dela erfarenheter med er, sen får man mer "teoretisk" info genom artiklar, rmt och ilco, crohns.se osv osv

68:an hoppas du får svar snart. Jag tog en del prover förra året när jag gjorde utredning för att kolla vart min äl sprungit iväg o gömt sig ngnstans...var TSH och T3 T4, kommer tyvärr inte ihåg just nu vad jag hade för värden...

Mallan, gött att reservoarskopin gick bra.

Jg frågade min läkare om olika mediciner o grav, han sa att alla gick att äta förutom att behandling med Remicade gjorde att man fick vänta sex månader innan man fick bli gravid.
    Fast sen stod ju det där i tidningen om asacol...
    Men det är ju flera imurel/azatioprinbebisar härinne, och kortison och asacolbebbar med, de mår fint efter vad man hört.

Prommis, tråkigt med håret

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7