Inlägg från: grådis |Visa alla inlägg
  • grådis

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

hej, surfade runt och hittade detta om kost vid UC:
    Kost vid ulcerös colit

Ulcerös colit kan inte botas med en särskild diet, men symptomen kan lindras. Framförallt är det under skoven som man kan nå en märkbar effekt med en viss diet. Är man symptomfri skall man försöka att äta en så varierad kost som möjligt för att säkerställa att man får i sig all energi och näring (vitaminer, mineraler, fettsyror och proteiner) som kroppen behöver.

Måste anpassa kosten till individen

Då alla reagerar olika på livsmedel är det viktigt att råden individanpassas med hjälp av en dietist. Exempelvis upplever en del patienter att de reagerar negativt på mjölk medan andra kan reagera på gluten eller citrusfrukter. Man skall aldrig helt utesluta någon typ av livsmedel ur sin kost utan att kompensera för detta bortfall. Dietisten hjälper till att se över intaget så att maten blir näringsriktigt sammansatt. Tag kontakt med din läkare för att få en remiss till en dietist.

Specialprocessade spannmål verkar kunna ge effekt

Det finns studier som visar att personer med inflammatoriska tarmsjukdomar får en bättre tarmfunktion när de äter en kost med specialprocessade spannmål. Det behövs dock ytterligare studier innan vi kan gå ut med någon allmän kostrekommendation. Produktfamiljen Magiform består av müsli, bröd, kex och skorpor. Magiform saluförs på hälsokostaffärer och är avsedda att ätas som komplement till sin vanliga kost och läkemedelsbehandling. För att man skall se någon effekt behöver man äta produkterna under ett par veckor.

Mjölksyrabakterier är bra för magen och kan hjälpa till att normalisera tarmfloran. Livsmedel som innehåller mjölksyrabakterier är exempelvis dofilus, hälsofil eller Proviva fruktdryck.

Lugnt leverne är bra för magen

Det fett som vi finner rikligt av i fetare fiskar (omega 3-fettsyror) kan ha en dämpande effekt på inflammatoriska processer och en del patienter mår bra av att äta mer fisk eller tillskott i form av kapslar eller droppar.

Att tugga maten väl och att äta i lugn och ro underlättar för matsmältningen. Magen är inte inställd på att äta om det är stressigt.

Råkost passar bäst för en frisk mage. Kokta grönsaker tolereras oftast bättre.

Kan behöva vätskeersättning

Vid diarréer måste vätskeintaget ökas. Vid diarré förlorar du både salt och socker som bör ersättas och det är viktigt att du får råd om vätskeersättningar. Rådfråga din läkare, dietist eller på apoteket.

Skriven av: Anneli Frisk, dietist

de specialprocessade spannmålen är väl också de sk SPC flakes, finns på apotek o hälsokost. bra om man har mycket diarreer

• grådis

Plågar er med ett klipp till.... ...info om IBS, frågan kommer ju upp ibland och det är ju flera härinne som har det. Jag tror att jag har en släng av det också.

Irriterad tjocktarm - tjocktarmskatarr (Colon Irritable, IBS)

Vad är irriterad tjocktarm?

Ett ofarligt tillstånd med ändrad rörelse och känslighet i tjocktarmen som ger magsmärtor och diarré eller hård mage. Symptomen visar sig typiskt efter måltid eller i samband med stress. Irriterad tjocktarm är varken elakartad, smittsam eller ärftlig. Det är tre gånger vanligare hos kvinnor än hos män. 15-20 procent av befolkningen har symptom som vid irriterad tjocktarm.

Vad är orsaken?

Man vet inte orsaken.

Hur känns irriterad tjocktarm?

Symptomen uppstår normalt tidigt i det vuxna livet och varar ofta månader eller år. De är:

Obehag eller smärtor i magen. Smärtorna försvinner ofta efter avföring eller efter att man släppt sig

Illamående

Uppblåst mage och gaser i magen

Smärtor i ändtarmen eller i ryggen

Huvudvärk

Diarré eller hård mage, ofta växelvis

Trötthet

Oro, ängslan eller rädsla

Svårighet att koncentrera sig

Hur kan man undvika irriterad tjocktarm?

Skaffa sunda kost- och livsstilsvanor.

Hur ställer läkaren diagnosen?

Diagnosen ställs ofta efter de typiska symptomen och efter laboratorieundersökningar för att utesluta andra orsaker till symptomen. Andra undersökningar skulle kunna vara fiberoptiskundersökning av ändtarm eller tjocktarm och röntgenkontrastundersökning av tjocktarmen. Andra orsaker kan vara nedsatt förmåga att uppta laktos (laktosintolerans) eller glutenallergi (celiaki), magsår, parasiter, orm eller kronisk tarminflammation (Ulcerös colit, Chrons sjukdom).

Kosten:

Drick rikligt med vatten, cirka två liter om dagen.

Större fiberinnehåll i kosten främjar tarmfunktionerna. Fiberinnehållet ska ökas gradvis så att magen kan anpassa sig.

Undvik mat eller dryck som förvärrar symptomen. Kaffe och mjölk kan vara huvudorsaken hos vissa.

Undvik starka kryddor och mat som ger gaser.

Undvik stora måltider, men ät regelbundet (frukost, lunch, middag samt 2-3 mellanmål varje dag).

För eventuellt dagbok över vad du äter, så att du vet vad som framkallar symptomen.

Begränsa alkoholkonsumtionen.

Goda råd:

Aktivitet och motion är viktigt, då det styrker tarmfunktionerna och hjälper till att minska stress.

Värmebehandling med omslag, värmedyna eller värmefilt kan lindra besvären.

Man bör minska stressituationerna i tillvaron. Det finns olika metoder för att slappna av, till exempel meditation och självhypnos.

Det kan vara nyttigt att föra dagbok så att man kan se vad som framkallar symptomen.

Möjlig försämring

Tarmproblemen kan anta sådana proportioner att man kan få psykiska och sociala problem.

Sannolik vidare utveckling:

Tillståndet kommer normalt periodvis livet igenom. Symptomen kan bli värre eller försvagas och försvinna i vissa perioder. Oro i tjocktarmen är inte livshotande och utvecklar sig inte till cancer eller kronisk tarminflammation. Behandling kan ofta få symptomen under kontroll.

Vilka läkemedel kan ges?

Medel mot kramp i magen. När kramp är det största problemet kan dessa medel ha god verkan hos somliga.

Avföringsmedel som mjukgör tarminnehållet vid förstoppning.

Medel mot gaser i magen kan möjligtvis ha effekt hos somliga när detta är ett framträdande problem.

Ångestdämpande medel i specifika fall.

Skriven av: Torben Nathan, leg. läkare, Carl J Brandt, leg. läkare och Ove Schaffalitzky de Muckadell, överläkare

• grådis

Rebecca;okeeej. Vad gott med thaimat, det är en favvo här vad bra att du trivs med psykologen, det är ju viktigt att det "klickar" i personkemin.
    skönt att du är piggare idag

• grådis

crohns.se finns det ju ett frågeforum...intressant att läsa, alltid snappar man upp nåt

Här är lite om allas vårt älskade kortison---det är väl några här som försöker trappa ner men som blir dåliga och får öka dosen igen? Läs vad dag Risberg skrive om det:
    Dag Risberg, gastroenterolog, svarar:
    Hej,

Kortison är behäftat med vissa biverkningar, dels akuta (t.ex blodtryckstegring, blodsockerhöjning, ansiktssvullnad/viktuppgång) - under själva kuren - och dels långsiktiga ( t.ex benskörhet), som kan drabba personer som tar kortison kontinuerligt under långa tider.

Mig veterligt finns ingen effektiv "förebyggande" medicin mot dessa välkända biverkningar, utan det viktigaste är att inte ta högre doser än nödvändigt, och att undvika orimligt långa/utdragna kortisonkurer. Upprepade kortisonkurer, alternativt dosökning vid ev ökade sjukdomssymptom vid nedtrappning av kortison, är i princip oacceptabelt och bör inge misstanke om att sjukdomen blivit "kortisonberoende" alt. resistent mot kortison. Det är då nödvändigt att revidera sjukdomen, kartlägga tarmen på nytt, och överväga alternativ terapi, som t.ex TNF-alfa-hämmare eller möjligen aferesbehandling. I vissa fall är förstås operation ett slutgiltigt alternativ.

MVH
    Dag Risberg

• grådis

Goldfish blir du sämre så får du ju åka in akut, går inte att vänta på en tid långt fram om du blir skitdålig ( ursäkta men var tvungen )

• grådis

goldfish

LoneStarState; visst är det så att om man sysselsätter sig så distraherar man tankarna och "hinner" liksom inte tänka på alla krämpor. Det värsta är att sitta själv och inte ha ngt som avleder tankarna, då kan det vara jobbigt.
    Kul om ni får valpar till sommmaren, eller hur länge är de dräktiga? *noll koll*

• grådis

Gäsp , snart dags att sluta nattskiftet....snart o snart...klockan 7...Men det är gott för jag är ledig i helgen iaf. Ska till Uppsala en sväng med bror o hämta en motor till min entusiastbil.
    Må så gott allihop och ha en trevlig helg. Kram kram

• grådis

hej hej
    Har planterat om tomaterna o tagetesen...äntligen....har ju dragit på det lite...så tagetesen var väldigt "svajig"...underbart väder gött

Goldfish; ang proviva, jag har provat Probion, såna där lactobaciller av olika slag i koncentrerad form, tabletter. Köpes på hälsokost, tycker det funkar bättre än proviva tetrapak eller shotsen.

Angående era diskussioner om skaffa barn o ärftlighet...hittade detta på nätet:

Ärftlighet vid Ulcerös kolit?
    Inskickat av: 32-årig kille (2005-09-01, Ref.nr 18243)
    Hej! Jag har en fråga om det är stor risk att skaffa barn när man har svår Ulcerös kolit, dvs är det stor risk att även barnet får det om den blivande pappan har det? Hur stor procents risk är det i så fall? Vill inte skaffa barn om det är stor risk att mitt barn ska genomgå samma lidande som jag.
    Mvh 32-årig kille

Hej,

Det finns en viss ärftlighet vid Ulcerös colit (dock mindre än vid Crohns sjukdom).
    De ärftlighetsstudier som utförts är inte helt lätta att tolka bl.a då resultaten skiftar mycket. Grovt verkar det dock som att risken för en förälder med UC att få ett barn som insjuknar med UC ligger någonstans mellan 4 - 10%, ca 30% risk föreligger om båda föräldrarna har UC (synnerligen ovanligt dock). Man får då inte glömma att en mängd andra faktorer spelar roll, t.ex ålder vid insjuknande, utbredning av sjukdomen, samt betydelsen av en rad övriga riskfaktorer, t.ex rökstopp, infektioner och annat som anses kunna utlösa sjukdomen.

MVH
    Dag Risberg
    en intressant artikel som är lite om ärftlighet:
    www.svenskgastroenterologi.se/Avhandlingar/Avhandling_%20Jonas_Halfvarson.pdf
    Lite om utlösande faktorer:
    Inskickat av: uffe (2006-05-21, Ref.nr 24764)
    Hej

Jag är en man på 47år som har fått ulcerös kolit.
    Så jag har en fråga som jag hoppas att det är någon som kan svara på.
    Jag vet att jag kan ha haft sjukdomen i flera år och att den har brytit ut nu. Men det är orsaken till att den har brytit ut som jag undrar över.
    Kan det ha att göra med inre stress/oro, för lite sömn, ständigt värk?
    Mår allmänt psykiskt dåligt på grund av en arbetsskada för en tid sedan.

M.V.H
    Uffe

Hej,

Man vet inte säkert vad som utlöser ett skov av ulcerös colit, men det finns vissa omständigheter som återkommer och som i vissa fall kan misstänkas:
    En akut tarminfektion, t.ex Salmonella eller Campylobacter jejuni (dåligt tillagat kött etc). Vissa virus, såsom Cytomegalovirus. Överväxt av Clostridie-bakterier i tjocktarmen.
    Starka antibiotikakurer, möjligen pga rubbning av den normala skyddande bakteriefloran i tarmen.
    Antiinflammatoriska mediciner, sk NSAID, mot ledvärk etc (t.ex diklofenak = Voltaren) kan orsaka såväl tarmblödning som tarmsår och möjligen även utlösa inflammation i tarmen.
    Vissa kvinnor drabbas av skov i samband med graviditet (medan andra snarast mår som bäst just då!).
    Stress i sig har ej vetenskapligt kunnat kopplas till ökad risk för inflammatorisk tarmsjukdom - även om många patienter subjektivt upplever att de mår sämre av stress. Däremot finns studier som antyder att svår negativ stress är förknippat med mer långvariga och mer svårbehandlade skov (det kan i och för sig även vara tvärtom - att ett svårt skov leder till ökat stresspåslag...).

MVH
    Dag Risberg

• grådis

disa79; vad gott det lät

Lindis41, va bra att du "klarade" dig trots grill o godis. Hoppas du snart blir bra.

Själv har jag tagit årets premiärtur på hojen. Mmmmmm kändes lika kul som vanligt Min motorcykel är bäst

Kram på er allihop, ska snart gå och lägga mig, ska upp halv fem imorgon bitti för att åka ner till jobbet....not so fun...

Ha de gott

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7