Inlägg från: grådis |Visa alla inlägg
  • grådis

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Hallå

Dalkulla, skönt att du är tillbaks. Hoppas det går bra nu när de tar bort agrafferna. Vill så gärna att du ska få vara frisk och få njuta av bebistiden med din son och lilla storasyster Kram på dig

Välkommen ElinG, det finns några härinne som har erfarenhet av IBS, de kan säkert komma med tips. Det jag vet har jag surfat på nätet och inhämtat info om, har läst om just kost, mental träning, folk som sjunger i kör de sk Magmunnarna, ett projekt i samarbete med Ersta sjukhus, här är en länk där folk skickat in frågor om IBS: www.nexium.nu/AZMagskolanTemplates/QuestionDrList.aspx

Här är ett urklipp från netdoktorn.passagen:
    Kosten:
    Drick rikligt med vatten, cirka två liter om dagen.
    Större fiberinnehåll i kosten främjar tarmfunktionerna. Fiberinnehållet ska ökas gradvis så att magen kan anpassa sig.
    Undvik mat eller dryck som förvärrar symptomen. Kaffe och mjölk kan vara huvudorsaken hos vissa.
    Undvik starka kryddor och mat som ger gaser.
    Undvik stora måltider, men ät regelbundet (frukost, lunch, middag samt 2-3 mellanmål varje dag).
    För eventuellt dagbok över vad du äter, så att du vet vad som framkallar symptomen.
    Begränsa alkoholkonsumtionen.

Goda råd:
    Aktivitet och motion är viktigt, då det styrker tarmfunktionerna och hjälper till att minska stress.
    Värmebehandling med omslag, värmedyna eller värmefilt kan lindra besvären.
    Man bör minska stressituationerna i tillvaron. Det finns olika metoder för att slappna av, till exempel meditation och självhypnos.
    Det kan vara nyttigt att föra dagbok så att man kan se vad som framkallar symptomen.

Möjlig försämring
    Tarmproblemen kan anta sådana proportioner att man kan få psykiska och sociala problem.

Sannolik vidare utveckling:
    Tillståndet kommer normalt periodvis livet igenom. Symptomen kan bli värre eller försvagas och försvinna i vissa perioder. Oro i tjocktarmen är inte livshotande och utvecklar sig inte till cancer eller kronisk tarminflammation. Behandling kan ofta få symptomen under kontroll.

Vilka läkemedel kan ges?
    Medel mot kramp i magen. När kramp är det största problemet kan dessa medel ha god verkan hos somliga.
    Avföringsmedel som mjukgör tarminnehållet vid förstoppning.
    Medel mot gaser i magen kan möjligtvis ha effekt hos somliga när detta är ett framträdande problem.
    Ångestdämpande medel i specifika fall.
    Riksförbundet för mag&tarmsjuka, RMT: www.magotarm.se

Men det som står på nätet har du säkert redan läst om själv, men som sagt, de härinne med IBS kan säkert svara på lite frågor från dig när de kikar in. Hoppas du får hjälp.

Lällas vad mysigt det lät med bäste kompisen o övernattningen. Tråkigt med din mammas sambo, hoppas allt ska gå bra. Du är en glädjespridare o ljus, och kan konsten att peppa. Kram på dig.

Mallansprallan, skönt att höra att man inte är ensam Men man blir så trött på sig själv ibland.

Lilla Mimsan, jag begärde att min doktor skulle skicka mig till en dietist, men jag vet inte om jag blev så mycket klokare, om man har problem med diarreer och att man rasar i vikt då kan de ju hjälpa men i övrigt är det det gamla klassiska som råder...inga mirakelmetoder...utan allsidig kost, regelbundna matvanor, ät i lugn o ro, tugga ordentligt.
    Har man problem med diarre så kan man prova fettreducerad kost, är man i ett skov kanske inte alla fixar att äta fibrer, har man förträngningar så kan man undvika trådiga svårsmälta saker.
    En del blir hjälpta av att bli vegeterianer andra blir dösjuka. En del blir bättre av att undvika mjölkprodukter.
    Det är det där tråkiga svaret....prova dig fram, det är individuellt...Ibland vill man ju så gärna ha en patentlösning ... gör såhär...bli bra! Tyvärr är det väl inte så. Men jag tycker definitivt att alla som får diagnos borde få träffa en dietist. Be om en remiss.Kram

• grådis

Lonestar...usch, låga blodvärden fram med blodpuddingen, broccolin, leverpastej och juice

Mumlin, hur är det denna veckan? Jag har fått släppa en hel del på mina trädgårdsplaner i år...ligger efter i schemat så jag vet inte...får väl bli som det blir...det ska ju vara min avkoppling och inte ytterligare ett MÅSTE o krav. Regn, kyla, sniglar och borta på jobb är inga bra förutsättningar Men jag ska gå ut och fixa lite i entrerabatten idag tänkte jag...ser det bra ut där blir man ju glad när man kommer hem iaf...baksidan får vänta,,,det är ju grönt iaf

Prommis...jag har blåsor i munnen ett jävla skit är det...har inte haft några på ca ett halvår...men förut har jag haft det titt som tätt....vid stress, förkylningar, mens, skov..men som sagt..när jag började äta bättre och tog mina vitaminer och införde betydligt mycket mer frukt i kosten så har jag inte haft några...förräns nu när jag slarvat igen...kom som ett brev på posten denna veckan ihop med mensen...blääää.
    Jag kommer ihåg min värstingomgång...jag var helt däckad i en vecka...kunde inte jobba, sluddrade när jag pratade, kunde inte äta....hade mer än 60 blåsor...insidan kinderna, under tungan, på gomspenen, i gommen, på tungan, i svalget, i vecket mellan tänder o kind osv...det var fruktansvärt...var på vc och fick ngt syntetgrönt jox att skölja med ...Andolex?...kommer inte ihåg vad det hette.
    De tog prover och det var inte herpes eller nåt sånt...fick brev att de ville utreda det mer ihop med mag&tarm, men jag bodde på två ställen då och det var inte det sjukhuset jag gick på för magen så det rann ut i sanden...dumt...efter alla dessa år o besvär kanske man hade kunnat få svar... Fast magdoktorn har sagt att det kan ha ett samband...
    Kolla på apoteket, jag tror att det kommit nya medikamenter för egenvård som kan hjälpa...står under hjälp mot afte eller nåt.
    Krya på dig.

• grådis

Ni som har barn, hur står ni ut? Vakna i morse, hela huset lukta som om nån försökt elda upp det...aha tänkte jag...sonen rostat bröd igen...kommer ner...ligger strumpor på golvet i köket...luktar bränd brödrost (en fruktansvärt äcklig doft, vet inte varför men jag avskyr den)...på toa ligger papperssnuttar lite överallt, toarullen justerad (dvs den har hoppat loss och någon har bara "kastat" dit den igen)...i soffan ligger filt o kuddar o dynor huller om buller...det sista jag gjorde när jag gick o la mig igår var att puffa iordning allt o vika filt osv...i skåpet ligger brödpåse i brödkorg...tom såklart...disk...brödsmulor...otorkade bord.....aaaaarrrrrgggghhhh man kan ju ha en bättre start på morgonen...suck...och sonen hade gått...förmodligen hem till mamma för att spela datorspel där ingen är hemma....
    Gnäll gnäll

• grådis

JajjaB, jodå, vi har regler, haft listor, haft ansvarsområden osv osv...det funkar ibland men nu har vi haft en slapp period där det mesta liksom trillat bort...förra veckan kom jag hem då hade sambon städat, skurat badrummet och putsat fönster osv och gjort jättefint...men nu har barnen varit här en vecka och det är inte riktigt lika fint...och i vanliga fall brukar vi ha regel att på torsdagen (byte fredagar) så ska det städas o plockas undan...men igår var son o sambo hos farfar o kom hem sent o dottern är borta på cup hela helgen, åkte igår morse.
    Det går bra för det mesta, men rätt ofta blir det ju lite jobbigt för jag är hemma på ledighet, har liksom lördag hela veckan på vardagarna när sambon ska upp till jobbet och barnen till skolan...så jag kommer upp sist...för vem har lust att gå upp 6-7 på en "lördag" när man är ledig?...men då är det ju ofta så...smulor, tända lampor, filtar o skit o rörigt, disk o kläder osv. Grrr, jag brukar inte städa o plocka, det sparar jag till dem, men det gnager ju och förstör min dag och tar så mycket energi...blää

• grådis

Och nu en period har vi inte tjötat så mycket för vi har renoverat och haft det väldigt rörigt i vårt rum...känns ju lite dumt att bli skitarg på dem när det ser lika slarvigt ut i vårt sovrum...men det är mest klädfrågan samt alla handdukar som försvinner in på dotterns rum
    Men i de allmänna utrymmena kök, vardagsrum, hall o toa, där ska man hjälpas åt o plocka undan efter sig.

• grådis

Kollade på nätet:
    blåsorna, det kan vara Afte, kan behandlas med Andolex gurgellösning, Kenacort stryka på salva, Longovital o Echinacea är alternativmedicin, Zendium tandkräm,Kamomill och pepparmyntte,

Hittade detta också:
    Fråga:,
    Kan du ge mig ett råd ang min son, som lider väldigt av sina afteblåsor i munnen. Vad finns att göra? Han har någon eller några blåsor för det mesta, ev någon veckas uppehåll.
    NN
    Svar: Afte är små sår i munslemhinnan på eller nära tungan. De orsakas sannolikt av virus men det kan vara ett samband med födoämnesallergier också. Ofta har man en påverkan på immunsystemet och försämras vid stress och vid hormonella förändringar. Om han är i "prepuberteten" går det sannolikt över när han blir äldre men det kan ju vara några år kvar som kan vara problematiska. Ibland förekommer vissa sjukdomar som har med immunsystemet att göra t. ex Crohn´s sjukdom, atrofisk gastrit med B12 brist, coeliaki (glutenkänslighet), järnbrist och andra mineralbrister. Selen är ett mineral som de flesta barn har för litet av och det orsakar inte bara växtvärk utan har sannolikt också effekter vid afte. Longovital är ett kosttillskott som påstås ge effekter vid afte och det finns studier som visar effekt. Kosttillskottet rekommenderas av vissa tandhygenister. Tandkrämen Zendium har hjälpt en del. Det finns receptfria dämpande medel och receptbelagda bedövningslösnigar och Andolex. Det kan vara bra att stärka tarmfloran med naturliga filprodukter och syrade grönsaker. Kamomillte och tea-tree oil kan provas som lokal behandling. Se mera under:
    www.helhetsdoktorn.nu/tipsv21.htm Antioxidantpyramiden
    www.helhetsdoktorn.nu/tipsv22.htm Infektion
    www.helhetsdoktorn.nu/tipsv3.htm Influensatips
    www.helhetsdoktorn.nu/lista.htmÖRSVARSTÄRKANDE
    www.helhetsdoktorn.nu/tipsv2.htm Selen
    www.helhetsdoktorn.nu/vitamin.htm

• grådis

ley, hej o välkommen. Nja inte personligen, hade inga jätteproblem med finnar o dyl i tonåren heller...det jag kan säga är väl att vissa mediciner ger ju lite effekter. Sen är jag väldigt torr o skrovlig, alltid varit, rikitgt ödleskinn. Kosten påverkar väl?
    Men det finns säkert nån annan som kan svara bättre.

68:an kaniner alltså? Har inga...sorry. Nä, nu ska jag också ut i trädgården, får passa på när det är uppehåll Kram o trevlig helg på dig med

• grådis

Prommis, jobbigt med blåsorna, jag har bara en nu och det svider. Krya på dig

Jajjab, Magiform...jag köpte kex o skorpor osv av min hälsokostsyster...men jag åt dem inte i sån omfattning att jag märkte nån skillnad. SPC-flakes däremot ska vara bra om man har stora flöden i tarmen...diarreer alltså

Zafon, lycka till i verkstan nu då

• grådis

Hej hopp

Bara inne en snabbis för att kolla till er

Här har helgen växlat mellan himmel och helvete...mens och kortison och grått o trist med ösregn...vilket av det eller om det var allt i kombination med att jag varit borta o jobbat så mycket o därmed var mentalt trött vet jag inte, men jag har varit otroligt deppad o gråtit och varit nere.
    Men sambon o jag prata lite sen hjälpte han mig med lite av mina "Att göra"-grejer...(byta takskivor på växthuset...som blåste bort i stormen Gudrun 2005....)och så har han puffat på mig lite o uppmuntrat mig plus att nu skiner solen igen Så nu känns det bra igen...men guuud va jag är trött på de här humörsvängarna
    Idag roar vi oss med att han lägger in nytt golv i köket och jag har legat ute på parkeringen och skruvat på min entusiastbil, men man blir fort trött när man ligger under bilen och skruvar o det är trångt o jävligt, så nu har jag tvättat av mig och tagit en paus....

Ärftlighet...morfars kusin och nån mer på den sidan har crohns...annars tycker jag jajjab:s beskrivning passar ganska bra på mig med...inte så mycket bröstmjölk utan fick ersättning, massa lunginflammationer o halsflussar o skit med en hög konsumtion av antibiotika, började röka tidigt, slarva med matvanor och alkohol, stressad...

Molle, lät som en trevlig helg. Kul med så många tillsammans o kusten är ju aldrig fel. Njae Remicade har jag också läst om...www.janusinfo.se...har en del artiklar om det. Är säkert jättebra för vissa, men om man har nåt annat kvar att prova före så gör man nog det. Och de sätter väl in det först när inget annat hjälper? Adacolumn, är det filtreringen av blodet, för att rensa de vita blodkropparna?

Dalkulla, mmm kan tänka mig att du är öm och har ont. huvva huvva. Kramis på dig.

Prommis, mina blåsor brukar hålla i sig lite mer än en vecka. Lyssna på jajjaB och gör en inköpsur till apoteket.

Nä, nu börjar det kurra i magen...hungrig

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7