V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
Hallå
Dalkulla, skönt att du är tillbaks. Hoppas det går bra nu när de tar bort agrafferna. Vill så gärna att du ska få vara frisk och få njuta av bebistiden med din son och lilla storasyster Kram på dig
Välkommen ElinG, det finns några härinne som har erfarenhet av IBS, de kan säkert komma med tips. Det jag vet har jag surfat på nätet och inhämtat info om, har läst om just kost, mental träning, folk som sjunger i kör de sk Magmunnarna, ett projekt i samarbete med Ersta sjukhus, här är en länk där folk skickat in frågor om IBS: www.nexium.nu/AZMagskolanTemplates/QuestionDrList.aspx
Här är ett urklipp från netdoktorn.passagen:
Kosten:
Drick rikligt med vatten, cirka två liter om dagen.
Större fiberinnehåll i kosten främjar tarmfunktionerna. Fiberinnehållet ska ökas gradvis så att magen kan anpassa sig.
Undvik mat eller dryck som förvärrar symptomen. Kaffe och mjölk kan vara huvudorsaken hos vissa.
Undvik starka kryddor och mat som ger gaser.
Undvik stora måltider, men ät regelbundet (frukost, lunch, middag samt 2-3 mellanmål varje dag).
För eventuellt dagbok över vad du äter, så att du vet vad som framkallar symptomen.
Begränsa alkoholkonsumtionen.
Goda råd:
Aktivitet och motion är viktigt, då det styrker tarmfunktionerna och hjälper till att minska stress.
Värmebehandling med omslag, värmedyna eller värmefilt kan lindra besvären.
Man bör minska stressituationerna i tillvaron. Det finns olika metoder för att slappna av, till exempel meditation och självhypnos.
Det kan vara nyttigt att föra dagbok så att man kan se vad som framkallar symptomen.
Möjlig försämring
Tarmproblemen kan anta sådana proportioner att man kan få psykiska och sociala problem.
Sannolik vidare utveckling:
Tillståndet kommer normalt periodvis livet igenom. Symptomen kan bli värre eller försvagas och försvinna i vissa perioder. Oro i tjocktarmen är inte livshotande och utvecklar sig inte till cancer eller kronisk tarminflammation. Behandling kan ofta få symptomen under kontroll.
Vilka läkemedel kan ges?
Medel mot kramp i magen. När kramp är det största problemet kan dessa medel ha god verkan hos somliga.
Avföringsmedel som mjukgör tarminnehållet vid förstoppning.
Medel mot gaser i magen kan möjligtvis ha effekt hos somliga när detta är ett framträdande problem.
Ångestdämpande medel i specifika fall.
Riksförbundet för mag&tarmsjuka, RMT: www.magotarm.se
Men det som står på nätet har du säkert redan läst om själv, men som sagt, de härinne med IBS kan säkert svara på lite frågor från dig när de kikar in. Hoppas du får hjälp.
Lällas vad mysigt det lät med bäste kompisen o övernattningen. Tråkigt med din mammas sambo, hoppas allt ska gå bra. Du är en glädjespridare o ljus, och kan konsten att peppa. Kram på dig.
Mallansprallan, skönt att höra att man inte är ensam Men man blir så trött på sig själv ibland.
Lilla Mimsan, jag begärde att min doktor skulle skicka mig till en dietist, men jag vet inte om jag blev så mycket klokare, om man har problem med diarreer och att man rasar i vikt då kan de ju hjälpa men i övrigt är det det gamla klassiska som råder...inga mirakelmetoder...utan allsidig kost, regelbundna matvanor, ät i lugn o ro, tugga ordentligt.
Har man problem med diarre så kan man prova fettreducerad kost, är man i ett skov kanske inte alla fixar att äta fibrer, har man förträngningar så kan man undvika trådiga svårsmälta saker.
En del blir hjälpta av att bli vegeterianer andra blir dösjuka. En del blir bättre av att undvika mjölkprodukter.
Det är det där tråkiga svaret....prova dig fram, det är individuellt...Ibland vill man ju så gärna ha en patentlösning ... gör såhär...bli bra! Tyvärr är det väl inte så. Men jag tycker definitivt att alla som får diagnos borde få träffa en dietist. Be om en remiss.Kram