Inlägg från: Lällas |Visa alla inlägg
  • Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Hej prinsessor.
    Nu har jag inte varit så aktiv de senaste dagarna men jag har varit inne och läst varje dag. Har haft mycket på jobbet och fullt upp med roliga saker efter jobbet också.. Underbart att leva igen. Välkomnar alla nya...

Dalkulla: Gud vad skönt att höra att du mår lite bättre nu så att du får en chans att hämta tillbaka lite kraft inför födseln av bebisen. Hoppas det får hålla i sig och att det har vänt nu. Längar till Bebben kommer nu, är ju så nyfiken. Tycker Cornelia att det ska bli roligt att få bli stora syster?

Davve: Välkommen hit. Skönt att du inte har så mycket skov. Men häng gärna här med oss..

Fru U: Var inne på din sida och vill ge dig STORA KRAMAR. Jag förlorade också en lillebror i trafikolycka för några år sen och det är fruktansvärt. Hoppas att du finner styrka igen och skönt att du har din man vid din sida. Jag är också diagnoserad med UC och opererade bort tjocktarmen i februari iår. Nu ska jag operera mig igen i Augusti (IRA), lika som Nalla. Men jag tycker att Stomin funkar bra och skulle IRA:n inte funka så kan man alltid operera tillbaka sig. Jag är 29 år och längtar oerhört mycket efter bebis jag med. Ska vänta till efter operationen innan vi sätter igång verkstan. Ska hålla tummarna för er också.

Baggy: Grattis till plusset. Förlåt att jag frågar men är så nyfiken: Tog det lång tid för er att plussa? JAg bara undrar för jag är ju också opererad och jag har hört att det kan ta lång tid för oss opererade att kunna bli gravid. Jag läääängtar så efter en liten bebbe och jag har hört att man också bör vänta typ minst 1 år efter en operation.. Men jag ska dubbelkolla med min doktor och hoppas att han säger att det bara är att köra på. Och har din doktor sagt något om födseln, om det är bättre med Kejsarsnitt eller vaginal födsel? Du behöver inte svara om du inte vill.. jag är så nyfiken bara..

Lone Star State: Stackare!!! Jag hatar spindlar och hade nog satt mig på köksbordet eller så och vänta tills karn kom hem så jag tycker det var modigt att dammsuga upp den.. he heh e..
    tur du hade en kompis där.. he he.
    Du, jag har läst att du just nu föredrar stomi ändå. Hur länge ska du vänta innan du "bestämmer" dig? Du ska inte behöva gå och lida mer än du redan gör tycker jag. Om det känns bättre med stomin så gör det. Det viktigaste är ju livskvalitet.. Mitt liv har förändrats så mycket sedan min operation. Jag lever.. och jag njuter av det. Nu gör jag allt igen. Alla säger till och med att jag ser gladare, piggare, smalare och lyckligare ut.. Ju fler veckor som går efter operationen så går jag neråt igen, och kortison svullnaden försvinner mer och mer.. Jippi...

Nallatalla: Gu så du pluggar på. Nu kan du ju se ljuset i tunneln. Snart är det över! Bra gjort tycker jag! Jag delar din oro för att opereras. Man vet ju vad man har nu men inte vad man får sen. Nu trivs ju vi båda kanon med stomi, men är också så orolig för hur livet kommer att vara efter operationen. Vet du hur länge man brukar bli "sjukskriven" efter en sån operation? Jag lovade min chef att kolla runt om någon visste.. JAg hoppas att denna operation är mindre än den förra för jag hade ju sån otur och fick tarmvred mitt uppe i allt och det var allt annat än roligt. Fy skjutton för det. Är också lite nervös för hur man ska må efter operationen. Det tog mig ju nästan en månad innan jag kunde gå och stå rätt upp.. Och tappade så mycket muskler att mina benpipor stack ut.. Hemskt! Vi måste fortsätta att vara positiva! Du, hur har du det med lederna? Värk? Jag känner lite lite ibland så jag ska nog prova det med Omega3 ändå. Det gör ju gott för kroppen iallafall.

Tessi: Kul att se dig här inne igen. Saknat dig! Hoppas magen mår bra och att du njuter av våren. Kram

Rebecca: Hur mår du idag? Jag hoppas du får må bättre snart.

Grådis: Vad snällt av dig att leta upp så mycket info och dela med dig. Gulligt tycker jaG!

Kramisar till er alla. Ni är bäst. /Anna

• Lällas

Goldfish:
    Hur mår du nu? Blir så orolig för dig. Har du feber? Lova att åka in akut om du känner att det skulle vara bra. Tänker på dig och hoppas du blir bättre snart.

Lindis och Disa: Hur mår ni nu?

Prommis: Jag har också varit rökare förr men inte sedan 7 år tillbaka. Det kunde ju vara en av orsakerna till UC läste jag. Skönt att höra att du mår bra.

KRam på er.

• Lällas

Hej igen.. Här i Stockholm skiner solen och vi ska snart iväg på middag med Jonas syster och hennes man och svärföräldrarna som är på besök från Gotland. Sen är vi bjudna på fest ikväll men vet inte om vi orkar gå det vill säga.. he he.. var ju ute igår också.. oj oj oj.. vilken förändring på bara några månader. Tror att det är därför jag hänger med på allt, efter att ha legat hemma i så många och långa månader.

Lindis: Vad trist att vara så trött men jag hoppas att det går vägen med grillat ikväll. Lät riktigt gott. Blev inspirerad och ska nog grilla imorgon jag med.

Fru U: Jag har ungefär samma frågor som du om graviditet. Men ingen i min familj har UC så jag ska ändå försöka skaffa barn på naturlig väg med min sambo. Kan man alltså lägga snittet i operations ärret? Det vore ju bra att slippa ännu ett ärr. Jag ser redan ut som att jag har konst på magen..

Lone Star State: Skrattar gott åt synen i huvet av er med dammsugaren.. he he.. Hade jag varit där hade jag ändå suttit på köksbordet.. he he.. Har du hört något om risken att föra sjukdomen vidare till barn? Har ni satt igång bebisverkstan än? Tar du Resorb för vätskebalansen? Det funkar superbra för mig iaf. Men så har jag stomi också. Har förresten börjat med Omega 3 idag..

Dags att piffa till sig lite nu innan middagen.. Så stor kram till er allihopa och hoppas ni har en skön helg. /Anna

• Lällas

Hej alla prinsessor.

Grådis: Vad himla gulligt och omtänksamt av dig att leta upp all info och att dela med dig här.. Kram till dig.

Baggy: Tack snälla du för att du delar med dig av eran erfarenhet med bebis verkstan. Misstänkte nästan att det kunde bli svårare för oss opererade att bli gravida. Jag som längtar så. Fyller ändå 30 i november så klockan tickar på... he he he..
    Hur länge försökte ni innan ni fick utredning? Och från utredning till IVF? Det låter som det kan ta flera år? Gud vad skönt att ni väntar bebis nu. Verkliegen stort grattis. Skönt att magen sköter sig och att du mår som en prinsessa! Helt underbart. Fick lite hopp där av dig.

Dalkulla: Vad skönt att höra att du mår bättre. Det gör mig så glad att höra. Du har ju fått må så dåligt så länge. Nu kommer väl bebisen snart?

Lindis: Underbart att du mår bra. Det kanske håller på att ornda till sig lite i magen? Vi hoppas!

Goldfish: Jag förstår dig helt. Innan jag opererade mig var jag riktigt dålig i en lång period. Jag vågade knappt gå utanför dörren. Fick "blodpruttar" och fick ångest varje gång jag tex satte mig på tunnelbanan eller buss, när jag befann mig utom räckhåll för en toalett. Jag fick svettpärlor i pannan och kunde knappt tänka på nåt annat. Jag tappade livsgnistan lite grann, kände att jag inte levde som mina andra 29 åriga kompisar. Jag gick inte på en enda fest, inte med och fikade, hälsade inte på någon. Flera gånger fick jag lämna mataffären och släppa matkorgen och springa hem till toa. Efter min operation, när jag tog bort tjocktarmen, så kom livet tillbaka. Nu har jag varit på lite fester, suttit i parken och grillat, följt med till ställen där det inte finns toalett. Så stomin har räddat mitt liv. Är lite nervös för att operera bort den till hösten men ska ge det en chans och prova.

Idag skiner solen ute även om det är 6-7 grader ute bara. Men eftersom Jonas jobbar ska jag putsa fönstren och sen samla ihop lite musik för ikväll då vi ska på Groggfest.. he he.. Våra kompisar ska flytta snart och har bjudit in lite folk för att hjälpa dem att tömma baren.. he he..
    Hoppas att ni alla får en härlig valborg och att era magar är snälla. Kramar på er

• Lällas

Nalla: Lycka till hos läkaren. Hoppas att hostan blivit bättre. Jag känner igen mig i det du skriver om livet före operationen.. Kram på dig vännen och ha en underbar valborg..

• Lällas

Hej alla 1a maj firande..
    Hoppas ni hade en trevlig kväll igår. Var ni och kollade på några majbrasor? Själv roade jag mig med att gå på groggfest och det var jätte trevligt men det blev inte så stökigt som det låter. Vi stod i vardagsrummet och sjöng med till klassiska schlagerlåtar med fjärrkontrollerna som mikrofoner.. he he..

Idag mår jag toppen. Det måste jag säga, att sen jag fick stomi, så har jag inte varit bakis utan mår prima ballerina dagen efter.. Nu ska vi äta (en liten sen) frukost.

Idag ska vi bara slöa och kolla på film och äta onyttigheter... he he.

Kramar till er alla och ha en fortsatt skön dag och hoppas att magarna är på sitt bästa humör.

• Lällas

Hej Lindis. Jag har gjort en Gastroskopi.. och jag vill inte strö salt i såren men det var inte jättekul direkt. Be om lugnande innan undersökningen så känner man sig mer avslappnad. Det tar ca 10 minuter. Jag har själv även haft sond när jag låg på sjukhuset och det är värre än en Gastroskopi tycker jag. Du kommer fixa det här galant. När har du undersökningen? www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

Bifogar en länk från sjukvårdsrådgivningen om hur en gastroskopi går till så att du vet exakt vad som händer.

Jag vet att det inte är kul att göra undersökningar men det är ändå skönt att få kollat hur det ser ut och förhoppningsvis kan du få en bättre diagnos efter det.
    Kram Anna

• Lällas

Lindis: Bra inställning tycker jag! Klart du fixar det, och det går ju snabbt. Skönt att du känner dig förberedd också, och kom ihåg det där med att be om lugnande, för då är det inte riktigt lika jobbigt. Bra att förbereda sig mentalt som du gör, och ha den inställningen. Super!
    Kram/ Anna

• Lällas

68:an
    Kul att se dig här igen. Hur mår du och familjen? Bra hoppas jag. Och hoppas att magen sköter sig också.
    Vill passa på att tacka för groggvirke tipset om Ananas/coconut juicen som jag hade till vanilj vodka. Smakade supergott, och så slapp jag kolsyran. Så tack och bock för den. Kram på dig.

• Lällas

Hej på er igen..

Ja, jag är inne för typ 3e gången idag.. he he..

Mallan: Vad trist att du hamnade på sjukhus, men det är oftast bäst att vara där ändå, när man har läkare omkring sig som vet vad dom gör. Förlåt att jag frågar, men är en reservoar det man har istället för ändtarm? Jag är lite osäker där.. Kan du börja äta än? Tänker på dig och hoppas att du får komma hem på riktigt snart.

Dalkulla: Stackars Cornelia och er. Önskar så mycket att hela familjen kunde få vara frisk nu. Ni har haft det jobbigt med mycket sjukdomar nu. Och snart snart snart kommer väl bebben?
    Jag har slarvat lite med salvan för hälarna men då kommer det tillbaka så jag ska bli bättre att smörja på. Kan knappt gå riktigt när jag suttit still för länge för det gör ont i hälarna.. he he.. har aldrig hört någon som haft lika.

Kram på er, nu ska jag och sambon kolla på film.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7