Inlägg från: Lällas |Visa alla inlägg
  • Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Grådis: Du är en klippa som vanligt som lägger ut länkar och information. Gulliga du! Kram

• Lällas

Lone star state: Så hade jag också det första veckan typ, med "spök bajsningar" som jag kallade dem när det bara kom blod för jag hade ändå känslan av att behöva gå på toaletten. Men sen när jag fick Pentasa suppar försvann blödningarna över en natt och nu är det inga som helst problem. Tycker stackars dig för att du inte får må så gott som du förtjänar efter allt du gått igenom med operationer etc. Är det något mer sjukvården kan göra för dig annat än att medicinera? Önskar ju att du får bli bättre.

Kul iaf att valparna kommer snart. Ser fram emot bilder på sötnosarna. Synd att vi bor i stan och inte på landet för då kunde vi köpa en liten hund av dig. Jag vill så gärna men inte förrän vi bor på landet på Gotland eller i Hudikvall.

KRam

• Lällas

Tjenna töser.
    Håller med JajjaB och Tessi om SPA. Känns som jag känner er juh. Det här är mer än bara en vanlig tråd på familjeliv. Här är vi vänner och jag är på iallafall. Säg vad ni vill hitta på så kan jag hjälpa till att fixa eftersom jag jobbar i resebranchen och har lite kontakter.

Har fått jätteont i halsen och rösten är kass också men käkar överdos av Stepsils och Bafusin och hoppas mota tillbaka den nog kommande förkylningen.

Ringde Ersta sjukhus idag om mina recept och dom hade visst missat att skriva e-recepten. Men surprise me more... Det händer visst jämt då min magdoktor är inblandad. Han om någon är senil. Grr.. Men är sjukskriven från jobbet imorgon så då ska jag kolla om receptet kommit. Ska få mer Pentasa suppar och Artrox (hoppas jag). Har inte så ont i mina leder men ibland känner jag av det och eftersom Atrox är naturmediciner så kan man ju ta det.

Ja, om 1,5 vecka åker jag och Jonas till Barcelona i 5 dagar. Ska bli sååå skönt. Vi har bokat in oss på 4**** hotell så det ska bli skönt! Imorgon ska jag ut och leta baddräkt. Är det någon som kan rekomendera någon badräkt? Märke? Inköpsställe? Nätet? Vill ha en baddräkt som håller in ordentligt med tanke på att jag har stomin över sommaren. Hur har ni andra som är opererade gjort?

Ska också ut och leta en bröllopspresent för vi ska på bröllop i Hudiksvall om 2,5 vecka och har ingen som helst aning vad vi ska köpa.. Blir väl nåt panik köp till slut.. Jag är urkass på presenter. Och kom ihåg alla att det är morsdag på Söndag!

Näe, nu ska jag väcka sambon, som somnade på soffan när vi kollade på film och sen ta och krypa till kojs jag med.
    Ses i möra. Kram allihopa/ Anna

68:an: Om du måste/vill sluta med Asacol suppar kan du kanske prova Pentasa suppar. Dom är kanonbra. Jag fick dem istället när jag bad om det efter tips från Nalla och det gjorde susen eftersom jag inte tyckte att Asacol funkade så bra.

Zafon: Tack för uppmuntrande ord. Ja, jag hoppas att det ska gå bra med IRA och jag håller tummarna för dig och bebisverkstan. Tar du förresten någon lokalbehandling nu efter operation? Kan du äta vad som helst? Någon skillnad mot för när du hade stomi? Nu har jag flöden ibland men vad händer när man har IRA? Har man flöden ändå? Blir det akut att man måste på toa då?

Lindis och Tessi: Kul att se er igen. Har saknar er lite.

Skytten: Välkommen hit! Skönt att höra att du lever ett bra liv med 4 barn. Det är väl det bästa man kan önska sig!

Grådis: Kan inte fatta att din doktor sa så till dig. Bra att du ändå gillar han och är nöjd. Det låter så härligt att åka hoj men jag är ju så farträdd att jag ryser bara du skriver om det.. fast det är kul.. he he..

Dalkulla: Hur mår magen? Tänker på dig.

Malvas Mam: Hälsar Linnea lycka till på undersökningen.

Det var väl någon mer som skulle till doktorn snart? Förlåt, jag har glömt vem, men lycka till iallafall.

So long, ladies.

• Lällas

Hej Mimsan. Bra idé! Vad tror ni om en 24 timmars kryssning eller så med Birka eller så? Där har dom väl spa ombord? Kom med fler alternativ så bestämmer vi tillsammans sen.

Kram och Godnatt, Nu ska jag slita mig från datorn..

• Lällas

Heeeeeej. Idag är jag ledig och kan vara här inne och hänga med er. Vi har en väldigt aktiv tråd och det är ju hur kul som helst. Behöver jag säga att det är här inne jag hänger mesta delen av tiden?

Har fortfarande tokont i halsen och dricker nu te med honung i och hoppas det kan lena lite i halsen. Men har en släng av mansrörst när jag pratar för jag är så hes. Tur jag är hemma idag ändå. Ska kura ner mig i soffan med en bra bok tror jag.

Visst håter det härligt att ses, vart det än är, men håller med JajjaB om att nån stans i mellansverige vore bäst. Och härligt med en blandning mellan SPA och lite kul runtekring. Vad tror ni om typ Oktober/November eller så när det inte är så mycket annat?
    Då hinner alla planera in också.. Vore så kul att se er och träffa er i.r.l.

JajjaB: Jag trodde heller inte att jag nånsin skulle kolla på badräkt innan jag fick stomi. Trodde jag skulle hata mig själv och stomin. Men efter operationen mådde jag så mycket bättre än vad jag gjort det senaste året med Ulcerös Colit att jag var så tacksam över min stomi. Jag kunde ju leva normalt igen, gå och fika med kompisar, börja jobba och vilja ha sex igen och jag vet ju att det bara är tillfälligt så det känns okej. Jag kan ha tighta tröjor igen och linnen för det syns inte för dem som inte vet om det. Och jag vägrar ändra mitt liv för mycket på grund av stomin, har samma kläder och ska bada och sola i sommar, jag reser etc. Visst ser jag fram emot nästa operation när jag tar bort stomin men min livskvalitet är så mycket mycket bättre nu än med Ulcerös Colit. Nu mår jag lika bra som jag gjorde innan UC så jag ser Stomin som en livräddare. Jag hade inget dugligt liv när jag var som sjukast. Kunde inte gå och handla, fika med kompisar, inte sova, jag var kortisontjock hela tiden, you name it. Nu mår jag prima prinsessa igen och hänger på så fort det händer roliga saker.
    Jo, jag har alltid kännt av magen när jag får mens. Behöver ofta gå på toa då mer än annars. Så har jag alltid haft det så jag har inte tänkt på alla kanske inte har det så.. he he..

Dalkulla: Hur länge ska du fortsätta med kortison? Har doktorn föreslagit nån annan medicin. Tycker definivt du ska höra av dig till doktorn nu genast. Lita på din instinkt. Kramar.

Nu ska jag mysa ner mig med en bok. Kramisar till er alla. /Anna

• Lällas

Hej på er igen.
    Kan inte slita mig från er, som ni märker. En av mina kompisar ringde och ville ses så jag slog i hop boken och skulle bara kika in här en snabbis innan jag ska iväg.

Willow: Kul att du också är PÅ vad gäller träffen. Jag är också med. Innan jag opererade mig hade jag också blodsbrist och gick och fick Venofer 2 ggr i veckan. Jobbigt tycker jag och tycker stackars dig.

JajjaB: Jo, man kan numera få en tillfällig stomi. Det betyder att dom tar bort ens tjocktarm och sen går stomin ifrån slutet av tunntarmen. Efter ca 6 månader har kroppen hunnit läka och då kopplar man ihop tunntarm och ändtarm så går man toaletten som vanligt igen fast utan den sjuka tarmen. Och tjocktarmen har ingen livsviktig funktion utan är mer som en torktumlare, där tarmen tar vätska av avföringen. Så efter operationen så går man toa lite oftare än innan men inte AKUT som man gör när man är sjuk. Jag ser fram emot det men OM det skulle bli nå komplikationer så skulle jag inte dö av ledsamhet av att få behålla stomin resten av livet för det är inte så farligt. JAg är bara så glad att jag har ett värdigt liv igen utan att behöva rusa på toa. Men ska ge operationen en chans i höst. Zafon har gjort operationen och hon är jättenöjd. Det är därför jag bombaderar henne med frågor. Det är både jag och Nallatalla som ska göra en likadan operation i höst. så håll tummarna för oss.
    Och Jajja, om det skulle bli aktuellt med en stomi, så var inte rädd, utan det ger en ett friskt liv tillbaka. Underbart. Min sambo sa att det var bra mycket läskigare när jag blödde ur ändan än att ha stomi. Vi tänker inte på det längre utan är kärare än nånsin..

Nu måste jag rusa. Jag är den evige tidsoptimisten.

Kramar/Anna

• Lällas

Jo, just det Jajja, Jag var svälld som en gravidmage när jag var sjuk, innan jag opererade mig. Nu har jag mina vanliga jeans igen. Så skönt!

• Lällas

Hej alla.
    Nio: Jag har läst att Asacol innehåller vissa skadliga ämnen och är förbjudet i vissa länder. Men jag har suppar och där är Pentasa överlägset. Kolla längre bak i tråden så finns en länk om Asacol. Intressant läsning.

Chica79: Grattis till Plusset och välkommen till tråden. Här är den delade erfarenheten och kunskapen stor. Dessvärre kan jag inte råda dig till nåt eftersom jag inte själv varit gravid än. Men jag har hört att det är bättre att medicinera än att ha ett aktivt skov. Kolla igen med din doktor. Lycka till.

Fru U: Hur mår du.

Kram till alla.

• Lällas

Atjhoooo... snörvel..... prosit...

Fy skjutton vilken förkylning. Har varit på jobbet idag trots feber. Syrran och hennes kille kom till Stockholm för min syster skulle på en intervju för en utbildning.

Grådis: Åh, stackare! Hur i helskotta ska dom göra nu då? Det låter ont i allafall. Vilka suppar har du fått? Men se det från den goda sida, dina värden har ju förbättrats så stort grattis till det.

Lone Star State: Grattis till valparna. Vad underbart. Lova att ta lite härliga bilder och gör oss avundsjuka.

Prommis. Fortfarande klåda? Stackars!

Malvas mam: Skönt att laxeringen gick bra, det är för jäkligt att behöva dricka laxabonet men skönt att din dotter fick vara sövd under undersökningen. Nu håller jag tummarna för att ni får er diagnos snart så att hon kan få en korrekt behandling och bli bättre. Predklysma fungerade faktist inte på mig men det gjorde Pentasa suppar. Men jag vet att predklysman fungerat för många andra.

Hope: Jag har fått Remicade och blev rådd att vänta med graviditet tills att det gått 6 månader. Så vore jag dig skulle jag nog vänta de andra 2 månaderna om det går för att inte riskera något.

Nio: Kan nog förklara en del. En av mina doktorer kände till detta och han bytte mitt recept till Pentasa efter det men en annan doktor hade iiiingen aning så kunskaperna kanske varierar.

Nalla: Du är hurtig du som pluggar och tvättar. Här sitter jag under filten och snörvlar. Känns som jag snyter ut hjärn substansen.. Hur kan det produceras så mycket snor? Flåt för detaljerna.. He he.. Hur har det gått med din hosta? Har den gett med sig?

Angående en träff tror jag också att en 24 timmars kryssning skulle vara klockrent för där är det spa och ändå fart och fläkt för oss som önskar. Vad tror ni kanske om slutet av oktober eller början av november så kan alla vara med. Jag och Nalla också med ganska färska ärr men förhoppningsvis lyckade operationer.

Jo, Nalla, Jag var inne på Åhlens i City och hittade MASSOR med baddräkter, det är tydligen mode iår.. Gissa om jag blev lycklig... Ska dra med sambon på Söndag och prova lite olika baddräkter för det finns många som har dubbelt tyg på framsidan och håller in lite. Hittade en guldig som jag tyckte var snygg.. (och dyyyr = 800kr) men har inte provat än. Så det kanske löser sig för oss till sommarn. Jag ska ju till Barcelona nästa Lördag och ska kolla mera där också.

Tusen kramar till er underbara... //Anna

• Lällas

Tjenna. Kikar in i reklampausen från "Elvis på Cirkus". Det är ju Hudikgänget som uppträder och sitter här och blir lite stolt över dem...

Lone Star State: Guuuuu sicka söta.. Helt urgulliga juh.. Grattis.

Grådis: Har aldrig hört om dom supparna men skönt att dom inte va så stora, och bra att du inte tog skummet. Det är lite krångligare tycker jag med.

Zafon: Kul att du också är med. Vi kan ju alltid hoppas att du plussat men annars är jag med och tar ett glas vin med dig.. Vad är det för stoppande mediciner? Det låter ju bra iallfall och såna vill jag också ha då.

Nu börjar det igen.. på tvn alltså.. he he..

Kramis.. /Anna

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7