Inlägg från: Lällas |Visa alla inlägg
  • Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Hej på er.
    Jajja: Skönt att doktorn ringde. Förlåt för min okunnighet, men vad är B12 för nåt? Och varför får man brist på det? Jobbigt att börja med så mycket mediciner igen men det är värt att prova, Nu har kroppen åtminstonde 4 veckor att bli bättre, då kanske du slipper en till undersökning. Annars så kan det kanske vara värt att prova andra mediciner. Har din doktor pratat med dig om Imurel eller Remicade? Jag gick på kortison i över ett år, med höga doser och jag vill aldrig mer i hela livet käka kortison tabletter igen. Men då såg jag ständigt ut som en badboll i ansiktet plus att det faktist gjorde mer skada än nytta på mig.. Nu är jag lite nervös inför kortison klysman.. Är också lite nervös för vad doktorn ska säga idag. Jag är så van vid att jämt få negativa besked då dom börjar meningen med "tyvärr så..." eller "dessvärre så...". Nu stannar hjärtat bara jag ser på min display på mobilen att det är doktorn.. Håll mig i handen snälla?

Madde: Tack gulle du! jag hoppas också. Har provat ett bandage från nya kartongen idag så jag är lite nipprig.. he he.. kollar och känner hela tiden.. Fick också prover från Easyflex men det var JÄTTE stora påsar, måste ringa och be om mini eller midi.. För det måste vart Large eller XL jag fick.. Kunde andvänt dom som huvudbonad.. ha ha..

Nio: Håller med, visst kan det vara så för dig. JAg är också jättetrött, fast jag är "sovtrött" hela tiden. Somnar som en stock på kvällarna. Fast jag tror att min trötthet beror nu på att jag inte "slappnar av" på natten utan vaknar ofta och oroar mig för läckage. Hoppas det slutar nu om dessa bandage fungerar.

Kram på er.. /nervös Anna

• Lällas

Madde: Lycka till och ha en underbar kväll imorgon. Kram

Skytten: Kul att se dig här inne då och då.. Du är med oss

Kram igen.

• Lällas

Lone Star State: Vad trist att du inte blir bättre. Tycker du ska åka in ändå. Då hinner dom kanske justera medicinen eller så, och då kanske du blir frisk till bröllopsfesten och semestern. Jag drar mig också alltid för att åka in på akuten och sjukhuset om jag inte är helt däckad men jag ska lära av mina misstag och lyssna noga på kroppen. Åk in! Kram på dig.,

• Lällas

Klockan är 14.40 och han skulle ringa mellan 14-15.. Sitter som på nålar nu..

JajjaB: Imurel skrämde mig också, hann aldrig prova det. Men provade Remicade, som tyvärr inte heller funkade
    Bra att det bara är ändtarmen. Jag hade 2/3 av tjocktarmen inflammerad när dom tog bort den. Och då var den så sårig att dom trodde att det fanns risk för att den skulle spricka.. Huvva.. Varför ringer han aldrig?? Hinner bli så nervös..

Kram

• Lällas

Nu är det typ 10 min kvar.. Tror inte han ringer..

Men men, sen kan jag börja ringa igen. Nu håller jag telefonen fri för inkommande samtal.. Tittar på telefonen och ber den ringa.. men inget händer... ha ha..

Vi skulle åka på Fjäderholmarna idag men åker nästa vecka istället. hon kände sig lite risig idag..

Än så länge sitter mitt nya bandage bra iallafall.. Hoppas verkligen att det bara var fel på dom andra så att det inte är mig det är fel på..

Kram

• Lällas

Nio: Thats the spirit.. Åh, vad härligt med bebisar.. Jag skulle vilja ha en också.. Trodde inte riktigt på att den biologiska klockan. Trodde jag alltid skulle vilja känna mig fri och obunden och kunna resa när som helst och göra vad jag vill. Nu är jag 29 år och min biologiska klocka klämtar högt ska ni veta. Helt plötsligt ser jag barn överallt och gravida med perfekta magar.. Jag VILL!

Nu ringer det!

• Lällas

Oj... råkade trycka!

Min suveräna nya doktor ringde!!! Hurra.. Älskar han!

Jo, han sa att under min senaste skopi såg min ändtarm väldigt inflammerad ut men proverna dom tog visade att den inte var en sån grov inflammation som dom trodde. Ett litet positivt besked.. Lyckliga jag! Ja, så nu ska jag ta prednisolon supp en gång om dagen och fortsätta med Pentasa supp en gång om dagen. Detta ska jag göra i 4 veckor, sen ta prednisolon varannan dag i 2 veckor sen sluta helt och bara ta 1 supp med pentasa om dagen.. Jippi. Har ny undersökning i augusti innan min operation i september.. Åh, nu är jag så glad.. Man får vara glad för det lilla.

Kram.. visst är livet underbart!

• Lällas

Aj aj aj.. Bakis idag.. Blev några glas vin igår.. Fy skjutton.. blev dördänga.. ha ha..

Nu ska jag krypa till ICA och köpa mjölk..

Igår när jag var ute, sa en tjej att hon hade UC hade tillfällig stomi.. Hon trodde att jag skämtade när jag sa att jag också hade det.. Inte allt för ofta man springer på folk i samma sits.. Nån av er som var ute på Kungsholmen igår? ha ha

Kram/Bakis Anna

• Lällas

En nacho tallrik och flera glas vatten senare mår jag lite bättre. Vi ska på grillfest ikväll men det starkaste jag ska dricka är saft...

Kram på er alla godingar. Lite tyst i tråden idag. Bara jag som vill umgås? ha ha.. Kraaam

• Lällas

Hej på er. Har sovit en liten stund, och nu är det grillfest om en timme. Känner mig inte ett dugg sugen på fest men vi har lovat att gå. Så nu ska här sviras om och sen knalla iväg. Underbart att vi bor på promenad avstånd från dem. Det är inte allt för vanligt när man bor i Stockholm.

Lone Star State: Åh, stackars dig som inte kan äta och inte känner dig bättre. Jag har ätit den medicinen också förut och den hjälpte iallafall. Ska hålla tummarna för dig.

Mumlin: Hur mår du?

Fru U: ha så kul.

Jag har nu nya påsar och känner vilken enorm skillnad det är i kvalitet på häftplattan. Sov till och med på sidan nyss. Känns underbart.

Ska göra sallad du så måste sätta fart.
    Kram och ha en fortsatt härlig helg allihopa / Anna

• Lällas

Kikar också in en snabbis. Ska hjälpa sambon med maten. KOmmer tillbaka lite senare. Kram så länge. /anna

• Lällas

Hej mina vänner.

Lone Star State: Åh, stackars dig. Vilket bemötande du fick.. Grrr.. blir så arg.. OCh vi som "känner dig" och vet hur rädd du är. Jag skulle vilja säga ett och annat till din doktor. Jag vägrar göra undersökning utan lugnande och lustgas. Känns väldigt jobbigt.

JajjaB: Intressant teori. Jag har också ett bagage som jag inte tagit i tu med än. Men jag mår psykiskt bra nu iallafall. Trivs med livet i allmänhet. Har ett fantastiskt förhållande men min UC bröt ut när jag var överbelastad på jobbet och inte hann med mig själv.

Mumlin: Vad bra du är som kan dela med dig av all information. Jag vet ju att man blir expert på sin sjukdom.

Malvas mam: Jag är ledsen men jag vet inte så mycket om dina frågor. Lycka till hos doktorn på Onsdag.

Calylite: Hur går det för dig. Mår magen bra?

Dalkulla: Nu ser det äntligen lite ljusare ut för din del. Gu så gla ja blir. Håller stenhårt tummarna för att det ska bli bättre och bättre.

Madde: Det lät ju som en bra lösning men det stod att dom helst inte opererar Crohns patienter. Jag läste länken men förstod inte precis hur det skulle gå till. Man tar bort stomi påsen? Förlåt mig för min okunskap.

Jag har fullt upp härhemma, Jonas fyller år i morgon så vi ska baka smörgås tårtor och mazarin snittar, städa och göra fint.Tänkte smyga upp imorgon bitti och göra frukost på sängen till han.

Har mycket som fan på jobbet och inte har dom tagit bort några arbets uppgifter för att jag bara jobbar 75% utan det är bara att försöka hinna med ändå. Grrr.. Skönt med kortvecka. Ska åka till Hudik på Torsdag kväll och umgår med kompisar.

Dom ringde från Coloplast idag och jag fick ett fantastiskt bemötande. Jag har ju skrivit in och berättat om mina urdåliga påsar jag hade. Ska reklamera dessa. Hon var iallafall gullig och förstående. Visst blir man gladare av ett bra bemötande och någon som tar en på allvar.. Inte allt för vanligt inom vården.. Tyvärr..

Kramis på er. Nu ska här bakas.

• Lällas

Hej underbara tarmisar.
    Jag har haft fullt upp dessa dagar med Jonas födelsedag och nu har vi fullt upp med annat. Idag var jag till lillasyster och hennes sambo och blev bjuden på middag. Härligt. Jonas jobbar extra ikväll.. så sitter här med er istället ja..

Är ledig imorgon och åker upp till Hudiksvall över midsommar. Ska bli kul att träffa alla igen.

Imorgon ska jag hämta ut predisolon suppar mot inflammationen i ändtarmen. Det känns som det blitt värre sista dagarna men jag lider inte av det.. Bara gissar. Hoppas att nya medicinen hjälper. Vill ju ha en operation i höst.

Lone Star State: Skönt att du mår bättre, och vilka underbara valpar. Vill ha!

Nalla: Grattis till avslutande av studier. Bra kämpat tjejen! Njut av sommaren nu och hoppas vädret är fint ute i skärgården på midsommar.

Jajja: Jag har också vart superstressad och känner också direkt att det blir värre. Inte bra. Min kompis jobbar som stress terapist, ska fråga henne om råd till oss. Kram och önskar att du blir bättre så att du kan fira midsommar.

Greeneye: Trist att du mått dåligt så länge.

68:an: Hoppas festen blir trevlig och att du får må bra och vara i ditt esse på festen. Hälsa Grattis till sin sambo.

Madde: håller med. Och ibland blir jag så sur över att "just jag" har denna förbannade sjukdom och hamnade med stomi. Vem fan vill ha en sjuk tarm och en påse på magen. Jag är riktigt bitter idag på våra sjukdomar. Vi är ju unga, snälla och rara tjejer. Orättvisa sjukdomar! Vilken lokalbehandling använder du?

Kramis på er alla och trevlig midsommar. Tycker om er! // Anna

• Lällas

Nio: Vilken otur att din doktor bara var där tillfälligt. Det är hopplöst att hitta en bra doktor. Tackar gudarna för min nya doktor. Han är den bästa! Kram på dig och hopaps du får fortsatt sjukskrivning.

• Lällas

Hope: Skönt att Remicade funkat för dig.. Det gjorde det inte för mig men jag provade iallafall. Så ni ska sätta igång bebisverkstan? Hoppas att ni plussar snart och att du får hålla dig frisk under graviditeten när det blir dags. Jag väntar tills efter min operation i september och sen ska det sättas igång med bebisverkstad till hösten och vintern.. Kram och lycka till

• Lällas

Hej på er igen. Sov till klockan 10 idag när jag är ledig. Gu så skönt det var och känner mig så utvilad nu. Mina nya påsar är bra så nu vågar jag sova lite djupare igen och slippa oroa mig för läckage hela tiden. Tack och lov.

Jag ska strax kila iväg till apoteket och hämta ut predisolon supparna, sen packa inför helgen. Vi åker kl 17.30 idag.

Tänkte mest kika in och önska er alla en härlig midsommar och hoppas att magarna sköter sig. Ni är underbara. Kram Anna

• Lällas

HEJ på er godingar.
    Vilken läsning efter 4 dagar. Dessvärre verkar det som många är dåliga och det är så trist. Igår när jag läste era inlägg fick jag tårar i ögonen och tyckte så synd om oss allihopa. Då blev jag lite för deppad för att skriva men nu är det en ny dag och jag är back on track igen.
    Hade en underbar midsommar i Hudiksvall. Var ute vid en sjö och det var strålande sol hela dagen, så vi satt på bryggan och åt sill och potatis och drack nubbe, sen bastade och badade vi hela kvällen. Som en Pripps blå reklam ungefär..

Magen sköter sig men jag kan känna av att jag har inflammationen i ändtarmen, inte för att det gör ont eller ger några symptom.. Jag bara vet.. Men jag kör med Prednisolon suppar och Pentasa Suppar om vartannat så jag hoppas det ska bli bra.

Nu jobbar jag bara till nästa Fredag sen åker vi till Kroatien i 8 dagar och sen har jag semester 3 veckor. Underbar. Kan ju meddela att jag invigde min svindyra baddräkt i Hudik också. Med tanke på att den kostade 925 kr så hoppas jag att det blir mycket badande av och man såg faktist inte att jag hade stomi. Så det var väl värt slantarna ändå.. he he..

Lone Star State: Stackars dig vännen.. KRamar om.. Du får skrika ut härinne hur mycket du vill.

Grådis: Gulle du! Vad snäll du är.. KRam

Lindis: Lycka till imorgon.

Malvas Mum: Jag hade också bara ett enda skov som blev värre och värre och tillslut opererades jag.

Dalkulla: Eländes elände. Är du dålig nu igen. Faktist måste du prata med din doktor så att dom gör nåt åt det.

Nalla: Hade ni det bra i skärgården?

Alla andra, skriver mer sen,. Ska laga lite kyckling fajitas nu och sen gå och träna. Fast först ska Jonas sätta upp vår mörkläggnings gardin så att jag kan sova om nätterna. Kan ju inte sova när det är ljust i lägenheten.

Funderar på om jag ska kontakta min kirurg och be om operations tid. Är ju lite rädd att man glöms bort om man inte hör av sig, även om det är september som gäller.

Nu måste jag börja med maten. Skriver mer sen.
    Puss på er alla.

• Lällas

Hej på er. Nyss hemkommen från ett hårt träningspass i gymet. Känns gött

Nio: Stackare, vilken otur du har med läkare. Du borde få någon permanent juh. Grrr.. Så nu ska du jobba imorgon? Men herregud! Du mår ju inte alls bra. Och du, vännen, dom får inte avskeda dig för att du är sjukskriven. Håller med föregående talare, vänd dit till facket. Ge inte upp ditt jobb bara för att du är sjuk nu. Stor Kram.

JajjaB: Tack snälla du. Hoppas att din helg också blev bra. Skönt att du känner dig aningens bättre. Jobbar du nåt nu? Jag har också ont i lederna, trots att jag opererat bort min tjocktarm. Undrar just hur det kommer sig. Om man opererat bort det sjuka borde ju ledvärken försvinna också tycker man ju, men konstigt att man får så konstiga andra inflammationer också. Jag tar iallafall Artrox mot lederna och det känns mycket bättre nu.

Tessi: Tror det blir jättefint på dig. Jag är också sugen på att göra nåt kul med håret och var inne på att klippa lugg. Men prova först du.. Det kommer att bli jätte fint. Och som sagt, det växer ju ut igen ganska snabbt om du inte skulle trivas i det.

Kahlua: Kul att se dig här igen, fast trist anledning förståss. Vilken läkare har du på Ersta? Jag har Pelle Lindberg, världes bästa. Jag har gjort en rektroskopi, när man bara kollar upp en bit i tarmen. Det är faktist inte lika hemskt som en koloskopi men ändå läskigt när dom blåser luft i slangen för att kunna se. Lycka till. Kika in och berätta hur det går.

Nu ska jag göra en tidig kväll. Ska läsa lite innan jag somnar. Snacka om vardagslyx.. he he.. Kram och God natt allihopa.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7