Inlägg från: grådis |Visa alla inlägg
  • grådis

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Jag trodde de flesta med ibd var ordinerade B12, det har jag fått från början...samt folacin...sket i det i en massa år, men var då också trött, förvirrad o hängig Mer än vanligt, hehe

Näe, babes, det tar emot men jag måste lämna er...buhu...det känns svårt...

Ha de så gott//Kramisar

• grådis

Ett sista inlägg
    Jag fick Behepan injektioner hos distriktssköterskan ett tag. b12 alltså...

• grådis

Hej
    Ja lite sovmorgon blev det...lade mig kl 3 och är lite rödvinstung i huvudet idag Men har varit ute och oljat ner mig i motorrummet på den lilla Morrisen, medan sambon klippte gräset, så lite frisk luft har man ju fått

Fru U, vilken story, stackare, usch. Snyggt jobbat att de inte nämner nåt i journalen Hur kan de göra så...och bara skicka hem folk utan uppföljning...efter första ggn när de satte fast tarmen i bukväggen?
    Nä det är inge vidare om de ska in i buken o greja...uuuuhhh Hoppas vid gudarna att man slipper det...

Tessi, det lät ju inget vidare med varböld.... ...och så undersökas då...ajajajaj...vet ju hur det var nu i torsdags...inte hade man förväntat sig att få ett finger upp i arslet när man klev upp den dan för det första...och sen att det var ett stort finger...fast det kom ju inte så långt in...1cm ungefär...men bara det gjorde ont...och då har man inga abcesser och annat....stackare vad ni har lidit.
    Äter inte Asacol men tack för erbjudandet meds är ju inte billigt direkt. Jag la in en länk...jaså har jag lagt in EN länk... ....men iaf i den stod just om underhållsbehandling med 5-ASA preparaten. Ska se om jag hittar det igen.

Willow, vad kul med Venedigsemester. Jag brukar ha med ett läkarintyg på engelska, som min doktor fixar, och där står vilken diagnos jag har samt vilka mediciner jag äter. Ring flygbolaget ang klysman, bättre att fråga i förväg än att stå där i kön...

• grådis

Goddagens
    Mallan, vad avundsjuk jag blev när jag läste om ditt kök...är också såld på sv/vitt schackrutigt och bullliga 50tals kylskåp...*drömmer*...nu fick vi ett ekgolv gratis...som ig kostar 680:-/m2...så det fick bli det. Jag vill göra köket större, som det var från början i huset (gammalt), men då måste vi flytta en del av badrummet...och det är ju inte BARA att göra sådär...så det ligger väl i 10årsplanen...hehe...vi är inte så snabba...prioriterar ju en del annat oxå

jajjB väldigt många (de flesta?) tarmisar får brist på B12 pga dåligt upptag i en sargad tarmkanal..därför ges det förebyggande. Man kan få tabletter, t ex Betolvidon, eller så kan man få injektioner av Behepan. Brukar hänga ihop att man får Folsyra också.
    Jag käkar Betolvidon 1mg/1 om dan samt Folacin 5 mg/2 om dan. Att jämföra med RDI (Rek Dagligt Intag)för kvinnor i fertil ålder, som ligger på ca 0,4g/dag för Folsyra...

• grådis

Calylite, hur länge sen är det du opererade dig? (orkar inte bläddra bak o kolla...) Tyvärr är ju risken med crohns att det har en benägenhet att blossa upp bredvid skarven man op:at. Men vi får väl hoppas att det "bara" är lite värk pga lite förträngningar... Har du ätit nåt speciellt som du inte brukar? Nåt trådigt och svårsmält? Hoppas att det bara var nåt tillfälligt.

• grådis

gmt; tråkigt med lessen dotter och konstiga tårtor. Har skrivit i hennes gb. Kram på er hela familjen.

Lällas, hoppas du hittar nåt snyggt nu då i baddräktsväg. De har ju även ganska fina såna där lite högre byxor och "badlinnen".
    Ang resan och op så låter det väl bra att resa först och opa sen.

68:an surströmming...fy...har ätit en gång för många år sen...var nog inte riktigt min grej Proviva skogsbär tycker jag funkar bra. Mango är god också. Men nu käkar jag Probion, basiluskerna i tablettform

• grådis

Calylite
    de vill väl kanske inte in o rota i onödan om du e grav, men medicinering är ju ingen fara säger de. "Bättre äta med. än att ha ett skov" jobbar de efter. Går man in i ett kraftigt skov finns en liten risk med låg födelsevikt och prematur, däremot har ju de flesta som varit grav härinne ätit både kortison och imurel utan problem...och Asacol med för den delen, innan nån kom på att det kanske inte är jättenyttigt.
    Men fet mat låter ju kanske som en orsak. Klarar du mycket frukt o fibrer när du har ont? en del fixar ju inte det. Då får man käka kokt mat
    Hur långt gången är du?

• grådis

Det var ju lite snack huruvida asacolen gjorde nytta eller ej och om man skulle sluta osv, här är en länk att läsa om man vill. OBS! Symposiet hölls 2002 så det har ju hänt en hel del sen dess, och kom ihåg att det är väl alltid bäst att prata med sin läkare innan man ändrar sin medicinering.

www.svenskkirurgi.se/skf/svkir/02-3/UCRD.htm

Lite urklipp från sidan:

Konservativ behandling
    Vad beträffar evidensbaserad kunskap angående medicinsk behandling föreligger relativt få randomiserade kontrollerade studier vid Crohns sjukdom. Den första studien kring sulphasalazine (Salazopyrin) kom 1979, den första studien över kortison (Prednisolon) 1979, 5-ASA 1980, metronidazol 1982, budesonid 1994 och (det senaste tillskottet) infliximab (Remicade®) 1997. Kortison, budesonid och infliximab är de enda drogerna med bevisad effekt för att inducera remission. 5-ASA-preparat inkluderande sulphasalazine anses idag ha effekt likvärdig med placebo.

Budesonid (Entocort), där patienten själv får sköta sin dosering, har god effekt som underhållsbehandling, bättre effekt än låga doser reguljärt kortison och med mindre bieffekter. En observerad effekt av budesonid är god lindring av ledbesvär vid Crohns sjukdom, där man spekulerat att Entocort® läker mucosan lokalt, vilket skulle reducera effekten av en störd tarmbarriär och medföra mindre ledbesvär. Budesonid är idag också förstahandsval vid kollagen kolit och leukocytär kolit. Infliximab har studerats, framför allt vid olika fall av refraktär Crohns sjukdom där man lyckats inducera remission i upp till 60 procent.

Långtidsbehandling?
    I ett symposium om sekundär Crohn diskuterade Robert Löfberg evidensbaserad långtidsbehandling av Crohn. Han konstaterade att inga bevis fanns för att långtidsbehandling med 5-ASA-preparat hade någon plats i behandlingen efter att man åstadkommit en remission med mediciner. I det fallet liknade han 5-ASA-preparaten vid en dyr placebo! Däremot fanns det en 13 procent reduktion av relativa risken för återfall efter kirurgi. Budosenid orsakade en liten förlängning av symtomfria intervallet men efter ett år var det ingen skillnad på remissionsfrekvensen jämfört med placebo. Azathioprin var förstahandsval. Andelen patienter i remission efter ett år var i genomsnitt 45 procent i Aza-gruppen jämfört med tio procent i placebogruppen.

Methothrexat kunde användas till patienter som inte tålde azathioprin med ganska likartade siffror. Däremot var infliximab i upprepade doser mera tveksamt. Siffrorna var med all sannolikhet sämre än för azathioprin och potentiella biverkningar riskablare.

• grådis

Hallå skytten, lät som en smaskig middag, när ska vi komma?

Calylite, då har du inte långt kvar nu då. Låg födelsevikt o prematur var risken vid obehandlat skov, INTE om du käkar medicin... Gott att du fixar frukt o fibrer, kan du ju vara riktigt nyttig

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7