Inlägg från: grådis |Visa alla inlägg
  • grådis

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Nä. nu måste jag lämna internet..... ....ska till vc, sen ska jag se om jag kan lossa det sista på bilen så motorn kan lyftas ur...några jäkliga bultar som sitter så korkat till, (ingen kvinna som konstruerat den bilen inte )...när man väl får dit nyckel och hand så kan man max skruva 1/8 dels varv eller nåt...tar ett tag att lossa skiten...
    Kram på dig jajjaB och er andra tarmisar, ha en bra dag

P.s, Jag är så glad, sambon har lagt in nytt golv i köket, blev jättefint

• grådis

hej hopp

JajjaB
    ang min läkares uttalande som du förfärades över Han uttryckte det inte så milt ens en gång utan vad han sa var: att jag levde destruktivt....hmmm gissa om man kände sig uppåt när man gick hem den dan? Anledningen är också att jag aldrig under dessa >20 år med crohns har "lärt" mig att äta mina mediciner...jag är lite inne på det som vi diskutera förut...varför bara dämpa symptom istf att gå på orsaken?...men iaf så har det fört med sig att jag är jäklig på att käka en kur...men that´s it...det där livslånga underhållsmedicinerandet har/är inte riktigt min grej....och då tyckte han att jag hade dålig sjukdomsinsikt för hade man crohns så fanns ingen quick fix liksom...men åren går, man lär sig mer och man inser att man inte kan fara fram i 190 när kroppen går i 70...men jäklar vad man försökt ...och fortfarande försöker...
    Och visst, följdsjukdomar som fistlar och abcesser osv är ju pest och inget man vill råka ut för, men något som man kanske omedvetet har förträngt och blundat för i massa år. Sen tycker man att biverkningar av mediciner är kolera...
    Det är en svår resa och trots att han sa detta eller kanske tack vare? så är han den bästa jag haft, som brytt sig om hur jag mår i övrigt och hur min livssituation ser ut.

fru u, nä jag har också för mig att det inte vr alldeles självklart att få med sig en kopia hem, men det skiftar nog? Har för mig att när jag traggla med mitt ben efter mc-olyckan så fick jag ut en kopia som jag hade till försäkringsbolaget osv...Men det låter ju rimligt det du säger att de vill att man går igenom det med en läkare. Jag får la fråga och se...går det så går det
    Tråkigt med så dåliga erfarenheter, iofs så skulle jag ju aldrig gå till ortopeden på mitt sjukhus igen efter att de slarvade bort 4cm av mitt lårben, men jag vet ju vilken doktor det var så man kan ju välja bort honom, klantskallen
    Hur är det annars med dig nu?

Rebecca93, det var la gött att du varit ute och roat dig istf att sitta inne framför datorn Känns det bättre nu?
    Vad har du varit ute på för skoj då? Kram

• grådis

68:an, va skönt att få lite svar. Hoppas det går bra att ställa in Levaxinet nu och att du blir bättre.
    Tappa inte för många kilon bara, sexatlet eller inte så kanske inte en benknota står högst på topplistan att klämma på?
    De kollar ju alltid levervärdet för att medicinerna "utsöndras" där och en viss del genom njurarna så de vill ha koll på funktionen, jag har ju som sagt aldrig ätit mina mediciner i så många år kontinuerligt så jag vet ej om några förhöjda värden.
    Sen problem med sköldkörtel eller ej...gick in på den sidan..vad den nu hette...thyroid.se kanske eller nåt....hade en massa symptom som passa...men de passar ju på annat med, men jag ska fråga läkaren om det också, för jag har läst om det förut.
    Kram på dig

P.S Hur gick det med kaninerna? Har ni köpt några?

• grådis

Fru U, Minnet och koncentration kan både bero på sköldkörtelproblem som 68;an, men kan också vara stress o utmattning som du skriver samt att det är även en biverkning/följd av brist på B-vitaminer, tex B-12 och folsyra, som vi tarmisar kan vara dåliga på att ta upp.
    Jag känner det efter utmattning/depression, minnet har blivit sämre...eller också är det åldern

Javisst hade spa varit gott

Hur 4cm lårben försvinner? Tja, Till viss del beror det på att patienten inte kan köra mc utan kör i diket och väl där bestämmer sig för att hoppa av då det fanns en cementvägbrunn i sikte, avhoppet skedde samtidigt som framhjulet drämde i brunnen, varpå styret (?) slår av lårbenet...tror att det går till så
    Sedan på sjukhuset ska jourläkaren från ortopeden spika ihop det hela...på lördagskvällen, förmodligen när han hellre ville kolla långfilm o käka pizza...han spikar en lång märgspik ner genom lårbenet, låser den uppe vid höften med en tvärskruv, sedan ska han låsa den med två skruvar vid knäet, skär upp och grötar och grejar men får inte dit dem utan syr ihop och går... Dan efter ska patienten upp och hoppa och stödja på benet, här spiller man ingen tid i onödan...det var ju splittrat men sen komprimerades det ju ihop när det inte stagades upp i andra änden...

Så började en lång historia med kamp och advokater och remisser hit o dit o 7 sorger och 8 bedrövelser....
    till slut blev det en benförlängningsoperation 3,5 år senare på andra sidan Sverige.

Nu har jag lika långa ben, en märgspik och två skruvar vid knäet (som de fick dit utan några som helst problem, de kunde inte förstå vad han hade gjort första ggn som inte fick dit dem), tvärskruven är borttagen pga att den skavde, knäet glömde de rikta upp så ena foten "trillar" utåt litegrann, och man förundras över originalen som verkar som läkare i vårt land

(En läkare ville förkorta det friska benet...hmmm jag såg bilden av mannen som sågar bordsben för att jämna till dem och som sågar o sågar tills inget finns kvar....men doktorn sa själv, att nej förresten, hur skulle det se ut om vi kortade det...du skulle ju se ut som en orangutang när du gick på badstranden...gissa om jag ringde och fixa remiss till ett annat sjukhus?)

Och pengarna jag lyckades få loss tack vare advokat, orkade inte driva allt själv, även om det var jag som författade breven, de köpte jag en ny mc och tog körkort för....lär man sig nåt nångång? Fast det dröjde många år innan jag tog mod till mig, åkte bakpå först, men tröttnade till slut...

• grådis

Oh, måste bara tillägga..den förste klantskallen...jag kom tillbaks efter några månader på kryckor och tyckte att jag kände mig halt, mmm kanske det sa han, ställ dig upp...hmmm tja, det ser ju lite skumt ut, vad ska du göra åt det?frågade jag, jag skriver en remiss till sko-ortopeden, du vet det finns så fina skoinlägg i dag......

• grådis

Rebecca, aha, just det, ute på Tjörn eller vart var det? Härligt med kusten.
    Hade ni fint väder och så?

• grådis

Lonestar, wow, spännande, har det kommit några små valpar ännu?

Välkommen Skytten och chica Skytten, nej det vimlar ju inte av grabbar härinne direkt Vi har haft Blåbärspappa samt för några sidor sen kikade en annan in...men han har inte hört av sig igen? Men du är välkommen och hoppas du ska trivas lika bra som vi andra. Chica79 grattis till grav. Tråkigt att du blivit dålig men skönt att du har läkarkontakt. Lycka till och hoppas du ska bli piggare och att grav går fint.

Ska snart iväg till min doktor som ni alla chockats över Men jag levde lite destruktivt då när han sa det...tog inte riktigt hand om mig själv....har fortfarande svårt att hitta balansen. Förr rasade jag i vikt och allmäntillstånd....nuförtiden rasar jag mentalt istället. Alltid är det nåt sa flickan som blödde näsblod....

Ang spa, här på bästkusten ( ) finns det bra spa både i Varberg och på Smögen osv...men jag tror att det enklaste vore en Birka kryssning. På en båt finns alltid gott om toaletter, man kan löga sig i badet, hänga i baren, sitta o prata, dansa, gå o lägga sig om man mår dåligt osv osv Kan man ju på ett vanligt spa med, men det var ju nån som inte var helsåld på meditation och tassa på tå och vara helnyttig hela tiden Jag har för mig att det brukar vara rätt bra pris på ett sånt där kryssningspaket. Men man kan ju hålla utkik efter paketpris på spa iland också...då blir det ju bara en natt borta och det kanske är lättare för de med barn o familj? En kryssning blir väl flera dar eller? Mmmm tål att funderas på.
    För min del kan jag inte innan mitten på oktober.

jajjaB, jäpp här är en till som blir sämre i samband med mens. Sen gravidsvullen är man både titt som tätt, helt otroligt hur magen kan svälla på det viset. Jag har inte fött barn men jag vet hur jag kommer se ut i 7:e månaden

Vi har grejat vårt kök, fick ett golv som sambon nu lagt in, i samma veva var det ju lika bra att måla om väggarna... Skåp får vänta till hösten, men det blev ju ett lyft ändå Ekgolv och vita väggar, det blev lite annorlunda mot en ljus eländig plastmatta som inte gick att hålla ren samt ljusbrun "fuskpanel" a´la 70-tal på väggarna
    Fast det är mest sambon som grejat, jag har kännt mig som om jag rört mig i sirap några dar, helt färdig, men jag har suttit på en stol och hejat på....hjälpsam och energisk man är eller hur?

• grådis

Prommis, tjenare. Hur är det med utslag och klåda och annat?

Lällas; hoppas förkylningen går över. Och du...min hoj är ingen supersportracer med plastkåpor och grejer ämnad att köra i 250 med...min plutt trivs bäst på små kurviga 70-vägar och kör jag över 110 så hänger jag som en vante i rodret och får kämpa för att inte blåsa av Jag är inte gjord för alltförhöga hastigheter...med bilen gasar jag mer än med hojen.

Willow skönt att du är tillbaks. Hade du det gott hos mamsen? Skönt att bli lite bortskämd av mamma, hoppas du mår bättre nu.

• grådis

Dalkulla, visst är det kul med lite nytt hemma...fast ibland är det så jäkla svårt att avsluta nåt innan man börjar på nästa Ljusa golv suger...det går inte hålla rent, allt syns...speciellt i ett kök, usch. Gott att slippa det nu
    Tycker så synd om dig, har du fortfarande lika ont? Önskar att du kan få bli frisk och pigg. Är din man hemma också, eller är du själv med barnen? Kram på dig, jag ska gå och borsta tänderna och åka iväg till sjukhuset, yippiieee....inte direkt men vad gör man? En sväng till läkaren och en timme till kuratorn, sen ska jag till en kompis o hjälpa henne med hennes dator...jag som inte är nåt haj på det...men men, kan lite mer än henne, med betoning på lite, så vi får väl slå våra kloka hjärnor ihop
    Kram och ha en bra dag

• grådis

Hallåååå

Lonestar GRATTIS mormor alltså vad roligt. Ser framemot bilder när de är mer i kramstadiet än i halkiga nyföddstadiet

Nalla, näe ingen riktig fartfantom...behöver inte köra så fort på min hoj för att det ska kännas fort...om du förstår hur jag menar. Du är effektiv du...tvätt o läxor, jag slår två flugor i en smäll och äter middag med er här framför datorn

Prommis, fruktansvärt jobbigt det måste vara med klådan Usch, stackars dig.

Hope1979, om du känner dig nervös och tveksam över Remicaden så vänta de sex månader de rekommenderar i vanliga fall. Kortison ska gå bra, det är flera härinne som käkat det under grav.

Malvas mam; skönt att undersökningen är över och gick bra, Näe Laxabon är ingen hit och vi är många som sagt ALDRIG MER... Man är hyfsat bra på att förtränga dock...
    salazopyrin är ett sulfapreparat och ett gammalt och beprövat läkemedel för IBD och för reumatiker bl a. Får man inga biverkningar (som Molles dotter) så funkar det väl för många. Men jag är inte läkemedelsutbildad och blandar ihop saker så läs in dig på fass.se om du vill Men salazopyrin var det jag fick när jag blev sjuk och sen har jag fått det ordinerat i omgångar...igentligen ska man äta det jämt...

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7