V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
LoneStar...hittar inte?....gick in på sidan och sökte på babySteps men fick 0 träff..??? hmmm måste göra nåt fel...försöker igen
LoneStar...hittar inte?....gick in på sidan och sökte på babySteps men fick 0 träff..??? hmmm måste göra nåt fel...försöker igen
Lonestar...ok, tack för länken...funkade. Gulliga vovvar
Malvas mam, det var ju nån härinne , kommer ej ihåg vem, men iaf som inte hade ont de första gångerna...så det varierar väl.
Och ja, jag tror att en duktig läkare kan se skillnad...men ibland är det svårt att avgöra, därför kan ibland diagnosen dröja. Och sen bygger ju diagnosen på den samlade bilden, symptom, besvär, blodprover samt vävnadsprover och bilden av såren i tarmslemhinnan. Jag tror t ex att crohns har en tendens att engagera djupare lager av tarmslemhinnan medan uc är mer ytlig på nåt sätt.
Hittade precis en sida med massa bilder från coloskopier, på uc och crohns och lite annat...smaskiga bilder...
För alla som varit sövda eller höga som hus eller allmänt inte hängt med på tv-skärmen under sin coloskopi...Kolla in denna sida Här ser man hur en "normal" tarmslemhinna ska se ut och sen kan man kolla in crohnsare, uc, polypare och annat sjukt folk
www.nexium.nu/AZEndoskopiTemplates/Level1.aspx
Malvas mam, om ni har trappat ner lite på maten innan och låtit henne äta soppor och dricka jättemycket så är det ingen katastrof om hon inte får i sig allt, så när hon börjar med laxabonet, så är det bra om hon varvar med massa vanligt vatten eller klar saft så det flushar systemet. Men ju renare slemhinnan i tarmen är, desto lättare att kolla förändringar.
Ang att hon själv inte ser nån mening med undersökningen är väl en del i "förnekelse"processen kanske? Hon anser ju inte att hon är speciellt sjuk, och det är ju jätteskönt.
Men du får väl försöka förklara på nåt sätt, att det är bra om de får titta på insidan av tarmsystemet. Att sövas är jätteskönt, men jag vet att när jag fick göra det första ggn, när jag skulle göra coloskopi btw, så satt mamma och grät bredvid sängen när jag vaknade...och jag fattade aldrig varför.....vaddå...jag var ju inte så dålig och det var ju bara för en undersöknings skull...mammor
Sen skaffade jag katter och när jag fick dem sövda från veterinären när de fått nötterna borttagna....då grät "mamma" grådis för de små ynkliga stackarna som låg där helt lealösa...mina bebisar...så det finns nog lite modersgener även i mig
Sen är det ju bra om du kan hålla dig lugn och inte göra så stor affär av det hela...svårt kanske...men nog lättare för din dotter om ni kan ha en avspänd inställning till det hela....gärna med inslag av bajshumor med mycket skratt.....jag lovar att det underlättar för den fortsatta vardagen o undersökningar
Kram på dig nu och lycka till. Drick mycket och håll för näsan
jajjaB, har du heller inget liv utan fastnar här?
jag missade att göra testet...suck...hann att svulla i mig en morgondrink...choklad havreoatley med banan och linfrön....smarrigt för man skulle väl göra testet direkt när man vakna typ, innan man druckit nåt eller dylikt?
Stackars dig, inte roligt att vara låst till toan. Vill till att man har en skön sittring, mjukt dasspapper, ombonad miljö och en trave bra tidningar och gärna värmeslingor i golvet Vår toa kvalar bara in på ok sittring o mjukt papper samt en massa gamla mc-tidningar
Jag ska till läkaren på torsdag...och ska ge mig iväg till vc för att ta prover...alldeles strax...
Det blir väl de vanliga han vill ha...två eller tre rör...de kollar: crp,P-kreatinin, P-alp, P-alat, B-Blodstatus, S-orosmukoid
Kreatinin, kollar de för njurfunktionen, alp och alat är leverfunktionen, crp är "sänkan", orosmukoid är nåt protein av nåt slag som kan påvisa om inflammationen i tarmen går på djupet i tarmväggen
Man blir lite luttrad med åren...Han vill ju aldrig berätta vad resultatet blir, men nu har han lärt sig att jag frågar om det...så han brukar visa upp skärmen, de ligger ju på datorn nu, och då ser man iaf om man har röda eller svarta siffror har inte stenkoll, men försöker läsa in mig och lära mig.
Jag funderar på att fråga efter min journal...är det nån annan som gjort det?
Man har väl rätt till det? Han tycker ju att jag har dålig sjukdomsinsikt, att jag inte tar ansvar för min kropp och mitt liv, så då måste det väl vara positivt om jag frågar efter min journal så jag kan få en klarhet i hur min sjukdom ser ut och hur utbredd den är osv....man kan få sig en tankeställare?