Inlägg från: grådis |Visa alla inlägg
  • grådis

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Så har man då avlagt ett besök på stadens sjukhus....

Vad ska man säga?

Dagens plus: mina värden var bättre än på mycket länge...sänkan nere på 11...tjohooo...inte illa...gått från 129 via 40 ner till 11, wow, tänk vad lite kapslar med budesonid kan göra blodvärdet var på väg uppåt också. Skitbra....

Känsliga personer kanske ska hoppa över nästa stycke

Dagens minus: det var ju just det här med att skita...jag har haft lite problem det sista med att tarmen inte beter sig som den gjort förut, svårt att skita helt plötsligt efter ett liv av diarreer, en helt ny upplevelse att behöva pressa ur sig skiten det har ju liksom skött sig själv förut...
    Jag var duktig och berättade helt ärligt, fastän jag kände på mig vad konsekvensen kunde bli....hmmm mycket riktigt...låter inte bra, sa han, och det kommer blod också? ...mmm det får nog bli en rektoskopi...nu...
    Jag har klarat mig undan det i herrans masssa år...men det var ju inget att be för...bara dra ner brallorna och lägga sig på sidan... fast jag fick han att gå och hämta stora tuben med xylocain först
    Suck...fast det blev ingen rektoskopi...för han fick inte in rektoskopet...aj aj och jättetrångt... visade sig efter palpation meddelst finger att jag har lyckats få förträngningar/stenoser i slutet..antar att det bara är slutet för han kunde inte känna speciellt långt in...
    Så nu blir det remiss till kirurgen... ....för besiktning och ev vidgning/dilatering med ballong eller nåt....
    Och precis hur sugen är man på att vidga ändalykten?
    Om det går fel, hur handikappad blir man inte då?
    Sen har jag för första ggn på 20 år fått suppar att ta...får jag vara med i gänget nu då?

• grådis

Fru U, du får gärna dela med dig av erfarenheter...jag är lite skeptisk...har hållt mig borta från ingrepp >20 år...är lite rädd(livrädd)för att typ "väck inte den björn som sover" när det gäller crohns problem i rectum...om nåt skulle hända med slutmuskeln eller det blir nåt svårläkt som resulterar i fistulering eller dyl....huvva huvva ...hjälp
    ok, in med nåt ballongaktigt låter ju inte som om de ska loss med tunga artilleriet och skalpeller och röja runt...men ändå ...

Lällas, inge vidare att vara sååå snorig. Tack för grattiset, javisst är jag glad (och förvånad) över att proverna var så bra. Så den lilla inflammation som är nu är väl förmodligen den i ändtarmen,men det ska väl botas med undermedlet "Scheriproct N"...suppar med prednisolon mot inflammationen och cinkokain som ska vara smärtlindrande Har ju läst era diskussioner om suppar o skum o annat..han pratade om skum men jag sa att det verkade krångligt...hehe , vem av er pratade om det? Ligga kvar i sängen när mna tagit det osv...nä det lät jobbigt...så det blev dessa ist. De ser rätt smala ut...

• grådis

Måste bara göra en reflektion; jag är tacksam att jag bor i sverige och att jag har den arbetsgivaren jag har, hade jag bott i USA (eller Afrika för den delen...) hade det nog varit svårt att överleva med denna sjukdom...
    Mitt besök idag gick på den nätta summan 2000:-...300kr för läkarbesöket...sen en sväng på apoteket för att hämta medicin för 1700:-....lagom utgift dagen innan lön...tur det finns kredit...men nu är man ju uppe i medicinhögkostnadskortet igen....så ett år framöver kostar ju inte det någe mer...
    fast min braiga arbetsgivare betalar medicin o läkarbesök
    Är väldigt tacksam för detta.

• grådis

Zafon...varför crohnsare får stenoser o inte uc:are? Vet inte riktigt, men du är nog inne på rätt spår..uc sitter mest ytligt i mucosan, crohns går på djupet genom alla lager på nåt sätt. ser man bilder från coloskopier så ser uc ilsket rött o svullet ut medan crohns ser ut som nån kastat in en handgranat i tarmen..gropigt, "kullerstensmönster", osv...
    Fast det är väl vanligare tycker man när man läser att uc är nära att spräcka tarmen och då måste ju hela tarmväggen vara inflammerad, eller? Så jag vet inte...får surfa runt lite
    Cochillana...mmm den är god:-d lite sus i kupan när man ska gå och lägga sig...ovanlig ordinering för diarre eller?

Lällas, nä skum lät inte kul. Får väl se ikväll om suppen är så mycket roligare

Jag ska få hem en kopia på min journal förresten..inga problem...fast det var la inte så mycket kul att läsa där tyckte han.. men det fanns inga hemligheter så det var bara att fördjupa sig sa han. Så den kommer väl på posten med en liten nätt faktura för kopieringskostnaden...

• grådis

slj
    Mammor är mammor och de är alltid oroliga, har jag förstått. Och min mamma har mått sämre över min sjukdom än vad jag gjort. Ofta är det så, är man själv sjuk så går det liksom, det rullar på och man tar sig igenom det. Står man bredvid är det nog mycket värre på ett annat sätt.
    Nu är ju han så liten så det blir extra svårt om han inte riktigt kan förklara vad han känner osv. Men jag tror det är viktigt att du (eller några mammor) överför sin oro på barnen. Barn anpassar sig förvånansvärt mycket, jag hade mindre bekymmer av min crohns när jag var i tonåren än vad jag har nu, mentalt sätt.
    Äsch vet inte hur jag ska förklara, men du, det kommer att gå bra. Han är sövd o känner inget.
    Du fixar detta Kramis på dig och försök att inte oroa dig...hmmmm hur lätt är det då?

• grådis

Jag rättar:
    Jag tror att det är viktigt att du (eller några mammor) INTE överför sin oro på barnen

• grådis

Fru U
    Jösses...den läkaren kanske hade gått samma psykologikurs som min ortoped som ville kapa bägge benen och få mig att se ut som en orangutang...ibland undrar man vart de fått läkarleg ifrån....fast man behöver ju inte undra så länge för på Uppdrag granskning häromdagen var det reportage om "läkare" som köpte förfalskade leg osv...

Jag började bli dålig sommaren -84, fick diagnos våren -85 då jag var inlagd på sjukan från sportlov till påsklov i 8:e klass.
    Första diagnosen var uc, med en mycket "ful" tjocktarm...tack för det ...och blev jag inte opererad om ett halvår så skulle jag vara det inom 5 år iallafall...
    sen blev det ändrat till crohns då det klassiska crohnsstället, skarv mellan tunn o tjocktarm blev inflammerat, och jag har nogsamt hållt mig borta från kirurgerna...RÖR inte min tarm!!!

Och jag är ju sån...om de rotar vad händer då?
    Speciellt när man läser om skiten:

"Fistlar är typiskt för Crohns sjukdom och
    kan vara invalidiserande för patienten. Vanligast
    är de perianala, med sekretion av pus och
    eventuellt abscessbildning med feber. De uppstår
    nästan alltid proximalt om en stenos eller
    en stenoserad sfinkter."

Så om det som jag nu har fått är en stenoserad sfinkter (?), betyder det att jag tagit ett stort steg närmare att få fistlar o skit oxå? Om de rotar och råkar rispa till eller slinta?

Läs mer på denna sida, ja jag vet, jag har bombarderat er med massa länkar....men denna är faktisk lärorik, står om förstahandsval för mediciner, bedömningar av skov osv både crohns och UC
    www.apoteket.se/content/1/c6/01/13/67/B4-Magetarm%204.pdf

• grådis

slj
    Åker du själv med Lukas eller följer nån mer med? Ibland kan det vara bra att ha ett par extra "öron" med som kan lyssna o komma ihåg... speciellt om man är lite ledsen och så, då kan det vara svårt att komma ihåg vad de sagt.
    Och så är man inte ensam i väntrummet utan har nån att hålla i handen.
    Vi önskar nog alla härinne att de små barnen skulle slippa vara sjuka, usch
    Kram på dig, vi betyder mycket för varandra allihop härinne. Utan er hade allt varit jobbigare. Sköt om dig och hoppas du kan sova gott iaf.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7