• ajnas

I badhuset: Duschar du med eller utan badkläder FÖRE bad?

Innan du kliver ned i bassängen, duschar du med badkläder på eller utan badkläder?

(för jag förutsätter att ni duschar iaf )

Semmelimaka kuckelikaka ärtan pärtan puff!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-23 22:05:03:
    Jag duschar MED badkläder, liksom alla andra jag sett i badhuset. Jag har heller aldrig badat på något ställe där det suttit skylt om att man ska duscha utan badkläder. Att man ska duscha och göra sig ren - ja. Men inte att det måste ske utan badkläder.

Däremot har jag också tänkt på att man borde bli renare UTAN badkläder. Men "ingen" gör ju det. Det var lite därför jag startade denna omröstning för att se hur det låg till, om det bara var i badhusen jag besöker som det är kutym att duscha med badkläder innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-23 22:15:10:
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m17777877.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-09 00:45:27:
    Ny omröstning! Har du ändrat uppfattning/vanor angående att duscha med badkläder? www.familjeliv.se/Forum-5-83/m18251222.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I badhuset: Duschar du med eller utan badkläder FÖRE bad?
  • Dofilus

Ni som duschar med badkläder, hur byter ni till badkläderna? Går ni in på toa?

• honungsbebis

Utan badkläder- självklart!

• Snusadus

som tillägg till inlägg 264
    Vår babysimsinstruktör berättade för oss att om man duschar med tvål och tvättar sig noga luktar man inte klor sen heller. Kloret sätter sig i "smutsen" på kroppen och det är därför man luktar bassäng...

Jag tycker att det är synd att så många har en "skiter väl i det attityd".
    Jag vill gärna gå på badhus med min dotter, men är själv lätt känslig för kloret. Och efter som många (över 70%) inte tänker på sådana som mig kanske jag inte kan det. Det är ju ganska trist att få röda utslag så fort man hoppar i bassängen...
    Det är väl inte så himla jobbigt att tvätta sig ordentligt innan man hoppar ner i badet. Av hänsyn till varandra och av hänsyn till miljön.. Det kan ju inte vara bra att man ska massa klor i vattnet egentligen...

Men det verkar vara en "het potatis" i alla fall. Det handlar ju inte så mycket om att man har "äckel" i brallan, utan mer om att vi alla har en massa krämer, parfymer och naturliga avlagringar som bör tvättas av innan man hoppar i gemensam pool.
    Trist att så många skiter i det, önskar att det fanns enkelt sätt att göra alla tillags!

• glammis

men om inte det år "äcklet i brallan" som är det mest väsentliga att få bort då räcker det väl om man duschar, med eller utan badkläder...?

• Snusadus

svar på 284
    men det handlar ju om att ta hänsyn eller hur?
    Antar att det inte finns nått vi som tycker att det är självklart att man duschar utan badkläder kan säga till er som duschar med för att få er att ändra ert beteende.
    Jag tycker bara att det är synd att alla inte kan visa hänsyn och göra sig ordentligt rena (för alla är inte rena, nyduschade, när de kommer till omklädningsrummet) innan man hoppar i gemensam pool.
    Hur man gör hemma är väl en sak, men nu är det ju gemensamt...

kolla här vilka kemikalier som måste vara i vattnet för att vi naturligt är så "smutsiga"...

Klor, brom, ozon, eller UV-lys, bruges i bassinet til desinfektion af badevandet og dræber de bakterier, vi efterlader os. Alle mennesker har bakterier på kroppen, selv når man lige har vasket sig. Bakterierne formerer sig meget hurtigt, når de trives ved kropstemperaturen på 37 grader. Er det 8 timer siden man sidst har været i bad, forurener man badevandet 250 gange så meget, som hvis man er grundig afvasket. Derfor er det i alles interesse at hjælpe med at holde vandkvaliteten i top.

• glammis

Ja, jag tycker också det är skrämmande och faktiskt riktigt äckligt att det måste vara så mycket kemikalier i vattnet.
    Det är väl egentligen bara så att jag tycker det är märkligt att det gör så mycket skillnad om man har en liten bikini på sig i duschen eller ej på hur smutsigt det sedan blir i bassängen?

• MuminMy

glammis: skillnaden består nog också i att de flesta som duschar med badkläder på INTE tvålar sig och det är tvålen som gör skillnad så man ska inte bara duscha utan badkläder man ska också tvåla sig och schamponera håret. Sedan är det såklart viktigt att man noga sköljer av tvål och schampo.

Det är särskilt viktigt att tvätta sig mellan benen, under armarna och i ansiktet.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • glammis

muminmy: hmmm vem vet? du kanske har fått mig att ändra åsikt....ska bada på fredag, kommer nog att tänka på den här tråden då! (familjeliv = samhällets mäktigaste vapen...!)

• Snusadus

ja verkligen.. här avgjordes nog valet
  • Flissi

Besöker badhus ytterst sällan pga det kalla hemska vattnet. (fryser bara jag skriver om det)
    Men gjorde ett undantag i måndags, de hade massa skyltar innan man gick in i duschen & ut i badet:

INGA UNDERKLÄDER UNDER BADKLÄDERNA!!

Vem 17 badar med trosor/kallingar UNDER badkläderna???
Svar på tråden I badhuset: Duschar du med eller utan badkläder FÖRE bad?