• Cilla 69

Snitträdd... finns det fler?

Det pratas ju en del om förlossningsrädsla, d.v.s. att föda vaginalt och många väljer kejsarsnitt för att slippa föda vaginalt, men varför pratas det aldrig om rädsla för kejsarsnitt?

Jag är inte ett dugg orolig för att förlösas vaginalt, min stora skräck är att bli ivägdragen till operationsrummet för att snittas.
    Under ett kritiskt skede, då hjärtljuden blev sämre, kom snitt på tal under min tidigare förlossning. Jag skrek som en stucken gris oavsett vad de sa och oavsett argument om att det var för barnets bästa o.s.v.
    Är livrädd för att de ska skära i mig , ja de får nog söva mig i så fall och sen känns det som om jag kommer hamna i nån sorts kris eller depression om de gör det (men det är bara en känsla).
    Ja, finns det fler som är snitträdda, men ej rädda för att föda vaginalt?

• Svar på tråden Snitträdd... finns det fler?
  • Tussiluskan

jag var snitträdd, fick förlösas med akutsnitt, blev lite traumatiserad, men egentligen hade det inte varit så farligt, om jag inte varit så rädd. Nästa gång vill jag ha planerat snitt tror jag...

• Cilla 69

Tussiluskan: var du vaken under snittet?

• Lady Gaga

Jag är oxå snitträdd. Vaginal förlossning är inget som oroar mig. Men däremot är jag rädd att kotten inte ska vända sig och att man ska bli tvungen att snittas

~Dai suki da yo~
  • vårsol

Ja, jag var snitträdd, och min första pojke kom med akutsnitt. Jag mådde dåligt i evigheter efteråt och är fortfarande snitträdd (kanske ännu mera nu när jag vet hur dåligt jag mådde efter förra) nu när jag väntar mitt andra barn...

• Magenta

Hej!
    Jag vill också verkligen slippa kejsarsnitt! Jag tror inte att en vaginal förlossning är så "mysig" heller, men jag tar hellre det om jag får välja.

Vill inte utsätta mig för kirurgi om det går att undvika. Tanken på att en kniv skär i min kropp känns så OBEHAGLIG. Att förlossningen kan komma att sluta med snitt är min största skräck.

Men om det skulle visa sig att det måste bli ett snitt så är det ju bara så. Jag vill ju inte förlora barnet.

Jag tänker mig att man klarar mer än man tror. Man måste ju förlita sig på det iallafall, att allt ska gå bra hur det än blir.

• Tussiluskan

Ville bli sövd men fick inte, ja jag var vaken, tyckte det var vidrigt, men de pumpade mig full av droger så jag kommerknappt ihåg något, inte första gången jag såg min son, blä...kunde lika gärna fått vara sövd och sluppit vara så rädd!!!

• Cilla 69

Så det finns fler, trodde jag var nästintill ensam om dessa känslor... ska skriva i mitt brev till förlossningen att jag vill bli sövd i så fall.
    Nä, vaginal förlossning är ingen dröm, men ett lätt val i jämförelse med alternativet.
    De som är rädda för att föda vaginalt kan ju få snitt, men för oss snitträdda finns inga alternativa vägar att gå - ungen ska ju ut! Kan tycka det är lite orättvist, inte så att jag missunnar någon förlossningsrädd att föda med snitt, men jag skulle önska det fanns alternativ för oss snitträdda också.

• Löööv

Jag är rädd...men ska för 17 bli ickerädd .

• Erik

Jag är mer rädd snitt än vaginal förlossning. Födde förra vaginalt och vill göra det den här gången också.

• Tussiluskan

Jag är ju livrädd att om jag försöker vaginalt nästa gång kommer gamla ärret att spricka och jag och bebisen dö, eller att det av någon anledning skule bli akutsnitt igen. Därför tror jag att jag hellre skulle vilja ha planerat snitt. Jag tror inte att själva snittet egentligen är så mycket värre än en vaginal förlossning, speciellt inte om den vaginala förlossningen går "fel".

Svar på tråden Snitträdd... finns det fler?