• Cilla 69

Snitträdd... finns det fler?

Det pratas ju en del om förlossningsrädsla, d.v.s. att föda vaginalt och många väljer kejsarsnitt för att slippa föda vaginalt, men varför pratas det aldrig om rädsla för kejsarsnitt?

Jag är inte ett dugg orolig för att förlösas vaginalt, min stora skräck är att bli ivägdragen till operationsrummet för att snittas.
    Under ett kritiskt skede, då hjärtljuden blev sämre, kom snitt på tal under min tidigare förlossning. Jag skrek som en stucken gris oavsett vad de sa och oavsett argument om att det var för barnets bästa o.s.v.
    Är livrädd för att de ska skära i mig , ja de får nog söva mig i så fall och sen känns det som om jag kommer hamna i nån sorts kris eller depression om de gör det (men det är bara en känsla).
    Ja, finns det fler som är snitträdda, men ej rädda för att föda vaginalt?

• Svar på tråden Snitträdd... finns det fler?
  • Sciarlotta

Vad bra att du fick hjälp på en gång efter förra snittet. Vi får hoppas att du mår bättre fysiskt efter det här snittet än förra.

Jag gick på Norea-samtal eftersom jag låg i riskzonen för ytterligare snitt. Min Norea-sköterska sa att två snitt inte automatiskt måste betyda alltid snitt. Det går att göra en individuell bedömning/risktagande. Hon hade förlöst flera kvinnor vaginalt som tidigare gjort två snitt.

Jag tycker också att man blir bemött med stort oförstående när man säger att man är snitträdd. "Snitt görs ju för barnets bästa, så varför är man rädd för det" Fundersam

Duracellkaninen är min son
  • Bella85sthlm

Jaha... bf imorrn o inget händer.

Börjar få panik, det bara måste sätta igång av sig självt!!!!!!!!
    Hon beräknades ju till 4,3kg FÖRRA torsdagen, går hon upp mot 5kg innan det sätter igång blir det snitt, och sätter det inte igång alls blir det snitt, nää fyy!!!

ÅNGEST!!!!!!!

Bella med Liam 051231 o tjej i magen v40
  • ica003

Bella> usch, jag lider med dig verkligen! Jobbigt att inte veta alls... *kraam*

• wellah

ica003: konstigt narkosläkaren här sa att man ALLTID ger lugnande vid kejsarsnitt just för att mamman inte ska få panik osv..... jag fick dubbel dos pga min panikångest

• asfaltsblomman

var bor du och vilket sjukhus var det wellah?

maskrosbarn
  • Tussiluskan

Alltså, jag tror att om man pratar igenom snittet först, så får man nog bestämma själv om lugnande och sövd eller inte, osv. Är man bara tillräckligt bestämd och vet vad man vill, tror jag att de följer ens önskemål så gott det går. Måste också tillägga att jag känner massor med folk som gjort planerat snitt, och ingen av dem har upplevt det som särskilt traumatiskt, och de har alla läkt mycket fortare och haft mindre problem efteråt. Jag tror att de tar mer hänsyn till nerver och sådant när det är planerat och de har gott om tid!

• Skogsgrön

Någon som vet hur stor risk det är med allvarligare komplikationer vid planerade snitt? Har så svårt för tanken att de ska skära i en, men är rädd att jag inte får föda vaginalt. Har bara katastrofsnitt att jämföra med (och var då sövd).

• Löööv

Skogsgrön.

Vad var anledningen till katastrofsnittet då?.

• Skogsgrön

För stor kille, han kunde inte kommit ut den valiga vägen.

• Löööv

Ja, då finns ju risken att du inte kan föda vaginalt denna gång heller. Har ni inte viktuppskattat denna lilla?....jo, det har ni nog.

Ett planerat ks ska inte vara så riskfylld. Det är ju ett väldigt kontrollerat ingrepp. Du överlevde ju erat katastrofsnitt så ni klarar nog detta också .

Hur mycket väger han nu?, eller hon?

Svar på tråden Snitträdd... finns det fler?