• Cilla 69

Snitträdd... finns det fler?

Det pratas ju en del om förlossningsrädsla, d.v.s. att föda vaginalt och många väljer kejsarsnitt för att slippa föda vaginalt, men varför pratas det aldrig om rädsla för kejsarsnitt?

Jag är inte ett dugg orolig för att förlösas vaginalt, min stora skräck är att bli ivägdragen till operationsrummet för att snittas.
    Under ett kritiskt skede, då hjärtljuden blev sämre, kom snitt på tal under min tidigare förlossning. Jag skrek som en stucken gris oavsett vad de sa och oavsett argument om att det var för barnets bästa o.s.v.
    Är livrädd för att de ska skära i mig , ja de får nog söva mig i så fall och sen känns det som om jag kommer hamna i nån sorts kris eller depression om de gör det (men det är bara en känsla).
    Ja, finns det fler som är snitträdda, men ej rädda för att föda vaginalt?

• Svar på tråden Snitträdd... finns det fler?
  • Inana

Skönt med en "rädd för snitt-tråd". Hoppas att vi kan hålla igång den.

Någon här som ska få gå på samtal för sin snitträdsla? Ex: aurorasamtal eller "matilda-samtal" som vi har här i Malmö.

• Sciarlotta
    Inana skrev 2007-02-15 14:42:05 följande:
    Skönt med en "rädd för snitt-tråd". Hoppas att vi kan hålla igång den. Någon här som ska få gå på samtal för sin snitträdsla? Ex: aurorasamtal eller "matilda-samtal" som vi har här i Malmö.
     jag gick på "norea"-samtal för min snitträdsla. Jag rekommenderar er som är gravida att söka hjälp, för vi har samma rätt till hjälp som de förlossningsrädda.
    Condemnant qui non intelligent
  • Hatter

Jag är också livrädd för att snittas. Nu gick allt bra vid min förlossning, men det var knepigt ett tag och de kallade på läkaren och det var tal om snitt. Det fick verkligen mig på hugget och jag tryckte ut ungen innan läkaren hann komma till rummet! Hon fick vända vid dörren.

• Guld lilja

Jag är snitträdd och går på aurorasamtal nu. Bättre stöd i dessa underbara människor kan jag inte ha! Blev skutsnittad med min första dotter pga. att hennes hjärtljud sjönk! Vill inget hellre än att föda vaginalt denna gång, men då har tanken varit och är väl fortfarande, fixar jag det? Har även en rätt uttalad stickrädsla... Och för att inte tala om att kräkas. Låter kanske löjligt men för mig är det verkligen ett problem... I alla lägen! 

Wilma ska bli storasyster
  • tinaw

Sciarlotta, på vilket sätt tyckte du att Norea-samtalen hjälpte? Har funderat på att be om någon sorts samtalsstöd, men är rädd att de bara ska försöka peppa mig till ett till snitt. Jag vill kräkas bara jag tänker på det.

• Sciarlotta

Tinaw: jag fick hjälp att försöka bearbeta mina upplevelser från snittet. Det behövdes verkligen jag blev aldrig erbjuden någon hjälp trots att jag mådde väldigt dåligt.

De kunde inte direkt få mig att se fram emot ett snitt, jag var helt låst och fixerad. Men vi försökte komma fram till något sätt att göra ett eventuellt snitt till en sån bra upplevelse som möjligt. Ett av mina största önskemål var till exempel att jag inte ville snittas före värkdebut.

Men tack och lov fick jag föda vaginalt, jag vet inte hur jag skulle ha reagerat om det hade blivit snitt. Men jag skulle kunna tänka mig att det hade liknat de känslor som förlossningsrädda känner när de nekas snitt.

Av vilken anledning tror du att de kommer peppa för ett till snitt?

• tinaw

Sciarlotta, jag är snittad tre gånger, två gånger prematurt pga allvarlig havandeskapsförgiftning, och sista gången pga hjärtljud som gick ner efter en långdragen förlossning (vidöppet läge, dvs han låg fel och därför gick det troligtvis så långsamt). Jag tror de känner sig tryggare med ett snitt. Inte jag, dock. Och vetenskapen står på min sida , har hittills inte hittat en studie som inte rekommenderar trial of labour efter snitt, ett eller flera.

• Caro Lin e

Jag är också snitträdd. Var rädd för snitt inför första förlossningen, slutade med katastrofsnitt. Andra förlossningen blev planerat snitt och nu är jag gravid igen. VILL INTE snittas.
    Men jag är ännu mer rädd för en vaginal förlossning, eller framförallt för personalen i vars händer man lämnar sitt och barnets liv. 

• ica003

(finns förlossningsberättelse från min vaginala förlossning om någon vill... jag slapp ju undan snitt i sista sekund. Dessutom var det en läkare under förlossningen som inte trodde jag skulle klara det utan försökte få mig att välja snitt... i det läget var det ingen som helst fara för varken mig eller barnet...)

• tinaw

Läkaren sade ja till vaginal förlossning! Utan prut! Jag är så glad

• Skogsgrön

tinaw: så skönt, måste kännas som en stor sten som lämnade axlarna! Jag slipper förmodligen också snitt, igångsättning istället. Himla skönt.

• Sciarlotta

tinaw: vad skönt att höra. Men du kanske ska höra dig för om samtalsstöd nu, utifall att det blir ett akutsnitt. Nu slipper du iaf att de försöker peppa dig till ett nytt snitt.

• Starleaf

Jag är oxå otroligt rädd för snitt.Väntar tredje barnet 08/07 och har redan börjat drömma mardrömmar.
    Mina två barn är födda vaginalt vet inte varför snitt rädslan kommit nu.
    Tänk om de måste söva en och man aldrig vaknar igen likså tanken att de ska skära i mig gör så att ja rysser.

• tinaw

Sciarlotta, jo, jag borde nog det. Problemet är att jag har ingen lust. Jag trivs bra med att avsky kejsarsnitt. Inte så väldigt produktiv inställning, dock.

• Toka2

*lycka*

Idag fick vi två glädjebesked; Skvimp är fixerad, och vi vann budgivningen om vårt drömhus Ca 6 veckor efter BF får vi nycklarna till Huset!!! *dansar runt*

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Skogsgrön

Toka2: Gratulerar, kul när saker och ting går ens väg! Njut av färden!

• morsigne

jag var snitt rädd inan jag födde mitt barn när mitt barn hade navelsträngen runt sig så vart det snitt och jag var mycket rädd att tänka på snitt jag ville inte änns läsa om snitt i tidningar innan men det belv så jag är glad nu för min son lever.

Svar på tråden Snitträdd... finns det fler?