• knodden och vi

Rädd för utdrivningen -krysta

Under min senaste förlossning använde ja bara lustgas,tyckte att det räckte,hade kontroll över värkarna.Mot slutet tog de hål på hinnorna,då försvann all kontroll.Allt gick så fort ingen tid till bedövning.När det va dax att krysta var det sån smärta jag trodde ja skulle dö.Nu är ja i v 26 o livrädd ska gå på mitt första a-samtal imorgon.Vilken bedövning kan vara bra??

• Svar på tråden Rädd för utdrivningen -krysta
  • stellaluna

Epidural! Kan verka obehaglig att få men själv tänkte jag inte på när de gjorde det (och jag HATAR sprutor). Den funkade kanonbra på mig

• knodden och vi

hjälper den även vid krystningen,har hört att de stänger av den när det är dax.

• Matthilda

Det går ju att få bäckenbottenbedövning också... Det negativa med den är att man trycker på för mycket så man spricker... funderar själv på att ta den denna gången.. om jag nu hinner me trean...

lycka till! kram m

• Lillskruttan

Jag var oxå rädd för att krysta efter min första förlossning. De tog oxå hål på hinnorna plus att jag hade supermycket värkstimulerande dropp så det liksom drev på jättemycket. Under min andra graviditet funderade jag mycket över detta. Dessutom väntade jag ju tvillingar så jag skulle ju behöva krysta två gånger. Under min andra förlossning skrek jag ut tvilling ett..."Jag e rädd, jag e rädd" skrek jag. Jag lixom levde ut alla känslor. Tog lite lustgas oxå. Tyckte inte att det hjälpte. Men sen skulle jag krysta ut tvilling två. Hon låg i säte så fötterna kom först. Då fattade jag grejen. Å när jag förstod vad som hände med min kropp kändes smärtan mer hanterbar. Mitt tips är att leva ut känslan...tala om den...skrika... För mig var andra förlossningen såååå mycket lättare, man känner ju igen allt på nått sätt.
    Lycka till!

Mamma till Embla 040721 och tvillingarna Myra & Lova 060821
  • Novus

Jag hade spinal under båda förlossningarna och rekomenderar det starkt. Jag kände inte av något, och ingen smärta. BM fick berätta när jag skulle krysta. Det funkade för MIG

• LizLiz76

Det verkar finnas två olika sorters epidural. Några kompisar till mig fick epidural som räckte 'hela vägen' alltså inklusive utdrivningen, medans jag (har fött för 1 månad sen) fick en sån som bara tog bort smärtan vid öppningsskedet. Du får höra med BB:n där du ska föda vilken sorts du kan få.

• Linndan

lite rädd för utdrivningen denna gången jag med.
    med sonen fick jag epiduralen ganska sent så när jag va helt öppen tyckte de ja skulle prova och krysta och javisst ut kom sonen helt smärtfritt =)
    denna gången med, snälllaaaa =) hehe..

• knodden och vi

Tack för alla svar.Hur upplever ni känslan när de lägger epiduralen??

• Triple Trouble

epiduralen kändes inte alls när de la. men på mig hjälpte den dessvärre inte under de två sista timmarna med krystningar... är också skraj denna GÅNG ATT DET SKA ta lIKA lÅNG TID (sorry dottern tryckte på lite knappar..)

• Duddelisah

Min epidural räckte hela vägen så att säga. Hade inte ont en sekund efter att jag fått den. Gudagåva! Trots det hade jag kraftiga värkar så jag kunde krysta när jag skulle så att säga. När dottern var på väg ut kändes det till och med lite skönt. En svag skön pirrande känsla *mycket skumt*

Svar på tråden Rädd för utdrivningen -krysta