När en krystvärk kommer så är det en fördel om man känner den. Dels för att slippa spricka sönder i mellangården och ringmuskeln. Men oxå för barnets skull. Krystar man inte tillräckligt så kan det behövas klocka för att få ut barnet.
En krystvärk är inte alls samma som vanliga värkarna, den gör egentligen inte ont, utan mer som en enorm kraft som trycker på i ett för litet hål, och att skinnet spänner som faan. En del som fått varm handuk och en bm som håller emot i krysten tycker att det dämpar bra.
De som haft lång och jobbig öppningsfas säger att det är som en befrielse att få krysta. Jag har som sagt haft kort öppningsfas så jag har egentligen inte hunnit med att slappna av riktigt mellan värkarna och när utdrivningen börjar har jag varit så stressad så jag har upplevt det som hemskt.
Men en krystvärk kan du ändå kontrollera på ett annat sätt, och i normala fall brukar bm vägleda igenom varje värk.
Gelén sprutar de in runt slidöppningen, mellangården, och den bedövar utvändigt och borde bedöva lite innanför oxå. Man känner trycket men inte att det spänner, bränner tydligen. Känner man trycket så vet man automatiskt hur mycket man ska ta i.