• knodden och vi

Rädd för utdrivningen -krysta

Under min senaste förlossning använde ja bara lustgas,tyckte att det räckte,hade kontroll över värkarna.Mot slutet tog de hål på hinnorna,då försvann all kontroll.Allt gick så fort ingen tid till bedövning.När det va dax att krysta var det sån smärta jag trodde ja skulle dö.Nu är ja i v 26 o livrädd ska gå på mitt första a-samtal imorgon.Vilken bedövning kan vara bra??

• Svar på tråden Rädd för utdrivningen -krysta
  • Åsalie

kan man kombinera EDA och spinal? (kanske även bbb)

Skrev en tråd precis om det....hoppas nån svarar

för oss bägge

• solrosblad

Fast jag har täta krystvärkar och i regel bara 2-3 st sen är bebis ute, snabbt visst, men ONT Trots det så väntar jag mitt 5e barn, snacka om vrickad haha...

• Åsalie

du menar att de är så täta så BM helt enkelt inte hinner sätta sprutorna?

då borde ju spinal vara bäst, men du vill inte bli helt domnad för då känner du inte när du ska ta i..

Ok....

den där gelen du pratade om, smörjer man den i underlivet eller sprutas den in i vävnaden, med en nål?

• Malenka

Jag använde mig av lustgas och EDA under förra förlossningen och tänker nog skippa EDA:n den här gången (beroende på hur snabbt det går) pga att jag inte kände krystvärkarna. Barnmorskan var tvungen att säga till mig när jag skulle krysta och det var läskigt då min dotter inte mådde så bra och det var bråttom att få ut henne.

• Åsalie

Malenka - krystar man inte lika kraftigt om man inte "känner" av smärtan??

Jag har hela tiden inte brytt mig om att känna när ja ska krysta, det känns helt oviktigt..

Men du upplevde det mkt obehagligt eller?

Hur sent i förlossningen fick du din EDA?

De säger ju att EDAn inte ska bedöva under utdrivningen

• solrosblad

När en krystvärk kommer så är det en fördel om man känner den. Dels för att slippa spricka sönder i mellangården och ringmuskeln. Men oxå för barnets skull. Krystar man inte tillräckligt så kan det behövas klocka för att få ut barnet.

En krystvärk är inte alls samma som vanliga värkarna, den gör egentligen inte ont, utan mer som en enorm kraft som trycker på i ett för litet hål, och att skinnet spänner som faan. En del som fått varm handuk och en bm som håller emot i krysten tycker att det dämpar bra.

De som haft lång och jobbig öppningsfas säger att det är som en befrielse att få krysta. Jag har som sagt haft kort öppningsfas så jag har egentligen inte hunnit med att slappna av riktigt mellan värkarna och när utdrivningen börjar har jag varit så stressad så jag har upplevt det som hemskt.

Men en krystvärk kan du ändå kontrollera på ett annat sätt, och i normala fall brukar bm vägleda igenom varje värk.

Gelén sprutar de in runt slidöppningen, mellangården, och den bedövar utvändigt och borde bedöva lite innanför oxå. Man känner trycket men inte att det spänner, bränner tydligen. Känner man trycket så vet man automatiskt hur mycket man ska ta i.

• Åsalie

Okey solrosblad - tack för info

är det en nål som man sprutar in gelen med eller menar du spruta utan nål nu ?:)

ska maila BM imon!

• Novus

Men även om man inte känner krystvärken så känner man ju fortfarande trycket nedåt om man fått bedövning...

Här där jag bor och födde har tydligen barnmorskorna gått en utbildning för att förhindra sprickning bättre som de använder sig av vid förlossningar

• solrosblad

Jag ska ta upp det med min bm nästa gång jag ska på kontroll. Vilket sjukhus har du fött dina barn Novus?

• Åsalie

ingen smärta, bara tryck...

låter som en dröm för mig...

Svar på tråden Rädd för utdrivningen -krysta