• knodden och vi

Rädd för utdrivningen -krysta

Under min senaste förlossning använde ja bara lustgas,tyckte att det räckte,hade kontroll över värkarna.Mot slutet tog de hål på hinnorna,då försvann all kontroll.Allt gick så fort ingen tid till bedövning.När det va dax att krysta var det sån smärta jag trodde ja skulle dö.Nu är ja i v 26 o livrädd ska gå på mitt första a-samtal imorgon.Vilken bedövning kan vara bra??

• Svar på tråden Rädd för utdrivningen -krysta
  • solrosblad

Det låter ju oneklingen trevligt med att bara ha tyngdkänslan men inte smärtan. Då borde det inte vara så stor risk att spricka sönder totalt alltså.

ZandraJ, jag känner igen det där med bm. Förra gången jag födde barn öppnade jag mig jätte snabbt, 7cm på 2,5 timme. När jag kom in till förlossningen så talade jag om att det går snabbt och att jag har ont och ville pröva lustgasen. Bm sa att jag har inga långa värkar utan de är korta. ja, men de göront iaf svarade jag. Jag fick en bm som inte verkade förstå att det gick snabbt så jag såg knappt röken av henne där inne på rummet. Jag hade skitont, var rädd trots 3 förlossningar innan, jag kände mig övergiven av bm.
    Den här gången har jag blivit lovad att bli igångsatt pga förra gångens upplevelse. Förhoppningsvis finns det tid att diskutera smärtlindring oxå, för det blir intensivt med täta värkar och krystskedet är inget jag gillar precis.

• Novus

Solrosblad
    För MIG funkade det som sagt jättebra. Jag öppnade mig oxå snabbt. De sista 6 cm gick på lite mindre än 1 timme.

• Zäta

Hmm jag är ärdd för olika bedövningar för att man kan bli sängbuden efteråt.. men jg är även rädd för igångsättning. Kroppen är ju inte redo på samma sätt då så då kanske det bara blir värre!?

• solrosblad

ZandraJ, för mig känns det skönt att få en dag som jag ska föda barn på där jag vet att personalen har tid med mig ifall jag skulle få panik igen. Men om jag ska bli igångsatt ska det vara moget och inga tveksamheter, annars struntar jag i det. Det kommer att ske så nära det går bf datumet isf. Jag har fött med runt 5 dar efter bf tidigare, så jag har hållt mig runt bf datumet

Jag är oxå lite kluven till smärtlindring, men samtidigt så skulle det vara skönt att slippa ha så jäkla ont som man har...

Spinalen låter lockande, men måste diskutera det mer med maken och bm. Lokalbedövningen däremot verkar toppen, att bli bedövad men ändå känna krystvärkarna. Med lokalbedövningen så är det bedövat utanpå bara. Detlutar mest åt lokalbedövning och lustgasen.

Novus, det måste känts toppen att slippa plågas, för när man öppnar sig så där snabbt så är värkarna oftast täta, intensiva och ganska onda, det blir ju aldrig de där smygande värkarna utan mer pang på bara...

• Zäta

jag ska iaf ha mer än lustgas nästa gång..

• solrosblad

Ja den hann jag bara med 3 drag sen var det klart och bebis var ute Den funkade mest som avslappnande förmin del, vilket var skönt eftersom jag var så stressad att jag mådde illa. Med lustgasen kände jag att faaan det gör ont, men skit samma

• Rimfolina

Måste slå ett slag för EDA:n... Den var det bästa under hela förlossningen. Tog bort i stort sett all smärta tills dess att det var dags att få ut lillan. Hade haft pinvärkar i ca 2 dygn innan och det var så underbart att kunna sova lite. Krystvärkarna kändes ändå och det fanns ingen risk att jag skulle ha tagit i för mycket, det tog ett bra tag innan jag förstod hur mycket jag faktiskt var tvungen att ta i.

Till alla er som oroar er:

Var inte rädda, ni klarar det!

• Åsalie

har inte läst hela tråden, men svarar på TS..

Jag har INGEN erfarenhet eftersom jag fortf. är gravid med mitt 1.a barn...

Föder om nån månad...

Jag är rädd för utdrivningsfasen och har därför pluggat smärtlindring rätt hårt. Jag är helt inne på bäckenbottenbedövning när det är dags för utdrivningen.

Du har säkert kollat upp detta åxå? Eller så står det i nåt annat inlägg..

men är det något du funderar på?

Dock spricker man kanske ännu mer, eftersom man blir helt domnad... men det bryr jag mig mindre om, är mer rädd för smärtan.

BM sa att smärtan försvinner men trycket består!

Det är en rätt grov nål :/ man sticker i varje slidvägg (2 stick) sedan efter 10-15 min så blir man bedövad.

Det är tandläkarbedövning typ.

• solrosblad

Bäckenbotten bedövningen skulle jag fått förra gången jag födde barn. Bm sa att man lägger den när man är helt öppen, dvs 10 cm. Kruxet för mig är att när jag är fullt öppen då har jag redan krystvärkar så den funkar inte på mig tyvärr, annars så verkar den kanon.

• Åsalie

Kan man inte ta den trots att man har krystvärkar?

Svar på tråden Rädd för utdrivningen -krysta