Inlägg från: solrosblad |Visa alla inlägg
  • solrosblad

Rädd för utdrivningen -krysta

Här är en till som inte tycker det är skänt att krysta...snarare tycker jag det är HEMSKT!
    Sist hade jag en krystvärk sen var mini ute, samtidigt som vattnet gick. Fast sån tur har man nog inte en gång till.

Spinal, är det inte den de lägger vid kejsarsnitt?
    Hur funkar den?

Jag har hört att om bm håller emot i mellangården med en varm handduk så ska det inte spänna så mycket och man upplever inte trycket så hårt.

• solrosblad

Men hur blir det med krystvärkarna med en spinal? Känns dom ändå? Jag menar känner man när man ska krysta eller uteblir kryst känslan? Jag vill ju känna när jag ska krysta så man inte spricker sönder totalt.

• solrosblad

Det är ju vanligt att man spricker om man inte känner hur hårt man ska krysta. Är man inte bedövad så känner man hur mycket man behöver ta i. Fast man borde väl kunna få lägre dos kanske....för spinalen låter ju passande i mitt fall eftersom jag har snabbt öppningskede.

Läste att man kan bli lokalbedövad med ngn gel. Den läggs så man blir bedövad i mellangården och runt slidöppningen. Vanligast då de ska sy. Men den borde väl funka vid utrivningen som jag förstått när jag läste om den.

• solrosblad

Okej då förstår jag. Jag är mest rädd att jag ska ta i för mycket så jag spricker sönder i ändan. Kände du inget allt vid krysten? Ingen tyngdkänsla heller?

• solrosblad

Det låter ju oneklingen trevligt med att bara ha tyngdkänslan men inte smärtan. Då borde det inte vara så stor risk att spricka sönder totalt alltså.

ZandraJ, jag känner igen det där med bm. Förra gången jag födde barn öppnade jag mig jätte snabbt, 7cm på 2,5 timme. När jag kom in till förlossningen så talade jag om att det går snabbt och att jag har ont och ville pröva lustgasen. Bm sa att jag har inga långa värkar utan de är korta. ja, men de göront iaf svarade jag. Jag fick en bm som inte verkade förstå att det gick snabbt så jag såg knappt röken av henne där inne på rummet. Jag hade skitont, var rädd trots 3 förlossningar innan, jag kände mig övergiven av bm.
    Den här gången har jag blivit lovad att bli igångsatt pga förra gångens upplevelse. Förhoppningsvis finns det tid att diskutera smärtlindring oxå, för det blir intensivt med täta värkar och krystskedet är inget jag gillar precis.

• solrosblad

ZandraJ, för mig känns det skönt att få en dag som jag ska föda barn på där jag vet att personalen har tid med mig ifall jag skulle få panik igen. Men om jag ska bli igångsatt ska det vara moget och inga tveksamheter, annars struntar jag i det. Det kommer att ske så nära det går bf datumet isf. Jag har fött med runt 5 dar efter bf tidigare, så jag har hållt mig runt bf datumet

Jag är oxå lite kluven till smärtlindring, men samtidigt så skulle det vara skönt att slippa ha så jäkla ont som man har...

Spinalen låter lockande, men måste diskutera det mer med maken och bm. Lokalbedövningen däremot verkar toppen, att bli bedövad men ändå känna krystvärkarna. Med lokalbedövningen så är det bedövat utanpå bara. Detlutar mest åt lokalbedövning och lustgasen.

Novus, det måste känts toppen att slippa plågas, för när man öppnar sig så där snabbt så är värkarna oftast täta, intensiva och ganska onda, det blir ju aldrig de där smygande värkarna utan mer pang på bara...

• solrosblad

Ja den hann jag bara med 3 drag sen var det klart och bebis var ute Den funkade mest som avslappnande förmin del, vilket var skönt eftersom jag var så stressad att jag mådde illa. Med lustgasen kände jag att faaan det gör ont, men skit samma

• solrosblad

Bäckenbotten bedövningen skulle jag fått förra gången jag födde barn. Bm sa att man lägger den när man är helt öppen, dvs 10 cm. Kruxet för mig är att när jag är fullt öppen då har jag redan krystvärkar så den funkar inte på mig tyvärr, annars så verkar den kanon.

• solrosblad

Fast jag har täta krystvärkar och i regel bara 2-3 st sen är bebis ute, snabbt visst, men ONT Trots det så väntar jag mitt 5e barn, snacka om vrickad haha...

• solrosblad

När en krystvärk kommer så är det en fördel om man känner den. Dels för att slippa spricka sönder i mellangården och ringmuskeln. Men oxå för barnets skull. Krystar man inte tillräckligt så kan det behövas klocka för att få ut barnet.

En krystvärk är inte alls samma som vanliga värkarna, den gör egentligen inte ont, utan mer som en enorm kraft som trycker på i ett för litet hål, och att skinnet spänner som faan. En del som fått varm handuk och en bm som håller emot i krysten tycker att det dämpar bra.

De som haft lång och jobbig öppningsfas säger att det är som en befrielse att få krysta. Jag har som sagt haft kort öppningsfas så jag har egentligen inte hunnit med att slappna av riktigt mellan värkarna och när utdrivningen börjar har jag varit så stressad så jag har upplevt det som hemskt.

Men en krystvärk kan du ändå kontrollera på ett annat sätt, och i normala fall brukar bm vägleda igenom varje värk.

Gelén sprutar de in runt slidöppningen, mellangården, och den bedövar utvändigt och borde bedöva lite innanför oxå. Man känner trycket men inte att det spänner, bränner tydligen. Känner man trycket så vet man automatiskt hur mycket man ska ta i.

• solrosblad

Jag ska ta upp det med min bm nästa gång jag ska på kontroll. Vilket sjukhus har du fött dina barn Novus?

• solrosblad

Jaha, ja då är det bara att hoppas att barnmorskorna på mitt sjukhus oxå har den kompetensen, tvivlar på det, här sparar de in på resurserna tyvärr.

• solrosblad

Knodden...då blandade jag ihop det när jag läste om lokalbedövn. Jag fattade som de sprutate in bedövningsgel, men de lägger en gel eller sprutar på lokalbedövningen alltså... Hur gick ditt au samtal? Vad tyckte bm var bästa smärtlindringen i utdrivningen?

• solrosblad

Hur känns det då, känns det mer positivt så du kan se fram emot bebisen på ett annat sätt?

Bäckenbott skulle jag haft förra gången, men den lägger de när man är fulltöppen, och då har jag normalt sett krystvärkar, vilket blev så då oxå, så bm hann aldrig lägga den på mig för bebis kom ut på en kryst

• solrosblad

Jag förstår det. Jag ska bli igångsatt, vill det, eftersom jag har haft snabba förlossningar tidigare. Det känns tryggt att veta att man får komma in i lugn och ro och att man redan är på rätt ställe när det drar igång, samtidigt som jag känner emellanåt liiite "vill inte"...tänk om det blir skit och drar ut på tiden, massa komplikationer och krysta lääänge

Tänkte på härom dan att så fort man plussat på stickan så börjar man tänka på förlossningen ist för att ta en dag i taget. Men det är väl ett sätt att förbereda sig inför mottagandet av barnet.
    Fast blandade känslor inför förlossningen så längtar jag galet efter bebben

Svar på tråden Rädd för utdrivningen -krysta