• knodden och vi

Rädd för utdrivningen -krysta

Under min senaste förlossning använde ja bara lustgas,tyckte att det räckte,hade kontroll över värkarna.Mot slutet tog de hål på hinnorna,då försvann all kontroll.Allt gick så fort ingen tid till bedövning.När det va dax att krysta var det sån smärta jag trodde ja skulle dö.Nu är ja i v 26 o livrädd ska gå på mitt första a-samtal imorgon.Vilken bedövning kan vara bra??

• Svar på tråden Rädd för utdrivningen -krysta
  • Duddelisah

Jag kände inte ens att dom satte epiduralen! Man är ju så omtöcknad och fullt upp med all vanlig smärta så det märks inte. Dessutom har man ju ryggen emot narkosläkaren så man slipper ju se sprutrona. Det är min erfarenhet.

• minatre

Du kan oxå säga att du inte vill ta hål på hinnorna...så kanske du föder långsammare. Man måste inte ta hål på hinnorna utan det går utmärkt att föda ändå.
    Annars är det bara bäckenbottenbedövning som hjälper i det skedet. Men risken är då stor att du spricker sönder mycket eftersom man hälst inte ska vara bedövad då man krystar, du känner inte vad du gör då ju!!

• Sophie82

jag fick eda med nova, hjälpte inte det minsta vid utdrivningen! Bm sa också att eda inte tar bort smärtan i underlivet då barnet ska ut.
    Ena gången hade jag bara lustgas under öppninsskedet och inget vid utdrivningen och det gjorde minst lika ont att krysta ut bebis med eda som utan.
    vet folk som fått bäckenbotten bedövning, och vissa säger att det hjälper bra mot utdrivningen...

Sophie - Mamma till Liam 0202, Ebba 0307, Felicia 0410 & Nova 0605 & bebbe juni 07
  • Blue

För mig hjälpte epidural jättebra under öppningsskedet, men de sista 5 timmarna hjälpte den inte det minsta. Ville bara dö och är nu också livrädd för krystningsskedet. Funderar allvarligt på att ta bäckenbottenbedövning den här gången...om jag över huvud taget skall våga gå igenom det hela en gång till...

• Linda357

var med på en förlossning där hon fick spinalbedövning, hjälpte kanon och gjorde knappt ont när babyn kom.(säger hon)

• Novus

Linda
    Så var det för mig. Jag kände att det spände lite när det "utvidgade" sig Men ont gjorde det inte. Så det är nog som hon säger

• Linda357

var även med på hennes första förlossning, då gjorde det skitont, vilken skillnad. hurra för spinal.

• solrosblad

Här är en till som inte tycker det är skänt att krysta...snarare tycker jag det är HEMSKT!
    Sist hade jag en krystvärk sen var mini ute, samtidigt som vattnet gick. Fast sån tur har man nog inte en gång till.

Spinal, är det inte den de lägger vid kejsarsnitt?
    Hur funkar den?

Jag har hört att om bm håller emot i mellangården med en varm handduk så ska det inte spänna så mycket och man upplever inte trycket så hårt.

• Linda357

spinalen lägger dom när man är öppen ca 6-7 cm, sen håller i sig ca 2,5 timmar.

• Novus

Solrosblad
    Jag har oxå hört att spinalen läggs vid bla snitt.
    Jag fick spinal första gången när jag var öppen 10 cm. Andra förlossningen kanske det var öppet 6 cm. De säger att de lägger den när de räknar med att förlossningen snart ska vara över, då den inte kan fyllas på.
    En del verkar tro att man blir som förlamad av den, men jag kunde röra mig och var uppe direkt efter förlossningen och gick. Enda nackdelen för mig var att det kliade som bara den då den började gå ur kroppen! Men det var det värt

Svar på tråden Rädd för utdrivningen -krysta