Vad innebär att tala ett språk flytande för dig?
Vill du också gärna göra omröstningar men har inte PLUS-tjänsten?
Inga problem, jag gör dem åt dig!
Kolla in min tråd: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m14528225.html
Vill du också gärna göra omröstningar men har inte PLUS-tjänsten?
Inga problem, jag gör dem åt dig!
Kolla in min tråd: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m14528225.html
tycker att jag kan flytande engelska(bott i irland i 5.5 år) för pratar obehindrat och kan väl läsa det mesta, fast kommer det tex till bilar som nämns ovan skulle jag inte ens förstå det på svenska
Jag anser att jag kan tala engelska flytande, eftersom jag kan diskutera i princip vad som helst, och kan läsa riktigt svåra texter.
Jag anser att jag kan rätt god franska, eftersom jag kan läsa böcker och tidningar, och klara mig behjälpligt även om jag ibland saknar ord.
Stor skillnad däremellan.
En lustig sak det där.. När jag och en kompis var i San Fransisco för några år sen, så trodde alla att vi var från "the east coast". Well.... jo, east var ju rätt iaf. Nu förde vi ju inte så avancerade diskussioner med folk vi träffade på stan, men ändå. Är ju roligt om man är bättre på engelska än man tror!
Vad svårt, men ja röstade på när man kan föra ett samtal och hänga med att man då kan språket.
Min sambon har finska föräldar men är uppväxt i Sverige. Han kan inte läsa och skriva finska. Men prata men inte för invecklat det kan han. Så för mig så kan han finskan som ett språk.
Eftersom han kan göra sig förstod och kan använda det i jobbet.
Flytande för mig är nr 3, men man bör dessutom tala med så liten brytning som möjligt. Bryter man mycket så blir språket inte flytande.
Nr 2.
Någonstans mellan 2 och 3. Man behöver inte ha bott i ett land "länge" (hur länge är det? ) men man ska nog kunna förstå avancerade texter (om det inte är extremt djuplodande forskning inom något obskyrt ämne).
Sedan tycker jag nog att kunskap om idiomatiska uttryck och ett visst grepp om slang hör till också. Jag har svårt att tro att man kan samtala flytande om man helt saknar allmänbildningskunskaper om ett land, t.ex. Eller jo, men man låter nog hemskt arkaisk.
Man måste in ha bott i landet men kunna ta sig fram utan problem överallt och aldrig vara obekväm i språket.
Inte modersmål men bott i landet länge och kan förstå avancerade texter.
Själv har jag pluggat på universitetsnivå i Storbritannien, och anser mig tala flytande engelska. Det var oerhört lärorikt. Dessutom har jag bott i USA, och pratade enbart amerikansk engelska under den tiden.
Jo det är intressant. För jag är av den tro att många överdriver sina språkkunskaper och sedan när det väl gäller fungerar ingen kommunikation alls.