• 82an

Är det OK att ha päls på sig?

Ja som rubriken lyder är det OK att ha päls på sig?
    Motivera gärna era svar...

Anledningen till att jag startar denna omröstning är att jag hittade min mormors gamla kappa som jag fått (skitsnygg). Det visade sig dock att det är en päls. Jag är lite osäker på vad jag verkligen tycker om att bära päls

vecka 32
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?
  • annki72

Joss79 nr 2: har du sett det med egna ögon eller bara läst i tidningar?

Kan säga att min man hade minkfarm för många år sen och de djuren blev INTE illa behandlade!!!

Dra inte alla över en kam!

• Lobu

annki72- jag bara är nyfiken på hur "bra" de blev behandlade?!

• annki72

Lobu: det fick mat och vatten varje dag, hade stora fina bura med gräs att röra sig på ett litet kryp in att sova i.

De blev till och med klappade, de som gillade det iallafall.

• Joss79 nr 2

Jo, jag drar alla minkfarmare över en kam. Tycker det är en sjuk marknad och borde förbjudas. Hur kan dom ha mått bra? Om de var fria och slapp dö för modet kanske de kunde varit lyckliga? Att få mat och vatten och sitta i bur blir man väl knappast lycklig av. Att bli klappad då och då, kanske, är väl knappast en minks högsta dröm.
    Bara för man inte slår ett djur eller skiter i att mata dem betyder inte att de är rätt att föda upp för pälskläder som ingen i väst behöver.

• Santos v2

Jag tycker det är konstigt att man inte får ta skinnet från sina döda farfar och linda runt halsen när det är kallt ute. hans könshår hade kunnat bli nån form av hakvärmare eller något...

Jag menar, skinn som skinn...!

• annki72

Har aldrig påstått att det är rätt, men att säga att ALLA mår dåligt är fel!

• lillagryn2

Santos: jag älskar dej mer o mer

• Santos v2

Alla som måste ge sitt liv förtidigt mår väll dåligt. 99,99% av alla djur som slaktas tror jag inte vill dö. Dom vill nog leva och leta nötter och rötter. Jaga fåglar och vara djuriga i naturen. Jag tror inte djur ser likadant som människor på LIV, men jag garanterat att dom vet vad död är. Tänk er bara paniken man kan se hos en påkörd fågel när man närmar sig den. Eller katt som blivit slagen, eller en hund som blivit biten, eller mink som är instängd i en 1x1m stor bur utan golv..

Har ni sett den dokufilmen med minkuppfödaren som säger. Nej nej dom är inte stressade. Så filmar dom honom när han ska hämta ett djur. Direkt när han går längst gången mellan burarna så börjar alla djur att tjuta, låta och springa runt i burarna av panik.

nej nej dom förstår inte att något skumt är pågång. Nej nej!

Ohh jag skulle vilja stoppa in en pälsuppfödare i en bur och gå förbi med en elpistol då och då och bara skrämmas....

• Santos v2

Vilken filmtitel.

"Han körde genom X delstater med en annans människas huvud som mössa" Groteskt ? Ungefär lika skabbigt som att köra in huvet i en stackars bävers röv för att hålla sig varm. NÄR DET FINNS ULLMÖSSOR och får som älskar att bli klippta.

• Joss79 nr 2

Nä, dom som är fria mår nog bra!

Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?