Inlägg från: K J N |Visa alla inlägg
  • K J N

Mycket rasism på Familjeliv?

"Kan det verkligen vara mångs som har missat att neger är ett känsloladdat ord?"

Många, exempelvis jag, ser inte neger som negativt värdeladdat, även om jag har förståelse för att andra gör det och jag undviker därför vanligtvis att använda det ordet av respekt för att någon kan ta illa vid sig av att höra det.

Dock..

Sådeles borde detta resonemang fungera även omvänt, alltså att man inte ser illa på någon som använder ordet i dess rimliga och korrekta sammanhang som en folkgruppsbenämning..?

"Ofta är det ju inte orden i sig utan sättet man säger dem på."

Detta håller jag helt med om.

• K J N

Jag kan tänka mej att använda Neger som folkgruppsbenämning i ett neutralt sammanhang men inte som skällsord i exempelvis en debatt.

Könsord av den typen som exemplifieras använder jag överhuvudtaget inte oavsett sammanhang.

"Att alltid hänvisa till ursprungsbetydelsen blir inte så lyckat. Ordet "kåt" betyder ju urpsrungligen "ivrig, levnadsglad" och i den betydelsen använder man väl sällan ordet idag?"

Det är sant.

Jag såg på en gammal svartvit film med Fred Astaire i veckan där han o tre raska gossar dansade steppdans i "Kalle Anka-kläder" samtidigt som de sjöng; "-We are the gay sailors of the Navy.."

Lite kul faktiskt med dagens syn på ordets innebörd..

Apropå sexuella avvikelser - är bög ett negativt laddat..?

Är det bättre att kalla någon för "Gay" än för "Queer"..?

• K J N

"Vi kan börja med att lära våra barn att det är förbjudet att använda caps så där mkt. Fruktansvärt jobbigt att läsa"

HAHAHAHAHAHA.....!!!!

Klockren kommentar.

• K J N

Att man har lättare att falla för populism när man har låg utbildning köper jag utan vidare.

Akademiker har igenom studier lärt sig att se igenom många av de knep som populistiska partier använder för att torgföra sina åsikter.

Rasismen tror jag däremot är lika utbredd i hela samhället, oavsett socialgrupp.

Jag ser inte heller FL som representativt för samhället i stort då White Trash faktorn utan tvekan är mycket hög här.

• K J N

Jag definerar nog snarare WT som en livssyn än ett givet samband med en socialgrupp.

• K J N

Jag bor i glesbygden och det närmaste man kan komma en invandrare här är pizzabagaren inne i byn.

Övriga bofasta här är allesammans Svenskar.

• K J N

"KJN; varför stavar du svenskar med stort S? "

För att understryka att ordet har en stor betydelse för mej.

"k j n

och är det bra eller... "

Ja.

Ett av de främsta skälet till att jag lämnade staden och flyttade ut på landsbygden var att jag vill erbjuda mina barn möjligheten att växa upp utan ett onödigt stort multikulturellt inflytande och dessutom i möjligaste mån undvika att de kommer i bekantskap med kriminalitet och gängbildningar.

• K J N

"Kriminalitet mindre bra men gösta i grann gården kan vara en stor bov med.... "

Jodå, visst finns det kriminalitet här också.

En granne bränner hemma, en är notorisk tjuvjägare och en tredje låter sina ungar köra ATV ute på asfaltsvägen.

Detta kan jag dock leva med då jag i gengäld slipper invandrargäng som drar runt o skrålar utanför husknuten mitt i natten, jag slipper sönderslagna busskurer och jag slipper risken att få min bil stulen eller vandaliserad.

Här kan jag lägga mej utan att behöva låsa dörren o ändå sova gott.

• K J N

"så du kommer aldrig ta dina barn på semester? utomlands alltså?"

Grabben har redan varit mycket längre bort än vad jag själv någonsin har varit, i somras var han nere på Cypern.

• K J N

"Vill återknyta till vad K J N skrivit om flytten till landsbygden för att undvika det månkulturella: tycker du att du gör dina barn en tjänst?"

Inte bara dem utan hela min familj och det inkluderar också mej själv.

Tänk så skönt att kunna gå ut o gå på kvällen med hunden utan att bli ropad efter av invandrargäng, tänk att få njuta av tystnaden utan bilar och slippa lukten från avgaser. Härligt att låta barnen leka utomhus utan risk för träffa olämpliga människor och bara att kunna få ha sin egendom i fred utan risk för stölder och vandalisering.

Mina grannar har namn som jag kan uttala, ingen ägnar sig åt bizarra seder eller har suspekt klädsel. Jag slipper höra hög entonig musik när högtider jag aldrig har hört talas om firas.

Människorna här hälsar på varann, man vet var alla heter, gör och bor. Ingen kan köra in på vägen utan att någon skriver upp bilnummret och alla hjälper varann om det blir problem. Man hissar flaggan på flaggdagarna och äter riktigt mat som inte drunknar i kryddor o luktar hundmat - kort sagt, livet på landet är ett paradis.

Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?