Inlägg från: K J N |Visa alla inlägg
  • K J N

Mycket rasism på Familjeliv?

Jag tycker mer att man slås av att det är mycket invandrare och vänstermänniskor här men det kanske bara beror på att dessa grupper har mera fritid att sitta här o skriva på dagtid..

• K J N

"KJN, skrev du så för att provocera eller vad vill du?"

Nädå, jag bara konstaterar att väldigt många som skriver mycket har vänstersympatier eller är invandrare.

Två grupper som ofta har en högre arbetslöshet och därför mera disponibel tid på dagarna.

• K J N

"Vilken av grupperna tillhör du då?"

Jag är varken vänstersympatisör eller invandrare utan tillhör det arbetande folket som betalar för dessa två grupper och deras verksamhet (alternativt brist på verksamhet).

Jag är med andra ord målgruppen för det "Nya Arbetarpartiet" som Moderaterna talade sig så varma om.

• K J N

"Det är inte så att de flesta här är föräldralediga och möjligen därför har tid att skriva myket?"

Självklart är det så - jag antog att vi bortsåg ifrån den gruppen bara.

• K J N

"hon tyckte ett barn var mindre värt,å mindre fint,om man har en mamma eller pappa,av utländsk bakrund,å då är man rasse"

Man får ju skilja på värdering och vad man finner estetiskt tilltalande.

Så länge man accepterar alla människors lika värde så kan man knappast beskyllas för att vara rasist även om man anser att vissa människors utseende är mer estetiskt tilltalande än andras.

• K J N

"Menar du att de som är emot rasblandning är några slags konstnärer som tycker så pga estetiska grunder?! "

Jag menar att man kan tycka att en kines är mera estetiskt tilltalande än en neger utan att vara rasist.

En fråga om tycke o smak helt enkelt.

• K J N

Vad är det för fel på ordet "neger"...?

Ser ni en negativ värdeladdning i det ordet..?

Är den engelska översättningen "negro" i så fall också negativt värdeladdat..?

"jag har en son och han är alltså mindre värd i era ögon och mindre estetiskt tilltalande pga att han är en perfekt mix av sydamerika och sveriger?! urdumt riktar mig till kjn "

Jag skrev att man kan göra olika estetiska bedömningar av utseende, man kan gilla en neger mer än en kines rent utseendemässigt precis som att man kan tycka att en blondin är snyggare än en brunett osv..

Det har inget med mänskliga värden att göra, förutsättningen, skrev jag, var att alla hade samma mänskliga värde.

Min egen personliga åsikt är att alla människor har samma värde, även ofödda människor, men jag anser fortfarande att jag själv helt subjektivt har rätt att bedömma vissa folkslag som mer estetiskt tilltalande (för mej själv) utan att bli beskylld för rasism.

• K J N

MSI: Mycket intressant och ett konstruktivt användande av den här tråden.

Man kan alltså använda dessa ord men man bör göra det med varsamhet..?

Min tolkning av detta är då att man kanske inte bör kalla någon neger i bemärkelsen ("Hej där, neger") utan möjligtvis i tredje person ("Jag såg en neger på stan igår")..?

Att börja ge ordet "eskimå" ett rasismens skimmer känns mera tveksamt, vet folk i gemen överhuvudtaget vad en "inuit" är för något om man frågar rakt ut..?

Att en zigenare vill kalla sig för "rom" är kanske mera förståligt med tanke på vilken dålig klang "zigenare" har i dagens samhälle.

Förr i tiden kallade man ju muslimer för "mohammedaner", anses detta också som nedlåtande i dessa tider tro..?

• K J N

MSI:

Det hela verkar ju vara en lite glidande subjektiv skala, det finns möjligtvis inga prejurikat i sammanhanget som kan vara vägledande..?

"Varför överhuvudtaget använda ord som folk tar illa upp av exempelvis neger?"

Naturligtvis en bra fråga men jag kan exempelvis tänka mej att någon kallar en inuit för eskimå utan att reflektera över saken och utan att betrakta det som ett rasistiskt påhopp.

Rasism (om det är det) i "god tro" så att säga..

"kjn:men förstår du inte.denna person på fl tyckte ett BARN var MINDRE VÄRD PGA att ett barn hade tex en kinesisk pappa.är det normalt,friskt att tycka så eller? när man blandar in barn i bilden? barn som inte har med saken att göra!!!!!!!"

Huh..?

Vem sade vad..?

Jag hittar ingen som har sagt så i den här tråden.

Personligen så tycker jag att allt koncepterat liv har fullt mänskligt värde oavsett ålder och etnisk bakgrund.

• K J N

Jag tror inte att det finns någon ordlista och det tycker jag iofs är otillfredställande.

DOs rekomendationer är nog det närmaste man kan komma som vägledning i frågan.

Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?