Mycket rasism på Familjeliv?
Det är mycket rasism som begrepp som slängs hit och dit i detta forum. Ordet dyker upp ideligen men fenomenet verkar bara vara ett försök att tysta obekväma åsikter.
Det är mycket rasism som begrepp som slängs hit och dit i detta forum. Ordet dyker upp ideligen men fenomenet verkar bara vara ett försök att tysta obekväma åsikter.
Är det fult att säga indian?
Vill ha information så jag inte råkar använda ordet och bidrar till att folk tycker det är mycket rasism i forumet.
Kan ingen skriva en ordlista med vilka ord och i vilka meningar som är rasistiska så alla vet att de är rasister om de uttrycker sig med dem?
Ingen som kan svara eller bidra med ordlistan?
K J N - Jag är lite dryg nu... Jag anser att det är relativt vilka ord olik männsikor känner sig kränkta av.
Ofta är det ju inte orden i sig utan sättet man säger dem på.
MSI - Ja och då vore det väl skönt att slippa detta rasistgapandet så fort någon säger något som någon tycker kan vara minsta kränkande.
MSI - "IlsaBlackWidow: Men det är väl en annan fråga egentligen? Det baseras ju på ens åsikter och inte på specifika ord. Jag skulle kunna skriva ett väldigt rasistiskt inlägg utan att använda något specifikt kränkande ord (typ neger)."
Ja jag har aldrig sagt något annat. Jag har tjatat i flera trådar om att man inte är rasist för att man använder vissa ord. Orden är inte rasistiska utan människan som uttrycker dem lägger en värdering i dem och kommer att göra det oavsett om han säger neger, svart eller färgad osv.
Därför vill jag ha en ordlista av alla rasistgapare här i vilken det står vilka ord man inte ska använda i det här forumet för att slippa bli kallad rasist i ett.
Och kanske istället kan diskutera sakfråga.
Hillson - "Om jag fattat allt rätt så är det ok att kalla någon NEGER..
Är det ok då om jag kallar svenskar för jävla svennehora?"
Man behöver ju inte säga neger med stora bokstäver ej heller svenne.
Sen undrar jag hur du tänker, borde inte liknelsen vara om du sa jävla negerhora?
Du la till jävla och hora till svenne, de orden gör en hemsk mening av ordet neger också...
För övrigt, Leifi är kul, alla folkslag är rasister(svenskar är nog bra mycket mindre rasistiska än många andra folk) och personligen förstår jag inte hur språkfel och brytningar är något att eftersträva.
Eh varför skäms du över andra mye?
Jobbigt att ta på sig hela världens skam och skam leder bara till bitterhet, småsinthet och negativa känslor.
Men det märker vi ju.
Ahaa har aldrig sett sådana uttalanden i forumet faktiskt, förutom av dig då.
Och nej, jag tycker inte uttalanden behöver vara rasistiska. JO de är dåligt uttryckta och om rasism betyder att man ser raser så är det rasistiskt men jag tycker inte de behöver innehålla en värdering att olika folk har olika värde.
De kan helt enkelt bara innefatta en rädsla för att ens egen grupptillhörighet håller på att försvinna.
Det är väl inte fel att bejaka mångfald och olikheter? Om man blandar alla människor(som dina uttryck handlar om) så blir ju alla i princip lika tillslut.
Det är ju en smakfråga hur man vill ha det.
saraseal - "mye
ja man skäms ju över att vara svensk då."
Men nu gör ju du själv en gruppåtskillnad och tillhörighet.
Eller skäms du inte över alla rasister oavsett nationalitet??
Själv orkar jag inte skämmas över hela jordens människors dumheter.
Då har man tagit sig skam och jobb över huvudet.
Pellinell - "Jag tror, med risk för att bli angripen, att klientelet på FL inte är särskilt representativt för landets invånare i stort. Här finns fler lågutbildade. outbildade, tonårsmammor, kort sagt "underklass" än i resten av landet. Därav de ofta så rasistiska åsikterna, därav den ofta låga nivån på debatterna. Nu har jag inte sagt att all "underklass" är rasistisk, eller att alla tonårsmammor är underklass, men trenden är tydlig.
Ju lägre utbildning, desto mer populistiska åsikter."
Jasså är du en minoritet som akademiker här(du brukar ju påpeka det).
Vad gör du då här bland alla underklassmänniskor? Låter ju som något från tredje riket dina åsikter, untermenschen.
Vad är det för akademisk utbildning du har om jag får fråga?
Vad baserar du dina uttalanden om vilka som som hänger på fl är och deras utbildning?
Ariane - "Jag håller faktiskt med Pellinell, även om jag inte har någon statistik som bevisar det, så får jag ofta en känsla av att det finns många som saknar akamdemisk utbildning och på FL."
Jäklar vad akademikerkåta männsikor det finns på fl!
Nä jag tycker det verkar komma en jäkla massa fördomar från vissa akademiker här i forumet.
Kliv ned från de höga hästarna, ett tips bara...