• Salmiak6

VAd kan hosta i 4 mån bero på hos en vuxen?

Min man har haft en besvärlig hosta sen i maj och nu har han sökt läkarhjälp för det. De hittade inga bakterier men däremot ska han på lungröntgen om en dryg vecka. VAd är det de letar efter då? Inte kan det väl vara cancer de misstänker?

• Svar på tråden VAd kan hosta i 4 mån bero på hos en vuxen?
  • InteBaraMamma

De behöver väl noga studera röntgenplåtarna för att inte säga ngn diagnos för tidigt. Försök att inte oroa er alltför mkt.

• Salmiak6
    busmamma80 skrev 2006-09-15 19:37:23 följande:
    Hm, blir lite orolig, har haft hosta i 3mån som inte går över. Hostar upp "slem", gör din man det åxå TS ?Har åxå sökt läkarhjälp och fått slemlösande och pencillin, men det hjälpte inte. Ska söka för det igen så fort jag fött barnet i magen.Äter inte heller ngn medicin av ngt slag, röker inte, utsätts inte för rök överhuvudtaget och lever hyffsat sunt... Gravid i v. 40 med nr. 4 ♥
    Ja ibland har han slemmig hosta och ibland inte...
    InteBaraMamma skrev 2006-09-15 19:37:27 följande:
    De behöver väl noga studera röntgenplåtarna för att inte säga ngn diagnos för tidigt. Försök att inte oroa er alltför mkt.
    Ja man får ju hopppas att de är noggranna...
  • dalkulla26

hEJ
    Hoppas att det blir bra med din man.. hosta kan beror på en mängd mindre farliga saker.. han kan ha en envis luftvägsinfektion som beror poå virus då hittar de inga bakterier.. Kan ha fått en infektion som gett honom infektions utlöst astma, vanlig hederlig allergi mot något i närheten ( vanlig orsak till långvarig hosta.). Cancer är långt i från de första man tänker på.. RTG gör man ju även för att se om han kan ha lunginflamtion, vätska i lungorna .,.,
    så hoppas allt blir bra... kram på er

• Esterella

Min sambo hostade från juli till oktober/november förra året, alltså 4-5 månader, det var hemskt och han hostade så att han inte fick luft, han smittade en kompis som hade det lika illa, han hostade så att han svimmade tilloch med, helt sjukt var det.

Jag har haft hosta enhel jäkla sommar en gång, det var virus, det var det med min sambo också, det kan vara jäkligt långvarigt och jobbigt.

• Salmiak6

okej! Då är det kanske bara ett virus. Hoppas på det! och hoppas det ger sig snart då. Nu är han inne på sin femte mån. Så det börjar bli tjatigt...

• InteBaraMamma

Har ni fått ngt svar ännu?

• mase

Vill bara tillägga att en jobbarkompis berättade idag att hennes mamma har KOL och aldrig rökt i hela sitt liv...
    Hon har däremot varit utsatt för passiv rökning...

• Salmiak6

Igår fick han svar. röntgenplåtarna visade inget anmärkningsvärt. Bra det kanske!
    Men inatt har han hostat så varken han eller jag har sovit. Nu måste det ju ta slut ngn gång. Han ska ringa nästa vecka igen och se om de kan fortsätta utreda honom.

• Salmiak6

Idag har han åter varit hos läkaren. Idag tog de en bakterieodling inne ifrån näsan. Får se om det visar ngt...

• Emsi06

Hej! Din man låter som jag. Jag hostade så att jag fick inflammerade magmuskler och satt upp o sov i flera månader. Min man fick inte sova en natt - och inte jag heller... Jag gjorde också lungröntgen utan att något syntes. Det visade sig att jag har astmatisk bronkit och behöver medicinera min astma löpande med becotide (tar bort och håller inflammationen borta fr luftrören) och ibland med akutmedicin Ventoline.

Vet inte om det är något "säkert" tecken, men när jag är dåligt medicinerad och andas in och sedan hårt ut låter det ruggigt och det var så läkaren fick göra innan de fattade vad det kunde vara.

Hoppas att din man snart blir bra!

• Salmiak6

Min man fick en kallelse igår till en Spirometri tror jag det hette. Det är på Astma/Kol avdelningen.
    Förmodligen misstänker de Astma då.
    Tråkigt!

• KickStart

Salmiak:
    Det behöver inte vara något allvarligt. Det kan vara en form av lunginfl. orsakad av bl.a. mycoplasma. Det ger enträgen hosta och ibland även huvudvärk och måttlig feber- men det behöver inte höras något "rassel" när man lyssnar på lungor.  Däremot syns det på röntgen.
    Skulle det vara det så botas det med en antibiotikakur.

En annan vanlig orsak till hosta är allergier/asthma av olika slag.
    Bronkit.
    ÖLI

Cancer tror jag inte att du behöver oroa dig för. Hosta är vanligt och det är inte heller ovanligt att man dras med det en längre tid.
    *kram*

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart
    Salmiak6 skrev 2006-10-14 19:14:44 följande:
    Min man fick en kallelse igår till en Spirometri tror jag det hette. Det är på Astma/Kol avdelningen.Förmodligen misstänker de Astma då.Tråkigt!
    Det är inte hela världen
    Det finns bra behandling idag och oftast blir patienten symtomfri ganska snart.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Salmiak6

Han har röntgats och den visade ingenting. Bakteriodlingen var oxå negativ.

• gemelli

Jag har oxå hostat länge. 1 år nu, läkarna hittar ingenting hos mig heller. Håller på bli knäpp snart

• Solano

Det kan faktiskt vara astma.

Jag hostade i ett halvår när jag gick på högstadiet och missade nästan en termin i skolan för att jag inte fick sova på nätterna och för att hostan gjorde mig så slut!
    De tog prover för allt tror jag, tom leukemi och jag åt fler pencilinkurer än vad jag kan räkna till under de där sex månaderna.

Sen så hade jag inte turen att komma till samma läkare varje gång men det blev nog min räddning då en kom på att han skulle prova kortison tabletter på mig.
    Då tog det inte lång tid så kunde jag andas och sova igen, då kom de på att jag hade astma.

Men för att vara på den säkra sidan så fick jag sluta med tabletterna och börja gå hos en astma sköterska och jag hostade så jag kunde inte ens genomför testerna.

Efter det så blev jag medicinerad och besvären försvann. Visst hostade jag fotfarande vid ansträngning och vid tex fuktigt väder men jag fick sova på nätterna.

Det är synd att de ska kolla det som är det enklaste först innna de oroar en och man blir iväg skickad på lungröngen.

Du/ni ska se att det inte är någon fara då plåtarna inte visade ngt. Astma kan man ju leva med och till stor del medicinera bort.

lycka till!

• TSW

Min mamma hostade väldigt många år. Vi kastade ut heltäckningsmattorna (ja ni hörde rätt...urk) + en massa andra grejer. Inget fungerade, tills en smart läkare kom på att det kan vara magsaft som läcker upp i halsen. Hon fick magsårsmedicin och det hälpte.

• Anonym (Hosta/slem 12 mån)

Någon med dessa defusa symptom som blivit "frisk"? 

Har själv hostat i över ett år och har massa slem i halsen. 
    Frisk I övrig, röntgats, odlat för bakterier/svamp, spiritomi, allergitest, etc och de hittar inget.

Jag håller också på att bli tokig. 

Svar på tråden VAd kan hosta i 4 mån bero på hos en vuxen?