• Salmiak6

VAd kan hosta i 4 mån bero på hos en vuxen?

Min man har haft en besvärlig hosta sen i maj och nu har han sökt läkarhjälp för det. De hittade inga bakterier men däremot ska han på lungröntgen om en dryg vecka. VAd är det de letar efter då? Inte kan det väl vara cancer de misstänker?

• Svar på tråden VAd kan hosta i 4 mån bero på hos en vuxen?
  • InteBaraMamma

Det kan vara Mykoplasma, det har jag haft och hostat en hel höst. En sorts lunginflammation tror jag att det är. Blev frisk efter 10 dgr med penicillin.

• Salmiak6

Tror inte att det är ngt i arbetsmiljön eftersom det inte förbättrades när han hade 4 veckors semester.

Läkaren hörde inga missljud när hon lyssnade på andningen.

• Salmiak6
    InteBaraMamma skrev 2006-09-03 21:22:38 följande:
    Det kan vara Mykoplasma, det har jag haft och hostat en hel höst. En sorts lunginflammation tror jag att det är. Blev frisk efter 10 dgr med penicillin.
    Men hur visade det sig? Alltså hur diagnosticerades det?
  • ladyS

Jag har haft hosta i hela mitt liv utan att läkarna hittat något fel. En gång hostade jag sönder mina revben.
    Jag brukar få hosta när jag anstränger mig eller andas in rök.
    Min mamma har astma så det kan också vara ärftligt för min del.

• Salmiak6

Men astma förvärras väl av ansträngning? Min mans hosta blir inte sämre när han sportar

• InteBaraMamma

Det finns något speciellt blodprov man tar för att kolla detta, men min läkare sa att det var så dyrt att man gör det sällan, så hon rekommenderade mig att börja äta penicillin för att testa om det hjälpte, och det gjorde det. Så säg att ni vill göra det där provet även fast det är dyrt!!

• Salmiak6

Jaha! Ja vi får väl vänta tills efter röntgen då. Om de inte ser ngt där så måste de ju gå vidare. Men man är så orolig att det ska vara cancer. Nur är väl inte risken särskilt stor att få det i ung ålder och som icke-rökare, , men hans farmor och farfar dog ganksa unga i cancer båda två...

• InteBaraMamma

Det kan vara massor av olika saker som gör att han har hosta, tänk inte det värsta. Och säg att ni hört om Mykoplasma så de inte missar det. Lycka till!

• Salmiak6

Nej det ska vi inte glömma att kolla upp!
    Undrar om han kan ha dragit med sig något när han jobbat utomlands?

• Salmiak6

Utöver hostan så har han ont någonstans vid bröstbenet. Jag säger att det säkert är träningsvärk av hostan, men det kan det väl knappast vara om man hostat så länge?

Svar på tråden VAd kan hosta i 4 mån bero på hos en vuxen?