Inlägg från: Salmiak6 |Visa alla inlägg
  • Salmiak6

VAd kan hosta i 4 mån bero på hos en vuxen?

Min man har haft en besvärlig hosta sen i maj och nu har han sökt läkarhjälp för det. De hittade inga bakterier men däremot ska han på lungröntgen om en dryg vecka. VAd är det de letar efter då? Inte kan det väl vara cancer de misstänker?

• Svar på tråden VAd kan hosta i 4 mån bero på hos en vuxen?
  • Salmiak6

Han kan vara lite "slemmig" ibland men oftast tycker jag att det verkar vara torrhosta. Han är defintivt inte rökare och bara 32 år!

• Salmiak6

Han är extremt sällan förkyld. Han är nästan aldrig sjuk i några luftvägsinfektioner alls.
    Han blir inte sämre när han sportar och det har inte blivit sämre av varken värme eller lite blötare väder

• Salmiak6

Tror inte att det är ngt i arbetsmiljön eftersom det inte förbättrades när han hade 4 veckors semester.

Läkaren hörde inga missljud när hon lyssnade på andningen.

• Salmiak6
    InteBaraMamma skrev 2006-09-03 21:22:38 följande:
    Det kan vara Mykoplasma, det har jag haft och hostat en hel höst. En sorts lunginflammation tror jag att det är. Blev frisk efter 10 dgr med penicillin.
    Men hur visade det sig? Alltså hur diagnosticerades det?
  • Salmiak6

Men astma förvärras väl av ansträngning? Min mans hosta blir inte sämre när han sportar

• Salmiak6

Jaha! Ja vi får väl vänta tills efter röntgen då. Om de inte ser ngt där så måste de ju gå vidare. Men man är så orolig att det ska vara cancer. Nur är väl inte risken särskilt stor att få det i ung ålder och som icke-rökare, , men hans farmor och farfar dog ganksa unga i cancer båda två...

• Salmiak6

Nej det ska vi inte glömma att kolla upp!
    Undrar om han kan ha dragit med sig något när han jobbat utomlands?

• Salmiak6

Utöver hostan så har han ont någonstans vid bröstbenet. Jag säger att det säkert är träningsvärk av hostan, men det kan det väl knappast vara om man hostat så länge?

• Salmiak6

Legionella? Ojdå! Ja,det verkar som om en penicillinkur skulle vara en god idé!

• Salmiak6

'Han ska röntgas imorgon. Hostan har defintivt INTE blivit bättre. Så något är det ju! Vi väntar både med spänning och fasa på morgondagen!

• Salmiak6

Nej han äter ingen medicin.
    Imorgon kommer domen...

• Salmiak6

Han har röntgasts idag, men de skickar svar till läkaren på VC inom en vecka! :-O
    Hur länge ska man behöva vänta i svensk vård egentligen?

• Salmiak6
    isisisis skrev 2006-09-15 19:34:08 följande:
    KOL
    Nä det kan det verkligen inte vara. Han har aldrig tagit ett bloss!
  • Salmiak6
    busmamma80 skrev 2006-09-15 19:37:23 följande:
    Hm, blir lite orolig, har haft hosta i 3mån som inte går över. Hostar upp "slem", gör din man det åxå TS ?Har åxå sökt läkarhjälp och fått slemlösande och pencillin, men det hjälpte inte. Ska söka för det igen så fort jag fött barnet i magen.Äter inte heller ngn medicin av ngt slag, röker inte, utsätts inte för rök överhuvudtaget och lever hyffsat sunt... Gravid i v. 40 med nr. 4 ♥
    Ja ibland har han slemmig hosta och ibland inte...
    InteBaraMamma skrev 2006-09-15 19:37:27 följande:
    De behöver väl noga studera röntgenplåtarna för att inte säga ngn diagnos för tidigt. Försök att inte oroa er alltför mkt.
    Ja man får ju hopppas att de är noggranna...
  • Salmiak6

okej! Då är det kanske bara ett virus. Hoppas på det! och hoppas det ger sig snart då. Nu är han inne på sin femte mån. Så det börjar bli tjatigt...

• Salmiak6

Igår fick han svar. röntgenplåtarna visade inget anmärkningsvärt. Bra det kanske!
    Men inatt har han hostat så varken han eller jag har sovit. Nu måste det ju ta slut ngn gång. Han ska ringa nästa vecka igen och se om de kan fortsätta utreda honom.

• Salmiak6

Idag har han åter varit hos läkaren. Idag tog de en bakterieodling inne ifrån näsan. Får se om det visar ngt...

• Salmiak6

Min man fick en kallelse igår till en Spirometri tror jag det hette. Det är på Astma/Kol avdelningen.
    Förmodligen misstänker de Astma då.
    Tråkigt!

• Salmiak6

Han har röntgats och den visade ingenting. Bakteriodlingen var oxå negativ.

Svar på tråden VAd kan hosta i 4 mån bero på hos en vuxen?