• Salmiak6

VAd kan hosta i 4 mån bero på hos en vuxen?

Min man har haft en besvärlig hosta sen i maj och nu har han sökt läkarhjälp för det. De hittade inga bakterier men däremot ska han på lungröntgen om en dryg vecka. VAd är det de letar efter då? Inte kan det väl vara cancer de misstänker?

• Svar på tråden VAd kan hosta i 4 mån bero på hos en vuxen?
  • Champagne

Förstår att du är orolig. Hostar han upp något, eller är det "bara" torrhosta?

• Salmiak6

Han kan vara lite "slemmig" ibland men oftast tycker jag att det verkar vara torrhosta. Han är defintivt inte rökare och bara 32 år!

• siamesen

De kan kolla efter allt möjligt..infektioner och förândringar.

• siamesen

Eller om nagot har fastnat tex.

• Champagne

Det är jättebra att de gör en lungröntgen. Nu är jag inte jätteinsatt i astma, men det skulle kunna vara att han är överkänslig mot något. Är han ofta sjuk, i förkylningar osv? Förvärras hostan av något, tex kyla eller fukt?

• Nettan m William o Linnéa

Hosta under så lång tid kan bero på många olika saker. Det är bra att de har uteslutit bakterier. Kan det vara allergi av något slag eller arbetsmiljön?
    Bra att de ska göra en lungröntgen och på så vis kunna utesluta bättre vad det är som orsakar hans hosta.

* Att vara mamma till tvillingar är en gåva! *
  • Themis

Låter lite skumt. Jag hade grym hosta rätt länge i höstas och våras och fick diagnos inflammation i övre luftvägarna. Eftersom jag redan har allergier och märkte att det blev bättre med antihistamin fick jag astmamedicin och Bricanylinhalator och sedan släppte det även om det tog en evig tid.

Någon lungröntgen fick inte jag alltså, så jag antar att din man då har några missljud i lungorna när han andas som läkaren hörde vid undersökningen, och att de vill kolla upp det närmare.

Så här står det om undersökning av lungor under diagnosen lungsäcksinflammation på en läkarsida:

Läkaren undersöker andningen

Läkaren bedömer hur svårt man har att andas genom att kontrollera hur snabb och djup andningen är. Det är viktigt att bedöma hur ansträngd man är, allmäntillståndet. Om man har brist på syre i blodet kan man få en blåaktig färg på läpparna.

Man får också luftvägarna undersökta genom att läkaren lyssnar på lungorna. Om det inte bildats så mycket vätska, så kallad torr inflammation, kan läkaren ibland höra ett gnidande ljud. Det beror på att lungsäckshinnan blir sträv i början av inflammationen så de två sidorna inte glider så lätt mot varandra. Ljudet brukar försvinna ganska fort när inflammationen bildar vätska i lungsäcken, då de bägge lungsäcksskikten skiljs åt igen.

Läkaren lyssnar även på andningen för att höra om man har fått slem i luftvägarna. Finns det slem tyder det på en infektion i luftrören. Har man pipande ljud i lungorna kan det vara kramp eller trångt i luftvägarna. Om man har nedsatt eller förändrat andningsljud kan man ha drabbats av lunginflammation, vätska i lungsäcken eller sammanfallen lunga. Om lungsäcksinflammationen drabbar längst nertill mot mellangärdet kan det göra ont i buk och skuldra.
    --

Röntgenundersökning och EKG

Ibland kan man behöva göra en röntgenundersökning, även om allt talar för att man har en ofarlig virusinfektion. Det görs för att utesluta mer allvarliga sjukdomar, som exempelvis lunginflammation eller rikligt med vätska i lungsäcken.

Om läkaren är osäker eller misstänker en allvarlig sjukdom får man alltid genomgå en röntgen. EKG-undersökning görs ibland hos de något äldre för att utesluta att man har en hjärtsjukdom.
    --
    källa:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp&PreView=

• Salmiak6

Han är extremt sällan förkyld. Han är nästan aldrig sjuk i några luftvägsinfektioner alls.
    Han blir inte sämre när han sportar och det har inte blivit sämre av varken värme eller lite blötare väder

Svar på tråden VAd kan hosta i 4 mån bero på hos en vuxen?