• Carin04

vill skaffa barn men inte förlova sig :-((

är ny här och har inte gjort mer än att logga in mig. Men det verkar vara ett bra forum så jag tänkte höra med er. Är gravid nu i v 29 och sambon och jag hade en diskussion igår huruvida vi ska förlova oss eller inte. han vet min inställning, att jag vill förlova mig ( av olika anledningar) vi bor ihop sedan några månader och gör allt tillsammans. han har under hela vår relation pratat om hur gärna han vill ha barn och nu blev jag gravid ( inte planerat alls men det blev så). Men han vill alltså inte förlova sig. När vi pratar om det slingrar han sig och har egentligen ingen riktigt bra förklaring på varför han inte vill.

Han tycker nu att vi ska vänta tills barnet är fött och allt kommit i sin ordning. Jag känner så att om vi väntar tills barnet är fött så kommer vi ha så fullt upp med det så då kommer det inte bli av. Jag vill ju inte tvinga honom men varför kan man tänka sig att skaffa barn ihop men inte förlova sig? Jag har sagt att vi inte ska göra någon stor grej utan det utan bara en fin ceremoni mellan oss två. Jag känner mig jätteledsen över det här och tycker det är otroligt tråkigt att vi har så olika inställning till en så viktig sak. ( för mig är det viktigt). Kan inte tänka riktigt klart i detta nu då jag är jättebesviken på honom. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden vill skaffa barn men inte förlova sig :-((
  • JsN

Släpa iväg honom till en jurist och skriv samboavtal och testamente! Äktenskap är framförallt juridik! Dessutom kan han erkänna faderskap redan innan barnet är fött. Gör det! (Om något händer med honom innan han underteckant faderskapspapprena så kan det inte faställas att barnet är hans och då förlorar barnet arvsrätt)

• Demmi

Hej!
    Killar är bra knepiga!! Min kille vill inte heller förlova sig fast vi väntar barn! Han verkar inte veta någonting längre!

• tintin2

fundera på varför det är så viktigt att förlova er innan bebisen kommer. ni kan väl göra det när barnet är fött och det känns rätt för er båda. det viktigaste är ju att man är överrens omdet och vill detr båda två.. kärleken blir ju inte starkare av en ring eller hur?? är man säker på varandra så låt det ta sin tid..

• knoppen

min e precis likadan... gravid i v 35, bor ihop sedan ett par månader o jag vill...men inte han. Det e rätt jobbit, men man får ta det för vad det är. En ring gör ju eg. ingen skillnad, men jag vil ha det för sakens skull. Som du säger så kan ma nju inte tvinga dem...tyvärr

• JsN

Det finns ju ingen regel på att mannen måste fria... *ler* Om det är viktigt för er så är det väl bara att fria! (FAst man får ja ta risken att få ett nej. Kan man inte hantera det så ska man nog låta bli)

• Umeboshi

Men vänd på det hela - varför är det så viktigt egentligen?

Det är ju bara en ring på ett finger, egentligen... Då är väl de löften man ger varandra ändå mycket mer värda, tycker jag.

Och ärligt talat tycker jag att ett barn är det ultimata beviset för att man verkligen älskar någon...

• LAA

Jag skulle nog inte förlova mig med någon som är motvillig. Hur kul är det om man vet med sig att man pressat den andre till det?

Om du vill ha en icke förlovningsbenägens orsaker kan du få mina (även om din kille kanske har helt andra skäl): för mig är första stora grejen att flytta ihop, nästa grej är att skaffa barn. Det är så oerhört stort att både förlovning och giftermål bleknar för mig. För min del skulle förlovning inte betyda annat än ring på fingret och jag vill inte göra något som inte har någon betydelse för mig bara för sakens skull. Det handlar inte om bristande kärlek, jag älskar min sambo så tårna krullar sig och en förlovning skulle inte förändra det vare sig åt ena eller det andra hållet.

Hoppas ni lyckas komma till en lösning som funkar för båda.

• Backsippan

Glöm förlovning så länge, jag lovar det är inte så viktigt. Jag har varit förlovad och gift inom ett år som traditionen är. Sen efter några år skiljde jag mig. Min nuvarande sambo har tidigare varit förlovad mot sin vilja för att dem väntade barn. När sonen var 7 mån. stack hon med grannen. Jag och min sambo träffades för snart 10 år sedan och väntar nu vårt fjärde gemensamma barn och vi älskar varandra högt men förlovat oss har vi inte. Den dag vi gör det ska vi deffinitivt inte vänta barn, ett frieri ska vara möjligt inom ett år. Men ska jag vara ärlig så är det inget vi måste göra, men kanske med alla våra 6 barn efter oss i kyrkan. Jag är väldigt romantisk så det skulle väl vara för den sakens skull, med en härlig smekmånad utan barn där vår kärlek kan blomma ut. Ibland får man lägga det på is för man hinner inte riktigt ibland när det kör ihop sig. Men vårt största bevis på vår kärlek är gnistan emellan oss, leendena, händer som alltid söker varandra, inte en ring. Den är ganska futtig i sammanhanget. Njut av era magar och era karlar, häng inte upp er på bagateller. Allt har sin tid.

• Lill Rita

Hej!

Min känsla är att det är kanske lite för mycket just nu, han kanske håller på att vänja sig vid att bli pappa. Männen har ju inte samma försprång som vi kvinnor. Vill du förlova dig med någon som går med på det bara för att du vill? Han kanske inte riktigt har kommit på själv varför han inte vill förlova sig. Jag tror att det löser sig med tiden.

• JsN

Lillrita, nu måste jag fråga dig vilket försprång kvinnor har som män saknar? *förstår verkligen inte*

Svar på tråden vill skaffa barn men inte förlova sig :-((