Omskärelse
Vad tycker ni om omskärelse på pojkar, ska man eller inte
Vad tycker ni om omskärelse på pojkar, ska man eller inte
Absolut inte! Det är en barbarisk handling som verkliger gör SKITONT på bebisar. Enda anledningen till att det överhuvudtaget finns är att någon idiot för några tusen år sedan tolkade en skrift som att man skulle vara en bättre människa enbart pga att man skar av en bit av kuken. Senare blev det ett smart sätt för bl a katoliker att förhindra masturbation så mycket som möjligt, och idag i USA har de blåsta brudarna fått för sig att det skulle vara mer hygieniskt.
Nej, omskärelse är inget annat än idioti - och jag rekommenderar alla att se Penn & Teller's reportage om ämnet där man verkligen får se bebisar omskäras och exakt hur mycket blod det rör sig om och hur mycket de lider.
Jag tycker att det är bra. Har inte gjort det på vår son än, men kommer att uppmuntra honom när han blir äldre.
Marsipan
Bra för att???
Microlys,
Inte bara för att, men det finns skäl till det.
Men vissa slår dövörat till så det är ingen idé att förklara.
Nuförtiden är ju allt så jävla fult så det finns inte.
Absolut inte.
det är ett övergrepp att låta göra kirurgiska ingrepp på ett barn, när det inte är medicinskt befogat. Sin religiösa övertygelse har man rätt att ha, och att utöva, men endast på sig själv. Det är INTE okej att utöva sin religion PÅ sina barn!
Bara för att en religion är gammal så innebär det inte att den är vettig. Skulle jag starta en ny religion imorgon, och påstå att det är viktigt att skära bort örsnibbarna på barn så tror jag att folk skulle protestera...
Marsipan,
jag skulle också vilja veta vad du tycker är bra, och jag lovar att inte slå dövörat till!
Marsipan, jag skrev inte "bara för att". Jag skrev "Bra för att?" och undrade då varför du tycker det är BRA med omskärelse på pojkar. Och jag slår inte dövörat till, då hade jag ju inte ställt frågan... en fråga kräver svar.
Tebax!
Jo, därför att det är en naturlig del av min kultur o därför att det ÄR mer hygienisk, hur mycket ni är inte håller med om det.
Det är bara det att en liten del av förhuden opereras bort. O ser man till att en riktig läkare utför det så är risken väldigt liten för komplikationer.
Man behöver inte ha komplikationer _innan_ en omskärelse för att vara berättigad till det, utan det kan gott o väl räcka med dessa orsaker jag nämnde ovan.
Det kan inte jämföras med misshandel, övergrepp osv. Det är bara ni som inte har den kulturen som jämför omskärelse av pojkar med dessa gärningar.
O för pojkar som föds in i denna kultur är det inget konstigt när de väl vuxit upp.
Marsipan: Ojoj, du anar inte hur fel du har! Det är absolut inte mer hygieniskt än att inte vara omskuren, då vi bor i I-land och har tillgång till tvål och vatten. Eller tvättar ni inte er hemma hos er?
Dessutom är det verkligen ingen liten bit som opereras bort, det är en rejäl köttslamsa i förhållande till den lilla snoppen.
Jag rekommenderar att du laddar ner eller köper "Penn & Teller's Bullshit!" säsong 2, där finns ett avsnitt som heter "Circumcision" och man får se flera små pojkar som blir omskurna. De skriken kommer jag aldrig någonsin att glömma - inga vanliga bebiskrik - utan rena rama terrorskriken! Jag har aldrig hört något liknande i hela mitt liv! För att inte tala om allt blod... Eller när vissa bebisar hamnar i chocktillstånd pga smärtan. Detta var dessutom filmat på moderna sjukhus i USA.
Det är inget annat än en barbarisk jävla skittradition - utan några som helst medicinska förddelar. Jag tycker att det snarare är DU som inte vill insé hur grym handlingen egentligen är? Jag rekommenderar dig verkligen att se Penn & Teller's reportage innan du yttrar dig.
"Det är ett övergrepp att låta göra kirurgiska ingrepp på ett barn, när det inte är medicinskt befogat. Sin religiösa övertygelse har man rätt att ha, och att utöva, men endast på sig själv. Det är INTE okej att utöva sin religion PÅ sina barn!"
Precis.
Kriminalisera alla typer av övergrepp på barn, även manlig könsstympning.
Att något är en del av en kultur innebär inte att det kan rättfärdigas, se bara på den kulturella förankringen av kvinnlig könsstympning.