• Prinsen Liam

Omskärelse

Vad tycker ni om omskärelse på pojkar, ska man eller inte

• Svar på tråden Omskärelse
  • IlsaBlackWidow

smurfpinglan - Precis vad jag skrev ju.
    Som vuxen får man själv avgöra vad man vill göra med sin kropp.
    Det finns ju till och med åldersgräns på tatuering ocg piercing!

DIN son kan kan skatta sig lycklig med en sådan vis mor.

• IlsaBlackWidow

Jag förstår självklart att det är svårt när religion är inblandat men man måste faktiskt få ifrågasätta särskilt när det är försvarslösa barn som drabbas.
    Det är "vår" kultur i Sverige.

• fatima

Om det skall ifrågasättas om en bit hus så skll sannerligen fler saker ifrågasättas som inte handlar om hud utan om psyke och långsiktigt fördärv av barn.

Då skall alkohol förbjudas och sex innan äktenskap och abort och otrohet och elakhet och för lite kramar osv..

Man kan inte förbjuda omskärelse men man kan förbjuda det som VERKLIGEN skadar barn som det jag nämnde ovan.

För vilket trauma tror ni är värst en bit hud som skärs bort eller en far eller mor som är otrogen och som sedan leder till skilsmässa.

Men om man nämner det i sverige då blir man stormad av människor som värnar om de vuxnas rätt till sjalvbestämmande om man vill vara otrogen eller ej,helt oförmögna att se vilka skador som sker i barnets psyke.

Och alla som på allvar tror att barnet inte känner något vid en abort.
    Det är ju liba absurt som att säga att flugan inte känner om drar va dess ben.

• majsano

Hmm.. lite OT, om inte smärtcentrum i hjärnan har utvecklats på ett foster är det nog ganska svårt att känna smärta vid en ev abort...
    Flugor är till skillnad från foster färdigutvecklade, ergo känner om man drar benen av dem.

• Hexx

Men för guds skull fatima.... Vem fan skiljer sig, gör abort, kramas för lite och super i guds namn?

• IlsaBlackWidow

fatima - Jag är emot allt du skriver om men tyvärr går det inte att lagstifta mot vissa saker, för svårt att definiera i en lagtext som skall fungera.
    Däremot så går det nog att lagstifta mot onödiga ingrepp på ett barns kropp.
    Du får nog jämföra med saker som är mer lika ett kirurgiskt ingrepp. Exempelvis så är det lagligt att ta hål i små bebisars öron... Man får kanske till och med tatuera dem även om tatuerare har etiska regler.
    Inget dessa tar ändå inte bort något vesäntligt som inte går att återställa.

• JoWiAn

Hur kan man jämföra otrohet och att skära i en liten pojkes snopp??? går int ihop

• Miss Cee

Jag har svårt att förstå hur man resonerar när man tycker att det är okej att _jag_ utövar _Min_ religion _på_ någon annan försvarslös människa?

Är barn bara ägodelar för er, som ni gör vad ni vill med? Ska inte barn ha rätten till sin egen kropp?

Det finns en psyk-diagnos/sjukdom som kallas "Münchhausen by proxy". Den går i korthet ut på att en förälder på olika sätt gör sitt barn sjukt med flit, och hittar på symtom som inte finns och utsätter barn för vård och behandlingar som är totalt onödiga.
    Jag menar inte på något sätt att de som omskär sina barn lider av en psykisk sjukdom, men jag kan inte annat än tycka att det är anmärkningsvärt att det i vissa fall anses vara i sin ordning att låta sitt barn genomgå onödiga kirurgiska ingrepp så länge föräldern låter skära av rätt del och har en viss religiös tro. Andra föräldrar som låter barn genomgå onödiga operationer får barnen omhändertagna. Tycker att det är märkligt hur vi resonerar ibland.

• K J N

"Jag kan inte annat än tycka att det är anmärkningsvärt att det i vissa fall anses vara i sin ordning att låta sitt barn genomgå onödiga kirurgiska ingrepp så länge föräldern låter skära av rätt del och har en viss religiös tro. Andra föräldrar som låter barn genomgå onödiga operationer får barnen omhändertagna. Tycker att det är märkligt hur vi resonerar ibland."

Jag håller fullständigt med, vi måste arbeta offensivt mot dessa sedvänjor och bemöta deras försöka att dölja övergreppen bakom en förvriden syn på religionsfrihet.

Svar på tråden Omskärelse