• Prinsen Liam

Omskärelse

Vad tycker ni om omskärelse på pojkar, ska man eller inte

• Svar på tråden Omskärelse
  • fatima

Jsut nu pågår intensiv forkning,huruvida förhud för med sig så pass mycket bakterier in i kvinnas slida så att det i ett senare stadium orsakar cancer hos kvinnan.
    Guds profeter var omskurna,tex Moses ,Jesus och Muhammed.
    Detta gör qatt det för världens Judar och Muslimer och många kristna är en självklarhet. En barmhärtighet från Gud för att skydda oss.
    Sedan om forskningen kommer fram till att det skyddar kvinnan så är det ett plus och bekräftelse på att Guds ord vill oss väl.
    Dt är ju oerhört logiskt att kvinnans slida inte tål för mycket bakterier och virus för att man då skapar en miljö som kan ge upphov till cancer eller andra sjukdomar.

Alla vet att under hudveck så växer bakterier i en snabb takt och det finns inget naturligt reningssystem under förhuden. Dvs edt finns inget sekret som i slidan som ständigt rensar.
    Därmed är det helt kogiskt att omskära pojkar.

I många avseenden är Sverige ett U-land i vetenskapen om renlighet.

Att vi muslimer tvättar oss fem gånger om dagen och dessutom sköljer undderlivet med vatten i stället för torrt papper är något alla i Sverige borde ta efter för att slippa smittspridningar och inödigt lidande som urinvägsinfektiooner som bara är ett exempel på dålig underlishugien orsakad av att bajsbakterier krypit upp i urinröret,vilket många gånger skulle undvikaas om vi slutade gnida oss med torrt papper och istället lät vatten rena underlivet.

• listo

fatima: "I många avseenden är Sverige ett U-land i vetenskapen om renlighet"

Det vore trevligt om du kunde visa fakta som säger att muslimer inte drabbas av cancer lika ofta som icke-muslimer, eller inte drabbas av diverse infektioner lika ofta.

• Ejnie

fatima,

lösningen är väl i såfall att införa bättre hygien - inte att stympa män.

Omskärelse i ett samhälle utan tillgång till bra hygien är som att diskutera att äta griskött i länder där trikninförekomsten är hög... det är klart det gör att folk blir friskare av såna åtgärder!
    Men i hyfsat hygieniska samhällen (oavsett om det är muslimska eller inte) och länder där grisar inte är fulla av trikniner är omskärelse och bojkott av griskött onödigt.
    TÄnker inte ens kommentera de rätt fördomsfulla beskrivningarna av "svensk" hygien kontra muslimsk. F.ö. trodde jag att islam var en rätt välspridd religion dvs den förekommer både i länder med excellent hygien och i länder där den är gravt undermålig...

• smurfpinglan

är själv jude men har inte omskurit min pojke, kanske till att trottsa sin religion men tycker han får ta det beslutet när han blir äldre och vet vad det innebär. det är inte min rätt som moder att bestämma över hans kropp.

• helenagbg

jag och min sambo skall omskära våran son.

• fatima

Griskött är en oerhörd belastning för kroppen då dess föruttnelseprocess går oerhört fort. Gud har skapat mängder av djur som livnär sig på gräs och andra nyttnigheter så varför välja det djur som inte gör det.

Muslim,Jude eller inte ,varför välja att ge sina barn ett kött som är mindre nyttigt än de gräsätande djurens?
    Fråga en slaktare om ni inte tror mig.
    Eller en homeopat,eller en kinesolog eller vem som helst i världen som besitter lite kusnkap om hur kroppen fungerar och vad som belastar den o inte.

• Humlemamman

Nej .. det tycker jag itne.. killarna kna ta det beslutet när dom blir vuxna..

• K J N

Fatima:

I Sverige har vi frys och kyl som låter oss hantera kött på ett fullständigt tillfredsställande hygieniskt sätt.

I frågan om näringsinnehåll så har allt griskött som saluförs en näringsdeklaration fastslagen och den som är intresserad kan mycket enkelt räkna ut rätt mängd näring ur varje portion så att man inte över eller underkonsumerar köttet.

Svinen i Sverige är uppfödda på foderstater som helt och fullt ligger inom Jordbruksverkets rekomendationer.

Vi använder inte längre preventiv antibiotika, konstgjorda tillväxtpreparat eller andra additiv i vår inhemska foderproduktion.

Du får gärna avstå griskött om du nu vill av dina religösa skäl men försök inte att slå i folk att griskött i Sverige är sämre än nötkött.

• fatima

Det spelar ingen roll hur fint grisrna lever eller hur bra foder de får,griskött innehåller en bindning i sitt protein som är svår för kroppen att bryta ner och har en föruttnelseprocess som är snabbare än både kossa o lamm.

Försök inte slå i människor att griskött är bra,för det är det inte.

Svar på tråden Omskärelse