Inlägg från: K J N |Visa alla inlägg
  • K J N

Omskärelse

"Det är ett övergrepp att låta göra kirurgiska ingrepp på ett barn, när det inte är medicinskt befogat. Sin religiösa övertygelse har man rätt att ha, och att utöva, men endast på sig själv. Det är INTE okej att utöva sin religion PÅ sina barn!"

Precis.

Kriminalisera alla typer av övergrepp på barn, även manlig könsstympning.

Att något är en del av en kultur innebär inte att det kan rättfärdigas, se bara på den kulturella förankringen av kvinnlig könsstympning.

• K J N

Fatima:

I Sverige har vi frys och kyl som låter oss hantera kött på ett fullständigt tillfredsställande hygieniskt sätt.

I frågan om näringsinnehåll så har allt griskött som saluförs en näringsdeklaration fastslagen och den som är intresserad kan mycket enkelt räkna ut rätt mängd näring ur varje portion så att man inte över eller underkonsumerar köttet.

Svinen i Sverige är uppfödda på foderstater som helt och fullt ligger inom Jordbruksverkets rekomendationer.

Vi använder inte längre preventiv antibiotika, konstgjorda tillväxtpreparat eller andra additiv i vår inhemska foderproduktion.

Du får gärna avstå griskött om du nu vill av dina religösa skäl men försök inte att slå i folk att griskött i Sverige är sämre än nötkött.

• K J N

"griskött innehåller en bindning i sitt protein som är svår för kroppen att bryta ner och har en föruttnelseprocess som är snabbare än både kossa o lamm."

Allting är mindre nyttigt än något annat om du bara vinklar saken åt rätt håll, se De Hex utmärkta utläggning om mjölk ovan.

• K J N

Min son äter vad jag äter och det inkluderar både gris och nöt.

Lamm äter vi sällan.

I frågan om mjölk så är det normala att människan inte ska kunna dricka mjölk som vuxna men en mutation gör det ändå möjligt för oss som är födda i Norden att klara detta i större utsträckning än vad andra folkslag kan.

Därav traditionen att undvika möjig i mellanöstern och andra regioner där människan helt enkelt inte klarar av det på samma sätt.

• K J N

Jag ser både lamm och gris som en likvärdig födokälla.

Av praktiska skäl så äter vi dock mest gris.

• K J N

OM griskött av någon anledning skulle förklaras som hälsovådligt så hade jag troligtvis valt nötkött istället. I övrigt äter jag mycket fisk, fågel och vilt.

• K J N

Det behövs helt klart mer upplysning till människor i allmänhet om vad ingreppet innebär och att vi aktivt ser till att detta juridiskt sett jämnställs med all annan form av könsstympning.

• K J N

Många är de vansinniga beslut som har fattats med Freds motivation..

• K J N

"jag glömda,i Sverige tror man ju att Islam är ensamt om omskärelse,slöja,kyskhet m.m."

Förbud mot barnmisshandel, även i form av manlig könsstympning, ska naturligtvis omfatta alla kulter o sekter, inte bara islam.

"Ni vet väl om att Jesus omskars på den åttonde dagen osm det står i bibeln,"

Ja - han var ju jude..?

• K J N

"Man kan diskutera manlig omskärelse hur mycket man vill, men håll isär det från kvinnlig könsstympning för det är inte jämförbart"

Per definition så är det jämförbart, stympning är avlägsnandet av friska kroppsdelar.

• K J N

"Jag kan inte annat än tycka att det är anmärkningsvärt att det i vissa fall anses vara i sin ordning att låta sitt barn genomgå onödiga kirurgiska ingrepp så länge föräldern låter skära av rätt del och har en viss religiös tro. Andra föräldrar som låter barn genomgå onödiga operationer får barnen omhändertagna. Tycker att det är märkligt hur vi resonerar ibland."

Jag håller fullständigt med, vi måste arbeta offensivt mot dessa sedvänjor och bemöta deras försöka att dölja övergreppen bakom en förvriden syn på religionsfrihet.

• K J N

"KJN; hur många män är det nu som är omskurna i USA? Är det 80%?"

Jag känner inte till den aktuella siffran men antalet är fallande sedan en peak 1970 vill jag minnas.

"SPECIELLT ABSURT BLIR DET I ETT LAND SOM TILLÅTER ABORTER."

Jag håller helt med dej att vi ska sluta mörda ofödda barn och att man per omgående ska sätta stopp även för det vansinnet, det hindrar dock inte oss ifrån att även gå vidare och kriminalisera manlig könsstympning.

• K J N

Jag är positiv till att den man som önskar få ingreppet utfört kan få det på egen bekostnad när han är myndig.

• K J N

Användandet av ränta och kapitalismens grundprinciper är det som gör att vi västerlänningar lever i den höga standard som vi gör och inte som svältande analfabeter i beduintält.

De genererade pengarna skapar också möjlighet för oss att kontrollera omgivningen igenom militär makt.

• K J N

"K J N, håller med att man kan ha sin religiösa övertygelse, men att man inte har rätt att utöva den på sina barn!"

Religionsfriheten gäller för "enskilt bruk".

Den som bedriver manlig könsstympning borde IMHO fällas enligt samma lagstiftning som för kvinnlig könsstympning och dessutom permanent fråntas vårdnaden om sina barn då man helt uppebart har visat en total likgiltighet för deras välbefinnande igenom att acceptera att de utsätts för den här kränkande stympningen.

• K J N

"KJN det går ej att införa en lag mot omskärelse då det är miljarder människor som ser det som att klippa könshåret."

Klart att man kan göra detta, det handlar bara om vilja.
    Använd samma lagstiftning som mot kvinnlig könsstympning o åtala även de som låter detta drabba sina barn utomlands. Att miljarder människor gör detta i omvärlden och ser den här typen av övergrepp som normala innebär inte att vi ska betrakta det som acceptabelt i vårt eget land. Jämför exempelvis med de miljoner våldtäkter som sker varje dygn i hela världen och de kulturer där detta anses vara normalt - oavsett vilket så ska vi ha en högre moralisk standard i Sverige och då aktivt motarbeta alla former av övergrepp på barn.

"jag pluggar ekologi och bland mijövetare o ekologer mfl är det ett faktum att ränta orsakar fördärv för ränta känner inga gränser."

Alla framgångsrika I-länder använder räntesystem, det är förutsättningen för en fungerande ekonomi i större skala. Visst kan man ha en fungerande ekonomi i mindre skala igenom att byta kottar med varann eller ha någon typ av fiktiv ekonomi utan ränta men det är inget som man kan bygga en fungerande världsekonomi runt - inte minst av den enkla anledningen att då hade vi redan gjort det.

"Visst kanske vi bott i tält,men du skall veta att den ekologiska utarmingen som nu sker kommer om femtio år kanske leda till att vi måste immigrera till just dessa beduinländer för att vår jord är försurad och förgiftad."

Min gissning är att större delen av mellanöstern kommer att vara lätt självlysande och klart ohälsosam att vistas i under längre perioder om 50 år, inte minst på grund av Irans uppbyggnad av kärnvapen och den väpnade konflikt som detta kommer att dra med sig.

Svar på tråden Omskärelse