• Pellinell

Är adoption moraliskt rätt eller fel?

Först av allt: denna tråd är på intet vis till för att såra/kränka er som är adopterade, vill adoptera eller skall adoptera. Om ni blir ledsna av min TS blir jag verkligen illa till mods, det är inte meningen! Jag kan också säga att jag inte är extremt insatt i ämnet, jag kan mycket väl ha fel i en massa saker.
    Men jag vill gärna diskutera vissa grejer kring adoption och hoppas att det inte är så känsligt att det genast urartar.

Är adoptioner egentligen sunda? Har vi verkligen rätt att adoptera barn från deras ursprungsländer? De som adopterar säger alltid att de gör det för att hjälpa ett oönskat barn, och så är det säkert. Men om det bara handlade om att hjälpa barnen skulle man väl inte först försöka få egna barn i ett antal år och sedan, när det inte går, vända sig till adoption? Adoption känns mer som ett sätt att tillfredsställa sin egen längtan efter barn än att hjälpa ett fattigt barn.

Och då är vi inne på en väg som kan bli smal, nästan en balansgång, mellan rik och fattig. Kan vi garantera att barn inte blir en handelsvara?

Jag förstår att man vill adoptera om man inte kan få egna barn. Antagligen skulle jag också göra det och bortse från att det möjligen är moraliskt tveksamt. Eller är det inte det, är det jag som har fel?

• Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?
  • reserverad

Stora bokstaver ar for att jag inte kan gora stryka under ord jag vill betona. Och en och annan arg gubbe har jag ratt att lagga in for att visa att jag inte gillar pahopp.

Och det ar visst pahopp och krankningar som Lilith och nu nagra till agnar sig at.

• Långväga

Jo, givetvis Pellinelli. Jag är inte insatt, men jag vet att det händer i många länder och det är otäckt. Vi adopterade från ett land i Mellanöstern och senare har jag hört otäcka historier, om barn som stulits från föräldrarna och sålts till skrupelfria illegala adoptionsligor. Det är OERHÖRT viktigt att gå genom säkra, staliga kanaler och inte som Silentwings skriver, bara att åka och hämta.

• Pellinell

Jag antar att du menar att jag är en av "några till". Jag har inte kränkt dig någonstans, faktiskt inte Lilith heller. Däremot har vi kanske inte tyckt samma sak som du, men det är ingen kränkning.

• Långväga

Att säga att du verkar arg är inget påhopp, vännen. Det ser du snart i mailen.

• Pellinell

Som Lilith skrev tidigare i tråden finns ju tydligen ett klart samband mellan korruption och adoptionsfrekvens, vilket skrämmer mig oerhört. Hur vet vi att de statliga kanalerna är säkra?

• Långväga

Nej, det var tydligen viktigt att alla höll med om varför man adopterade, men det ÄR ett känsligt ämne, annat kan du inte ha trott, Pellinelli när du startade tråden.

• Långväga

Ja, en väg är ju att bara adoptera från barnhem, och inte från "baby agencies". I Asien är det "vanligt" med baby brokers, som reser runt på landsbygden och förvärvar barn för illegala adoptioner. (vanligt inom sitationstecken för hur vanligt det är vet jag inte exakt). Men de statliga eller kyrkliga barnhemmen handlar normalt inte med barn utan får i sin vård övergivna barn, hittebarn.

• Pellinell

Ja, det visste jag ju. Men vi har lyckats diskutera riktigt bra och tråden är inte stängd än! Hoppas inte någon bidrar till stängning nu, genom sitt dåliga humör.

• Långväga

Jaha, du har rätt att lägga in arga gubbar men vi har inte rätt att tolka dem som att de är arga!?
    Du är en spännande person, Silentwings.

• Pellinell

Silentwings: enligt all nätetikett betyder arga gubbar "arg". det kommer du inte ifrån, även om du önskar en annan betydelse.

Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?