• Pellinell

Är adoption moraliskt rätt eller fel?

Först av allt: denna tråd är på intet vis till för att såra/kränka er som är adopterade, vill adoptera eller skall adoptera. Om ni blir ledsna av min TS blir jag verkligen illa till mods, det är inte meningen! Jag kan också säga att jag inte är extremt insatt i ämnet, jag kan mycket väl ha fel i en massa saker.
    Men jag vill gärna diskutera vissa grejer kring adoption och hoppas att det inte är så känsligt att det genast urartar.

Är adoptioner egentligen sunda? Har vi verkligen rätt att adoptera barn från deras ursprungsländer? De som adopterar säger alltid att de gör det för att hjälpa ett oönskat barn, och så är det säkert. Men om det bara handlade om att hjälpa barnen skulle man väl inte först försöka få egna barn i ett antal år och sedan, när det inte går, vända sig till adoption? Adoption känns mer som ett sätt att tillfredsställa sin egen längtan efter barn än att hjälpa ett fattigt barn.

Och då är vi inne på en väg som kan bli smal, nästan en balansgång, mellan rik och fattig. Kan vi garantera att barn inte blir en handelsvara?

Jag förstår att man vill adoptera om man inte kan få egna barn. Antagligen skulle jag också göra det och bortse från att det möjligen är moraliskt tveksamt. Eller är det inte det, är det jag som har fel?

• Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?
  • Pellinell

Mina erfarenheter inskränker sig till att en syster och en mycket nära vän har adopterat, medan en annan mycket nära vän stod i adoptionskö men drog sig ur efter att ha stött på tveksamheter i just barnhanteringen. Så egentligen finns det ju många som vet mycket mer än jag.

Pudelns kärna är just de frågor du ställer; är barn en rättighet? Så mycket rättighet att om jag inte kan få dem själv skall statenbekosta provrörsförsök eller tredje världen tillhandahålla barnen? Kanske. Eller kanske inte? Jag vet inte, men välkomnar diskussion.

• Långväga

Menar du att det är okej att adoptera även från länder där det förekommer barnhandel? Eller menar du bara att alla adoptivföräldrar inte bor i Sverige och därför adopterar från det land de bor i? För det är väl rätt självklart? Jag och min dåvarande make bodde i Jordanien när vi adopterade.

• Långväga

Är barn en rättighet? Nej, kanske inte. Men ofrivillig barnlöshet kan man nästintill betrakta som en själslig sjukdom, och sjukdomar har man rätt att få vård för. Vad sägs om den konstruktionen?
    Jag har inte varit ofrivilligt barnlös själv, men min exmake var det och att se hans sorg och vånda över att inte kunna få barn, det gjorde att jag ser barnlöshet som ett tillstånd man behöver hjälp med.

• Pellinell

Tack själv Jennie, för att du var en av ganska få som är personligt inblandad och ändå klarade att diskutera vettigt.
    Det är en jätteviktig fråga som inte nog kan belysas.

• Pellinell

Långväga; Ja, jag vet inte. Jag är medveten om att mina åsikter kommer från en hjärna inneboende i en kropp som kan få biologiska barn, och jag har därför inte känt den där sorgen. Lätt för mig att tycka en massa, alltså.

• Lilith74

"Är barn en rättighet? Nej, kanske inte. Men ofrivillig barnlöshet kan man nästintill betrakta som en själslig sjukdom, och sjukdomar har man rätt att få vård för. Vad sägs om den konstruktionen?"

Intressant, Långväg, och en ny syn på OB som jag inte sett tidigare. Jag har lidit av OB och det ÄR ett depressionsliknande tillstånd. Det enda man tänker på är bebisar. Man köper barnkläder fast man inte ens är gravid. Får hugg i magen av barnvagnar på stan, kan inte glädjas åt att andra får barn utan den enda tanken är "Varför hon men inte jag"? Man funderar på vad man gjort för fel, varför man straffas. Om man kände allt detta i andra fall skulle man säkert kunna få hjälp att ta sig ur det.

• Lilith74

Fast du Pellinell vet ju ändå hur det känns, du har ju dina egna erfarenheter.

• Pellinell

De är sant, Lilith, det du beskriver det i inlägg 224. Det vet jag hur det känns. Men adoption är ändå väldigt främmande för mig, och det kan jag ju kosta på mig att låta det vara för att jag kan få "egna" barn.

• Långväga

Adoption var främmande för mig också, tills jag gifte mig med en man som inte kunde få biologiska barn. Jag kunde, det visste jag, men inte han. Då fick jag lära mig att tänka på varför det var viktigt för mig med biologiska barn, och jag kom fram till att det var mindre viktigt. Det viktiga var att vi fick ett barn tillsammans. Och det fick vi. Tyvärr finns inte barnets pappa i vårt liv längre men barnet har fått tre syskon och är exakt lika mycket mitt barn som de andra tre.

• reserverad

Om det ar okej att adoptera i det landet sa ar det okej med mig. Sa lange jag vet att inte mitt barn ar kidnappat, borttvingad fran familjen osv sa ser jag inga fel i det. Nu ska jag visserligen inte fa nagot u-lands barn anda sa det kvittar i mitt fall vad som ar "ratt och fel" dar, i de landerna alltsa. Jag vet att mina inte handlar om nagon barnhandel for det existerar inte har.

Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?