Inlägg från: KickStart |Visa alla inlägg
  • KickStart

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Sheyla skrev 2006-07-17 16:33:09 följande:
    Jag beundrar verkligen ditt tålamod Morula.Själv blir jag så ininorden trött på denna spagettidiskussionsteknik att jag bara ser rött och inte kan svara ordentligt Keep upp the good work!
    Jag brinner för detta med kvinnans rätt till abort. Och därför diskuterar jag det mycket gärna. Har i princip sysslat med att debattera abort sedan 96 så tålamodet kommer nog från det *S*
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart
    Sheyla skrev 2006-07-17 17:05:16 följande:
    Så uttröttningstekniken funkar inte på dig alltså Trevlig kväll på dig, nu ska jag hem till min internetlösa bostad...
    Nej du uttröttningstekniken rinner av mig
    Jag gillar att vända och vrida på argument

Då ses vi i morgon!
    Ha det gött!
  • KickStart
    MatsS skrev 2006-07-18 11:24:12 följande:
    Morula,men varför gäller inte din donationsanaologi när fostret är 30 veckor gammalt? Menar du att ett 30 veckors foster har rätt att kräva tillgång till kvinnans kropp? Varför det?Vad är "skyddsvärde" för något? Hur relaterar det till "människovärde"? Du säger att skyddsvärdet ökar i och med fosterutvecklingen. Gäller det även människovärdet? Är "skyddsvärde" ett begrepp du anser relevant för människor i andra åldrar också. Har t ex ett spädbarn mindre "skyddsvärde" än en tonåring? Vad är det för egenskaper som gör att ens "skyddsvärde" ökar resp. minskar?
    Jag har aldrig påstått att jag tycker att någon människa har rätt till någon annans kropp
    Donationsanalogin har utgått ifrån_din_ syn att foster har rätt att kräva att kvinnan upprätthåller deras liv.

Människovärde och skyddsvärde är egentligen två olika saker. Människovärdet har varje enskild individ, eller hur?
    Fostrets skyddsvärde ökar helt korrekt ju längre graviditeten fortskrider men den kan också appliceras på människor i koma, människor med mycket svåra skador och andra svaga grupper.
  • KickStart
    K J N skrev 2006-07-20 23:10:25 följande:
    Hade du hellre velat att de skulle döda dej...?
    Ja, för sanningen är ju den att hade jag blivit aborterad så hade jag ju inte vetat skillnaden, eller hur?
    Jag är glad att jag är född in i en familj med föräldrar som verkligen ville ha mig och mina syskon. Som älskade oss och som gav oss trygghet och en stabil grund att stå på. Jag är ärligt talat väldigt glad att min mor inte blev tvingad att föda mig utan att jag föddes därför att jag var efterlängtad och älskad.
  • KickStart
    MrsL skrev 2006-07-21 06:38:25 följande:
    Ska man göra abort för att pappan inte är med i bilden? För det verkar en del anse. Inte i just den här tråden, men jag har sett det i andra.Jag var ensamstående med min förste son tills han fyllde 9, pappan har aldrig ens träffat honom. Jag blev gravid trots att jag åt p-piller, och pappan trodde att jag hade "lurat" honom... When I come up....when I rush...I rush for you....
    Jag har också sett det resonemanget- och jag anser inte att någon_måste_ göra abort för att pappan inte finns med i bilden. Det är upp till kvinnan att avgöra. Vill hon ta hand om barnet själv så ska hon ha hjälp och stöd så att hon klarar det.
  • KickStart
    Lobu skrev 2006-07-21 00:46:51 följande:
    ni pratar mycket om att bli tvingad att föda osv. självklart ska man inte behålla ett oönskat barn men jag tycker det är så onödigt när man kan skydda sig från att bli med barn. Jag vet att man kan i vissa fall bli gravid ändå osv men det görs ofantligt mycket aborter i onödan av Löjliga orsaker.
    Jag håller med om att man absolut ska skydda sig inte bara mot oönskad graviditet utan också mot STD. Däremot så kan jag inte uttala mig om andra individers orsaker till en abort. Det som kan verka onödigt och löjligt i mina/dina ögon kan vara alldeles valida skäl för den som väljer abort.
  • KickStart

Mats:

"Mats svarar: Nej men du har påstått att det är fel att göra abort efter att fostret är livsdugligt utanför livmodern. Eller har jag missförstått dig där? Om du menar att abort är fel efter ca v 22 då undrar jag: varför då, om nu kvinnan har den rätten till sin kropp som donationsanalogin gör gällande. Du har inte gett något klargörande svar på detta."

Anledningen varför är att i och med att fostret är livsdugligt så går fostrets rätt till liv före kvinnans valfrihet. För mig är det ganska logiskt och lättförståeligt.

"Mats svarar: Människovärdet är ett värde vi menar att människor har oberoende av egenskaper, förmågor, åsikter, religion, kön, hudfärg, sexuell läggning, handikapp, m.m. Människovärdet är lika stort hos varje individ enbart i kraft av att varje individ är en människa. Det är bla med hänvisning till människovärdet som gör att vi inte har rätt att döda medvetslösa personer, eller senildementa eller gravt handikappade. Ingen får mindre värde pga att en funktion är utslagen. Det är vad man ÄR som är grunden för ens värde.
    Skyddsvärde däremot låter som en svagare variant. Jag förstår inte vad "skyddsvärde" står för riktigt. Kanske du menar att en örn eller en blåsippa har "skyddsvärde". De är skyddade i lag (de är fridlysta) och anses av oss vara värda att skydda. Men om detta är vad du menar med skyddsvärde så har jag svårt att se hur skyddsvärde kan vara relevant för den som tror på människovärde. Människovärdet överskygga ju skyddsvärde och gör det senare onödigt. En medvetslös behöver inget skyddsvärde om han/hon har människovärde. Endast de som saknar människovärde kan behöva skyddsvärde. Att du talar i termer av skyddsvärde när du talar om de ofödda visar i så fall att du inte anser att ofödda (före v. 22 förmodar jag) har något människovärde"

Då har du missförstått mig kapitalt
    Att fostret är mänskligt och att det i och med detta har ett värde i sig är för mig självklart.
    Däremot så anser jag_INTE_ att fostret eller någon annan individ har rätten att kräva att någon med deras egen kropp, donerade organ etc, ska upprätt hålla dennes liv.
    Summa summarum: Fostret har lika liten rätt att kräva att kvinnan ska hålla det vid liv som du eller jag har att kräva en njure från en annan individ. Oavsett om vi dör på kuppen.
    Kvinnor i Sverige har rätten att göra abort t.om vecka 17+6 och fram till och med den tidpunkten kan kvinnan bestämma sig. Det torde räcka, eller hur?
    I och med att fostret blivit livsdugligt så anser jag att det inte är OK att göra abort. Just därför att det kan upprätthålla sitt eget liv utanför livmodern.
    Det är egentligen inte något knepigt det heller.

Eller menar du att alla ofödda har fullt människovärde? Om du menar det och ändå anser att kvinnans rätt till sin kropp trumfar över de oföddas människovärde, ja då måste ju detta gälla alla ofödda, och inte bara de ofödda som är yngre än 22 veckor.

Se ovan.

Egentligen känns det lite fåningt att jag behöver specificera min argumentation på det här sättet. Du borde förstått för länge sen vad jag syftar på. Men du har inte behagat ge mig något vettigt svar. Kvinnor som inte vill vara gravida i v. 30 borde väl ha samma rätt att plocka ut fostret som de som gör abort?"

Det är ju trist att du känner det fånigt- men ärligt talat så förstår jag inte riktigt vart du vill komma.
    Jag har försökt att förklara min ståndpunkt i det hela.

• KickStart
    MatsS skrev 2006-07-22 12:49:27 följande:
    Mats svarar: Men det verkar inte som att du har förstått vad principen "rätt till liv" säger. Den hävdar att varje människa har rätt till liv enbart i kraft av att hon är människa. Om denna princip gäller ofödda i v. 30 på så sätt att den rätten slår ut kvinnans rätt till sin kropp, då måste du motivera varför rätten inte gäller ett 10 v foster. Det handlar om att vara konsekvent, precis som du själv säger att du vill vara. Du kan vara konsekvent genom att säga att ett 10 v foster inte är en människa. Men då bör du kunna motivera det påståendet. Vad gör ett 10 v foster "omänskligt"? Men om du menar att det är en människa varför har det då inte samma rättigheter som du ger ett 30 v foster? Jag efterlyser bara konsekvens från din sida.
    Det jag också efterlyser från din sida är en konsekvens eller principfasthet.
    Om du anser att allt liv ska skyddas bara av den anledningen att det handlar om människor. Och så till den milda grad att kvinnor förväntas upprätthålla det livet med sina kroppar-oavsett deras livssituation så kan jag ärligt talat inte förstå varför du är emot tvångsdonationer?
    Det räddar också liv.
    Hur sjukdomen/graviditeten uppstod är väl egentligen inget att ta hänsyn till då du påstår att det främsta är att rädda liv.
    Du är precis lika inkonsekvent i din syn på vad och vilkas liv som ska räddas till varje pris.
  • KickStart

Mats:
    Nej du har inte bevisat för mig att donationsargumentet inte är relevant. DU anser att det inte är relevant men jag å andra sidan anser att du ioch med att du kastar det argumentet egentligen inte är ute efter att rädda liv. Du är ute efter att rädda _vissa_liv.
    Däri ligger skillnaden.
    Så även för din del så haltar din syn på människovärdet- och rätten till liv.
    DU anser att kvinnan har en skyldighet att fortsätta graviditeten därför att fostret har rätt till liv, eller hur?
    Du baserar det på bl.a. att kvinnan själv valt att ha sex, eller på ett för mig diffust "föräldraskapsbegrepp".
    Den njursjuke är också en människa och utifrån ditt sätt att se så borde det också vara vår skyldighet att donera organ så att denne kan leva. Vill vi inte donera så borde vi utifrån din syn på liv tvingas att donera.
    Ändå så håller du inte med i det resonemanget- eftersom att "ingen" rår för sjukdomen..
    Utifrån handlingen som sådan avgör du om livet är värt att skydda eller ej.
    Så kort och gott är du för fosters rätt att leva- inget annat.
    Sedan kan du och jag vända och vrida på ord hit och dit- men kärnan i ditt budskap är ändå att du anser att foster ska ha större rättigheter än någon annan individ.

• KickStart

Mats

"Och på detta svarar du "se ovan". Men ovan svarar du inte på detta. Förstår du inte problemet? Kvinnans rätt till sin kropp trumfar ju över fostrets rätt till liv när fostret är 10 v. Varför gäller inte denna princip när fostret är 30 v? Du har ännu inte förklarat den moraliskt relevanta skillnaden mellan ett 10 v foster och ett 30 v foster. För att vara konsekvent måste du ge något skäl till varför "kvinnans rätt till sin kropp" gäller i ena fallet men inte i det andra"

Jag har förklarat i flertalet inlägg varför jag anser att det är OK med tidiga aborter men inte efter det att fostret blivit livsdugligt.
    Vet ärligt talat inte hur jag ska förklara det tydligare än jag tidigare gjort. Läs igen och begrunda det jag skrivit.

Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion