Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
MatsS skrev 2006-07-07 01:46:17 följande:
MorulaAilithmen med ditt resonemang ovan knyter du värde till vissa egenskaper och förmågor som att känna smärta, vara medveten/självmedveten eller tillräckligt utvecklad för att överleva utanför livmodern. Men Morula (hoppas jag får kalla dig så), varför knyta värde till dessa egenskaper. Du menar väl ändå inte att en medvetslös person har ett lägre människovärde? Eller en person som är mer beroende av andra för sin överlevnad, eller någon som inte känner någon smärta? Dessa saker är aldrig annars relevanta för människovärdet. Varför blir de plötsligt det när det gäller det ofödda barnet (som du erkänner är en människa!) Jag kan omöjligt se hur ditt resonemang kan hålla rent moraliskt och logiskt. Antingen förnekar du att det är en människa eller så förnekar du männsikovärdet. Du kan inte ha kakan och ätan den!(nu måste jag sova, men jag återkommer imorgon...vill gärna fortsätta dialogen med dig Morula och även kolla upp det du påstod om CBR. God natt!) /MatsNej jag menar inte att en medvetslös person har ett lägre människovärde. Och jag förstår inte riktigt ditt resonemang här. Varför skulle en person som ligger medvetslös ha ett mindre människovärde?
En medvetslösperson är ju på intet vis beroende av någon annans kropp för sin överlevnad eller hur?
Nej jag förnekar varken att embryot/fostret är en människa och jag förnekar inte heller människovärdet. Men som skrivet var du kan aldrig komma undan att ett foster är beroende av kvinnans kropp för sin överlevnad.
SÅ då undrar jag om denna skyldighet att upprätthålla liv endast tillkommer kvinnor eller är det också så att vi ska tvinga folk att donera t.ex organ oavsett hur de ställer sig i frågan- eftersom det kan rädda liv?