Utopia,
jag blev minst sagt förvånad när jag läste ditt inlägg. Helt utan omsvep filade du till människovärdesprincipen så att den passade dina syften. När jag läser ditt inlägg förstår jag att du har en princip som du faktiskt följer (såsom man bör följa principer) och det är utilitarismen - tanken att vi bör maximera njutning/lycka/välbehag för det stora flertalet människor. Det är detta som tycks vara den princip utifrån vilken du bedömer situationer (och även andra "principer" som människovärdesprincipen).
Varför tycker jag ett sådant synsätt är dåligt? Jo därför att det inte respekterar individens rättigheter. Sovjetsystemet byggde på utilitarism. För det stora flertalets lycka ansåg man sig ha rätt att göra avsteg från människovärdesprincipen. Genom att offra några individer gör vi tillvaron bättre för det stora flertalet. Jag kan kanske inte motivera exakt varför jag anser att detta är fel. Men jag har starka moraliska intuitioner som säger mig att det är fel att inte respektera vars och ens värde.
Ett sådant värde är oberoende av vilja. Du verkar göra individers vilja till själva riktlinjen. Ett foster har ju ingen vilja och kan därför inte kränkas, verkar vara din syn (eller?). Men människors vilja styr inte vad som är rätt eller fel. Jag tror på en objektiv moral. För tänk på konsekvenserna av ditt synsätt. Låt oss föreställa oss att det är individers vilja som skapar moralen. Menar du då att t.ex. Hitler skulle haft rätt om han vann andra världskriget och lyckades utplåna alla som inte ville det han ville. Då skulle ju de enda viljorna som existerade vara nazisternas. Skulle du på allvar hävda att detta definierade vad som är gott och rätt? Det tror inte jag. Rätt och fel, ont och gott, befinner sig på ett djupare plan i tillvaron än blott hos människans vilja. Det är därför människor kan VILJA göra sådant som är FEL. Det blir inte rätt, eller mer rätt, för att någon vill det.
Därför menar jag att en individs värde inte hänger på dens egen vilja eller andras vilja. Om självmordskandidaten inte vill leva så ger dig mig inte rätten att ta dennes liv. Om den medvetslöse helt saknar vilja ang sitt ev. framtida liv, så ger inte det någon rätten att ta dennes liv. Jag tror människan är värdefull pga att hon är människa, inte pga vad hon vill/inte vill, eller vad andra vill, eller någon egenskap eller förmåga hon har. Det är bl.a. detta man menar med "människovärdesprincipen". Det var därför jag blev smått upprörd när du helt sonika bara körde över den principen med din utilitaristiska princip, utan att (vad det verkade) ens vara medveten om vad du gjorde.
Vilka moraliska grundprinciper man finner rimliga beror förstås på flera saker. Ens världsbild spelar roll. Tror man att det finns någon mening med universum och människan? Eller tror man att allt är vad det är pga en blin slump? Sådana övertygelser spelar in. Men jag måste säga att jag redan som ateist hade en stark övertygelse om varje människas unika och stora värde. Och jag menar att det värdet hänger på vad något ÄR inte vad det förmår (inte ens förmågan att känna njutning/smärta, eller att tänka och vilja förändrar någons värde som människa)
Jag hoppas du har fått lite mer "kött på benen" ang min uppfattning