Morula skriver: "Jag har aldrig påstått att jag tycker att någon människa har rätt till någon annans kropp
Donationsanalogin har utgått ifrån_din_ syn att foster har rätt att kräva att kvinnan upprätthåller deras liv."
Mats svarar: Nej men du har påstått att det är fel att göra abort efter att fostret är livsdugligt utanför livmodern. Eller har jag missförstått dig där? Om du menar att abort är fel efter ca v 22 då undrar jag: varför då, om nu kvinnan har den rätten till sin kropp som donationsanalogin gör gällande. Du har inte gett något klargörande svar på detta.
Morula skriver:
"Människovärde och skyddsvärde är egentligen två olika saker. Människovärdet har varje enskild individ, eller hur?
Fostrets skyddsvärde ökar helt korrekt ju längre graviditeten fortskrider men den kan också appliceras på människor i koma, människor med mycket svåra skador och andra svaga grupper."
Mats svarar: Människovärdet är ett värde vi menar att människor har oberoende av egenskaper, förmågor, åsikter, religion, kön, hudfärg, sexuell läggning, handikapp, m.m. Människovärdet är lika stort hos varje individ enbart i kraft av att varje individ är en människa. Det är bla med hänvisning till människovärdet som gör att vi inte har rätt att döda medvetslösa personer, eller senildementa eller gravt handikappade. Ingen får mindre värde pga att en funktion är utslagen. Det är vad man ÄR som är grunden för ens värde.
Skyddsvärde däremot låter som en svagare variant. Jag förstår inte vad "skyddsvärde" står för riktigt. Kanske du menar att en örn eller en blåsippa har "skyddsvärde". De är skyddade i lag (de är fridlysta) och anses av oss vara värda att skydda. Men om detta är vad du menar med skyddsvärde så har jag svårt att se hur skyddsvärde kan vara relevant för den som tror på människovärde. Människovärdet överskygga ju skyddsvärde och gör det senare onödigt. En medvetslös behöver inget skyddsvärde om han/hon har människovärde. Endast de som saknar människovärde kan behöva skyddsvärde. Att du talar i termer av skyddsvärde när du talar om de ofödda visar i så fall att du inte anser att ofödda (före v. 22 förmodar jag) har något människovärde.
Eller menar du att alla ofödda har fullt människovärde? Om du menar det och ändå anser att kvinnans rätt till sin kropp trumfar över de oföddas människovärde, ja då måste ju detta gälla alla ofödda, och inte bara de ofödda som är yngre än 22 veckor.
Egentligen känns det lite fåningt att jag behöver specificera min argumentation på det här sättet. Du borde förstått för länge sen vad jag syftar på. Men du har inte behagat ge mig något vettigt svar. Kvinnor som inte vill vara gravida i v. 30 borde väl ha samma rätt att plocka ut fostret som de som gör abort?